Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

HDR funktionen är det nått som bara är tillgänligt för JPEG??
Det lilla jag har läst om funktionen så verkar den ge riktigt bra bildresultat..bättre än DRO.
 
"Responstid" kanske är ett bättre och mer användbart ord än "AF-hastighet". Det är ju "responstiden" vi märker av som fotografer.

När jag endast under en kort stund tog några bilder med en 40D, så upplevde jag den väldigt snabb, då riktar jag in kameran trycker halvvägs, fokus tar oerhört kvickt, jag trycker färdigt, bilden klar, skärpan bra. detta moment upplevde jag som mycket snabbt. Foto testar från oändlighet till 2 meters avstånd. motivet är en välbelyst testtavla med hög kontrast. Mätningen görs vid 3 brännvidder. Åter till 40D, optiken var den billigare 55-250 som satt på, hade zoomat ut till ca:150mm. Jag har ju fått uppfattningen att foto givetvis menar som i 40-50d:s fall att när 0,17 sek gått, är bilden skarp ock klar. Men du menar att skärpan inte är ställd här med dessa modeller, hur kommer man förbi tiden som foto redovisar. Om D300 tar dubbelt så lång tid på sig från oändlighet till 2 meter. det måste ju betyda att fotos metod är helt uppåt väggarna, och uppvisar mycket grava tidsansvisningar. smälter nog inte detta på en gång. Men metoden är den samma för alla märken. olympus Pen EP-1 mättes till 1,25 sek.//Bengt.
 
Senast ändrad:
Kolla http://www.dyxum.com/dforum/topic55012_post605762.html#605762 på Dyxum.

Första riktigt imponerande jag sett från den kameran.
Kombinationen bra low light ISO och snabb seriebildtagning kanske inte är så dum om man ska plåta "pippi" i flykten.

Bilderna är inet ens tagna med Sonys bästa objektiv men är ändå imponerande tycker i alla fall jag.

Enligt experttis kan inte någon Sony-kamera ta fågelbilder, är det verklingen en Sonykamera.
 
Gör jag inte heller..Zeiss 135/1,8 är ett fantastiskt objektiv vars enda brist som jag ser är avsaknaden av SSM...ja det är en ganska rejäl klump(som dock balanserar väldigt fint på A900) som kostar endel här i Sverige..själv köpte jag den ny från England för motsvarande halva priset av vad den kostar här i Sverige vilket jag personligen tycker är ett ok pris.

Ja det är ett mycket fint objektiv men det finns en anledning till att Zeiss 135an är dyrare/tyngre nämligen ljusstyrkan,byggkvaliten och endel för att det just är Zeiss.

Hehehe ja det är A500/550 tråden handlar om så den frågan skulle du nog ställt till dig själv innan du började prata om din A900 redan på sida 2 i tråden ;)

Det gör inte något om man går O T hos konica/minolta sony ägare är det högt till tak:)
 
Duktig fotograf, med en duktig kamera...! :) Det ser ut ungefär som jag förväntat mig efter mina ganska tråkiga testbilder. Fast med trevligare fotomål då.

Bra, jag har inte sett definitionen på hur Foto testar tidigare. Man skulle kanske nämna för dem att man kan ställa upp AE-active tiden på Nikon-kameror till ett par minuter och därmed halvera tiderna... :) Jag skulle gissa att fot kör efter ljudinspelning - tid mellan knapp och "pip". Sen tillkommer spegelfördröjningen utöver detta.
 
Gör jag inte heller..Zeiss 135/1,8 är ett fantastiskt objektiv vars enda brist som jag ser är avsaknaden av SSM...ja det är en ganska rejäl klump(som dock balanserar väldigt fint på A900) som kostar endel här i Sverige..själv köpte jag den ny från England för motsvarande halva priset av vad den kostar här i Sverige vilket jag personligen tycker är ett ok pris.

Ja det är ett mycket fint objektiv men det finns en anledning till att Zeiss 135an är dyrare/tyngre nämligen ljusstyrkan,byggkvaliten och endel för att det just är Zeiss.

Hehehe ja det är A500/550 tråden handlar om så den frågan skulle du nog ställt till dig själv innan du började prata om din A900 redan på sida 2 i tråden ;)

Ja jag vet, A900:n kom in i denna tråd, men många hängde på .....
 
Duktig fotograf, med en duktig kamera...! :) Det ser ut ungefär som jag förväntat mig efter mina ganska tråkiga testbilder. Fast med trevligare fotomål då.

