** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Någon som har jämfört sökaren (EVF) på A 550 vs 700:an beträffande storlek och ljus/tydlighet.....synpunkter tack?

Inte mer än att jag har min A700á och tänkte inte på sökaren som nått "problem" då jag klämde på A5xx. ....... Utan snarare vart jag lite överaskad att jag trodde mig se att den var bättre än tidigare A300án jag hade minnesmässigt. .. och det var väl så visade det sig sedan då jag läste mer om kameran..

Sökaren duger garanterat om jag säger så.. :)

Varit ute och rest. "Klämde" på A5xx i onsdags och idag. Ligger definitivt inte bra i min hand. Min A100 ligger bättre.
Idag "klämt" på A850 - den ligger bra i handen - bättre grepp tyngden känns bättre. Tog lite bilder på deras minneskort - såg bra ut vid snabbtitt.
Hittade A700 ett ex Elgiganten Växjö i onsdags och ett ex på Elgiganten i Kalmar idag. Verkar klart som det går att förhandla pris på dom men hur långt ner vet jag inte eftersom det inte är aktuellt för mig.
Börjar luta starkt åt 850 efter att ha sett och hållit idag. Blev nästan impulsköp men pengar ligger på fel konto - var kanske bra - ska kanske tänka mera först.

Ledsen för blandningen 5xx 700 och 850 här men vi läser väl alla ämnena i alla fall.

Dåså har man varit och klämt på en 550 samt en 700.700:an har ju ett grymt skönt grepp och verkar vara en mycket bra kamera. 550 har ett mycket mindre grepp där det nästan känns som om fingrarna kommer ikläm mellan optik och grepp.Har själv en 300 så jag är ju lite van.Sökaren var mycket större oc tydligare i 700 oxå.
Vet inte om det går att jämföra så här men jag knäppte några bilder i iso 1600 inomhus med båda kamrorna(samma inställningar) och jämförde sedan dirkt på skärmarna och där tyckte jag det var mindre brus på 550.
7 bilder/sek smattrade på bra i 550

Tja , det är inte ett lätt val man har gett sig in i....
Får fundera några dagar till

Dåså har man varit och klämt på en 550 samt en 700.700:an har ju ett grymt skönt grepp och verkar vara en mycket bra kamera. 550 har ett mycket mindre grepp där det nästan känns som om fingrarna kommer ikläm mellan optik och grepp.Har själv en 300 så jag är ju lite van.Sökaren var mycket större oc tydligare i 700 oxå.
Vet inte om det går att jämföra så här men jag knäppte några bilder i iso 1600 inomhus med båda kamrorna(samma inställningar) och jämförde sedan dirkt på skärmarna och där tyckte jag det var mindre brus på 550.
7 bilder/sek smattrade på bra i 550

Tja , det är inte ett lätt val man har gett sig in i....
Får fundera några dagar till

Jag var i samma situation som dig men efter att ha tittat och känt på en ngt beg. 700:a i helgen blev valet lätt tycker jag. Den kändes mycket stabilare och med ett superskönt grepp och stor ljus sökare. Tycker geppet är viktigt speciell när man hänger på lite tyngre optik.
Trevlig mad den trådlösa fjärrkontrollen också!

Så det blev affär:) håller på som bäst att läsa in den 176 sidiga manualen nu....kan ju vara bra att känna till de viktigaste funktionerna innan man ger sig ut för att jaga motiv ;)

Anti-reflex i sökaren på A5XX?

Jag var på elgiganten (uppsala) idag för att se om dom hadde nån A500/A550 att känna på, men det hadde dom inte, platsen i hyllan (A500) var tom för nån hadde just köpt demo-huset!

Men jag tittade i sökaren igen på en A700 och det ser ut som om det är antireflexbehandlat glas i den, skiftar lite i blågrönt i en viss vinkel. Samma effekt har jag sett i ett gammalt Minolta 7000-hus, men inte i KM D5D eller i analoga Dynax 5.

Så då är frågan om A500/550 sökaren är antireflexbehandlad?

Jag tycker det verkar som om antireflexbehandlingen gör mycket för att sökaren ska upplevas klarare och mer kontrastrik.

Testbilder finns på Imaging-resource...ser helt ok ut men av det lilla jag kollade så ser A550 ut till att ha stora problem med rött(precis som Canon) i dom röda tygerna verkar det som att allt vad som heter detaljer försvinner över iso1600...det blir bara en ända stor röd "gröt" av det hela...har inte laddat ner några RAW-bilder o kollat resultatet där men förhoppningsvis så kan man "kräma" ut ett bättre resultat med RAW.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA550/AA550A7.HTM

Testbilder finns på Imaging-resource...ser helt ok ut men av det lilla jag kollade så ser A550 ut till att ha stora problem med rött(precis som Canon) i dom röda tygerna verkar det som att allt vad som heter detaljer försvinner över iso1600...det blir bara en ända stor röd "gröt" av det hela...har inte laddat ner några RAW-bilder o kollat resultatet där men förhoppningsvis så kan man "kräma" ut ett bättre resultat med RAW.

Använt srgb ger inte Argb mera must. Men din tok, du kan inte jämföra med The King of picture Machin.

Senast ändrad:
Använt srgb ger inte Argb mera must. Men din tok, du kan inte jämföra med The King of picture Machin.

???? Hänger inte med här..skulle resultatet blir bättre med mer "must" menar du?? Mer "must" så blir ju "gröten" ännu värre.

Varför skulle jag inte jämföra med 7D??

Tror det är dax för Benktf att skriva lite mer tydliga inlägg än som nu skrivs så folk förstår vad som menas...

???? Hänger inte med här..skulle resultatet blir bättre med mer "must" menar du?? Mer "must" så blir ju "gröten" ännu värre.

Varför skulle jag inte jämföra med 7D??

Den mycket ljusblåa skjortan på dockan såg en aning matt ut. 7D är en god kamera, men The king är A900, bildkungen. Måste tillbaka till testen om jag tar rätt test nu, har hoppat in överallt, vet snart inte var jag är, har endast tagit lite kaffe. förmodlingen utmattad efter en veckas jobb. ha tålamod. /Bengt.

Ser otroligt med bilder, men inte blöder det röda tegelhuset. och jag ser bara 200 iso bilder hela vägen. vad gör jag för fel. Roligt detta, lite fart på Sony tråden, som har legat i dvala, var tusan håller tannler hus saknar hans bitska kommentarer. //Bengt.

Om du scrollar neråt så ser du fler isotal osv... men dom har nog råkat i spinn då dom la in bilderna.. Detta i rena lyckoruset över hur förbaskat bra kamera Sony byggt .......................... igen...

:)

Dåså har vi hämtat den nya 550:an.
Jäklar vad nöjd jag efter att ha testfotat lite i em.
Iso 1600 är ju som 400 på den gamla 300:an ..imponerad!!

En liten detalj som kanske känns överflödig är ju "smileshutter" men vad kul det var och testa funktionen.. funkar riktigt bra!!!

On/off knappen hadde gärna kunnat vara kvar som på 300:an !

Annars är jag helnöjd !! Att rekomendera!!!

Grattis... :)
Mycket nöje - du har en riktigt bra kamera. Pris - vilket/vilka objektiv? MM hade bara 18-55-varianten, inga andra "paketlösningar"...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar