Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Man kan ta bort "fördröjningen" genom att halvtrycka med jämna mellanrum. Fördröjningen beror på inkopplingen av AE och det som Nikon kallar "3D"-funktionen - styrningen av AF-punkten via de 1005 färgkänsliga AE-mätpunkterna. Detta vet jag inte om man kan ställa på en D3000/D5000. På D90/D300 så kan man ställa denna timer på allt mellan 4s och 10min - den drar inte någon ström att tala om...
Men nog med OT... Ska bli kul att se lite mer testfoton (och "vanliga" foton!) från A550, vad det gäller bildkvaliten så står den deifinitivt inte "i kö" bakom någon av de andra kamerorna i samma prisklass. Kitobjektivet jag provade verkade dessutom vara ett stort fall framåt från den gamla 18-70-optiken, som verkligen inte var speciellt lysande.
Båda de nya kitobjektiven verkar få hyfsad press, vilket är kul för de som köper nytt kit med båda objektiven första gången. Man får ju faktiskt båda dessa objektiv för 2300 spänn extra mot att bara köpa huset hos exv. CyberPhoto. En del verkar väldigt nöjda med telezoomen 55-200.