Bra, jag har inte sett definitionen på hur Foto testar tidigare. Man skulle kanske nämna för dem att man kan ställa upp AE-active tiden på Nikon-kameror till ett par minuter och därmed halvera tiderna... :) Jag skulle gissa att fot kör efter ljudinspelning - tid mellan knapp och "pip". Sen tillkommer spegelfördröjningen utöver detta.

dom redovisar även tiden för slutarfördröjningen är tiden från avtryck till exponering med manuell fokusering. Nikon D5000-Sony A350 får då 0,11s Canon 500D 0,13s ganska lika där.
 
Enligt experttis kan inte någon Sony-kamera ta fågelbilder, är det verklingen en Sonykamera.

Nää, de e bara en upphottad gammal Minolta D5D, det är väl alla Sony från A100 och framåt (det har jag läst på Fotosidan :)
Slår vad om att ingen sett EXIF:en, så det är säkert någon form av fejk!

Ska på mässan i morgon och testa om det blir bra bilder från A550 på alla fiskmåsar (stockholmare alltså), som är där. Fiskmåsar sitter för det mesta stilla om det inte finns någon uteservering där folk dräller pommes, så det ska nog även jag kunna greja..
 
Ser bra ut för att vara iso 800 !!

känner igen mig i din iver för brusfria bilder, och det är sannerligen på tiden att Sony har höjt sig ett steg. En stor nytta av det får man av att snabbare tider kan användas, och chansen till skarpare bilder ökar. Att fota sotaren i kolbingen är nog att driva racet för långt, även om många önskar det också.

Har skällt en hel del på Sony för deras svårighet att förbättra brusförmågan. Mina teorier har ju varit för att kunna hänga med i konkurensen, där Canon-Nikon varit duktiga på brus. för att utveckla och förbättra en modell som jag ser det, måste man få in pengar genom ökad försäljning. några andra möjligheter kan jag inte hitta, tänker helt enkelt med vanligt bondförnuft här. Idag är jag inte riktigt lika ivrig om brusracet om det leder till att övriga funktioner (som behöver förbättras) får stå tillbaka. Tror ingen kamera kan bli perfekt för en själv, hur hårt man än önskar det. för några år sedan ville jag ha en kamera som tog 15b/s men då får man också vara beredd att tillbringa många timmar framför datorn, för att försöka skilja ut minimala rörelseskillnader mellan bilderna, kan bli rusktigt jobbigt i längden.

Idag är bildkvaliteten väldigt lika bland alla modellerna, och mycket svårt att plocka ut en vinnare, har man optik hemma för en viss modell så vill man gärna att den hänger med ordentligt i utvecklingen. Dom lite dyrare modellerna är exstremt fullspecade med finesser, undrar om någon fotokvinna/man verkligen hinner använda allt. Vänl.//Bengt.
 
dom redovisar även tiden för slutarfördröjningen är tiden från avtryck till exponering med manuell fokusering. Nikon D5000-Sony A350 får då 0,11s Canon 500D 0,13s ganska lika där.

Vilken skitinfo egentligen, använder någon seriös fotograf denna info om slutarfördröjning, ja, nördarna, men vi andra miljoner fotografer, som lär oss känna varje kameras särart?

Har någon nörd, koll på hur stort tryck , på avtryckaren, det behövs för att få olika D-SLR att gå till exponering, viktigt då, med och utan handskar, blir det skillnad beroende på yttertemperaturen och fotografens inre temperatur, orsakad av alkohol?
Röd eller blå mössa på huvudet?
 
k
Idag är bildkvaliteten väldigt lika bland alla modellerna, och mycket svårt att plocka ut en vinnare, har man optik hemma för en viss modell så vill man gärna att den hänger med ordentligt i utvecklingen. Dom lite dyrare modellerna är exstremt fullspecade med finesser, undrar om någon fotokvinna/man verkligen hinner använda allt. Vänl.//Bengt.

Well spoken !!
Det är väl lite grann så oxå att man gärna höjer just det märket man har till skyarna.
 
Vilken skitinfo egentligen, använder någon seriös fotograf denna info om slutarfördröjning, ja, nördarna, men vi andra miljoner fotografer, som lär oss känna varje kameras särart?

Har någon nörd, koll på hur stort tryck , på avtryckaren, det behövs för att få olika D-SLR att gå till exponering, viktigt då, med och utan handskar, blir det skillnad beroende på yttertemperaturen och fotografens inre temperatur, orsakad av alkohol?
Röd eller blå mössa på huvudet?

Ja..du Joakim tackade i allafall för informationen hur Foto går till väga när dom testar AF-hastighet. inga andra aspeckter fans det tankar om här, joakim gav dessutom några intressanta svar. denna korta diskussion mellan joakim och mig, gav tydlingen eko i Nikon trådarna så visst intresse fans det för ämnet. Tänk på min gode Lars att när du rycker loss meningar ur sitt sammanhang, och sedan hugger hej vilt om kring dej, så kan du få dina fotosidankamrater att framstå i dålig dager. Nu tror jag i och försig att det inte var din mening. Ha en god fortsättning på dagen. Vänl.//Bengt.
 
Well spoken !!
Det är väl lite grann så oxå att man gärna höjer just det märket man har till skyarna.

Tack för dom värmande orden. är väl också mänskligt att höja det egna märket. Vill minnas att för många år sedan skickade någon kamerafabrikant ut en enkät där köparna fick komma med förslag och önskemål om förbättringar på kameramodellen, mins ej vilket märke det var nu, men ingen dum ide. Tror inte att det gagnar utvecklingen av den egna modellen, om man blundar för svagheterna den har, för alla modeller har det, även om det personliga behovet givetvis varierar stort. Idag levererar även den billigaste instegaren bra bildkvalitet, så diskussionerna hamnar mera nu på materialet, god ergonomi och för många vilken känsla kameran ger till ägaren. //Bengt.
 
Ja..du Joakim tackade i allafall för informationen hur Foto går till väga när dom testar AF-hastighet. inga andra aspeckter fans det tankar om här, joakim gav dessutom några intressanta svar. denna korta diskussion mellan joakim och mig, gav tydlingen eko i Nikon trådarna så visst intresse fans det för ämnet. Tänk på min gode Lars att när du rycker loss meningar ur sitt sammanhang, och sedan hugger hej vilt om kring dej, så kan du få dina fotosidankamrater att framstå i dålig dager. Nu tror jag i och försig att det inte var din mening. Ha en god fortsättning på dagen. Vänl.//Bengt.

Ingen direkt person utpekad, i dålig dager, bara ren "nuts" till info, faktiskt.
Använd kameran, liten pocket eller D-SLR, istället för ett nördigt tekniksnack, det ger inga fina bilder, ingen erfarenhet heller.

Många yrkesfotografer och avancerade amatörfotografer, med lång erfarenhet, skrattar åt en hel del inlägg!

Ha en god fortsättning på dagen, - med kameran ute i naturen.
Fotograf alltsedan 1958.
Vänl.//Lars
 
Använd kameran, liten pocket eller D-SLR, istället för ett nördigt tekniksnack, det ger inga fina bilder, ingen erfarenhet heller.

Många yrkesfotografer och avancerade amatörfotografer, med lång erfarenhet, skrattar åt en hel del inlägg!

Ha en god fortsättning på dagen, - med kameran ute i naturen.
Fotograf alltsedan 1958.
Vänl.//Lars

Vad gör du, Lars, här på fotosidan och dessutom på Forum-Utrustningsfrågor och inte är ute och fotograferar i naturen. Har du en länkt till de skrattande eller finns de bara i någons huvud?

Vad finns det för logik i ditt senaste inlägg?


Michael - Å de stora frågorna -
 
Vilken skitinfo egentligen, använder någon seriös fotograf denna info om slutarfördröjning, ja, nördarna, men vi andra miljoner fotografer, som lär oss känna varje kameras särart?

Har någon nörd, koll på hur stort tryck , på avtryckaren, det behövs för att få olika D-SLR att gå till exponering, viktigt då, med och utan handskar, blir det skillnad beroende på yttertemperaturen och fotografens inre temperatur, orsakad av alkohol?
Röd eller blå mössa på huvudet?

Slutarfördröjning tror jag är en väldigt akademisk fråga idag.
Däremot tycker jag tryck på avtryckaren är helt relevant för mig i alla fall. Min gamla Minolta D7D hade ett avsevärt hårdare avtryck än min Sony. Jag tror det resulterar i onödig skakningsoskärpa och det är inte en akademisk fråga. Det var en klar realitet.
 
Vad gör du, Lars, här på fotosidan och dessutom på Forum-Utrustningsfrågor och inte är ute och fotograferar i naturen. Har du en länkt till de skrattande eller finns de bara i någons huvud?

Vad finns det för logik i ditt senaste inlägg?


Michael - Å de stora frågorna -

Var ute med kameran, men behövde fylla på lite proviant, tittade in på FS under tiden kaffet värmdes upp.
De flesta på FS Forum har en lång erfarenhet, det finns även några med mindre erfarenhet, fotostuderanden ...
De skrattande finns inom kretsen av bekanta ...

"Har du en länkt till de skrattande eller finns de bara i någons huvud?"
Vad menar du?
En länkt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.