Annons

Sensorstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här är ju en fråga som i perioder stötts och blötts en hel del ... Inte minst när de först dök upp kameror med mer än 20 megapixel och sedan ett varv till några år senare när de första kamerorna med över 30 megapixel dök upp.

För att börja med det uppenbara: Den slutliga bildkvaliteten (och här talar jag, förstås, enbart om teknisk kvalitet) beror ju både av hur bra optik man har och hur bra sensorn är. Är den ena, eller bägge, inte av toppkvalitet så tappar man i slutresultat. Optimal bildkvalitet får man förstås med det (för just den bilden man vill ta) absolut bästa objektivet framför den absolut bästa sensorn. Så långt är de ju enkelt.

En annan sak som nog känns uppenbar är ju att i princip varje sensor, även de med få megapixel, vinner på om du byter till ett bättre objektiv. Men vad många kanske inte alltid tänker på är att även det motsatta stämmer: I stort sett varje objektiv, även de mediokra, vinner på att placeras framför en bättre sensor.

Så alla objektiv tjänar på att man byter till en mer högupplöst kamera. Även de mediokra eller rent av dåliga objektiven. Men fördelen med en bättre sensor märks förstås mer ju bättre objektiv du har.



Ja och nej :)

Först det vanliga problemet i sådana här diskussioner: Bilder kan vara fantastiskt bra utan att hålla speciellt hög teknisk kvalitet. Vilket med jämna mellanrum ger någon diskussionsdeltagare en omstörtande och originell insikt (nu är jag lite ironisk :) som de genast måste bidra med: "det är fotografen som gör bilderna, inte utrustningen". Jo, förvisso. Men man kan lika gärna säga att utan kamera får inte ens den mest fantastiske fotograf några bilder och att det nästan alltid är enklare att få till (fler) bra bilder med bra utrustning. Bra bilder är helt enkelt ett lagarbete mellan fotografens skicklighet och utrustningens förmåga.

Om vi ser på just Eos 5D Mark III vs Eos 5D Mark IV så finns det dels verkliga skillnader i teknisk bildkvalitet. Som att den nyare kameran har bättre dynamiskt omfång. Och lite bättre detaljteckning. Men man har också faktorer som en lite snabbare, lite träffsäkrare autofokus, en aning snabbare serietagning osv, osv. Lägger man ihop alla de här sakerna handlar det om att det är en kamera som gör det lite enklare för fotografen att lite oftare få lite fler bättre bilder. Det låter ju inte så himlastormande, men för till exempel en yrkesfotograf innebär det helt enkelt mer och bättre arbete utfört med mindre besvär. Och eftersom man antagligen ändå slitit ut den gamla kameran, så är ett byte närmast självklart.

Jämför du istället en Eos 5D Mark II vs en Eos 5D Mark IV blir ju skillnaderna större och fördelarna fler. För många entusiaster kanske det väl är så numera att man kanske inte behöver hänga på varje ny modelluppgradering, men att det blir mer lagom att hoppa på varannan.

Så jag är tillbaka och skall väl som vanligt lyckas driva både Magnus och Martin till vansinne.

Tekniska diskussioner är alltid intressanta. Man lär sig ofta något nytt.
För många blir de för tekniska. De vill bara ta bilder och undrar vilken kamera passar mig?
Låt oss hålla oss till den normala fotografen. En som publicerar bilder på sociala medier eller i bloggar och som störst gör utskrifter i A3+.
De kan glömma det här.
Den här diskussionen liknar bilentusisaster som diskuterar om Königsegg är bättre än Ferrari. Ursäkta men vi får som snabbast köra 120 på våra vägar och dessa grabar skulle inte ha råd av att köpa det bästa. Det är som att diskutera drömmar.

Så dimensionen som saknas i den här debatten är den praktiska nyttan.

Är en 100 MP MF sensor bättre än en 50 MP sensor. Det är klart den är. Den är större till ytan och med en senare teknik så ger den ett bättre resultat. Självklart.
Är en sensor från 5D MKIII sämre än den från 5D MKIV. Jovisst.
Är en Canon 5Ds r bättre än en Fuji X-T2 i detaljupplösning? När fokus sitter korrekt så är resultatet lite bättre.
Fast jag tycker ni glömmer bort den praktiska nyttan av dessa tekniska fördelar som en större sensor ger. För det ger också nackdelar. Där tyngre utrusning bara är en del av det.
För att ta bra bilder måste man inte längre söka det tekniskt optimala. Man måste snarare hitta hem till vad som passar ens eget fotograferande.
Om jag bara kommer printa i A2 har jag ingen större fördel av att använda en H6D med 100 MP än om jag använder en X-T2.
Skall jag producera stortavlor för H&M ja då gör då spelar det stor roll.
Den teoretiska diskussionen måste sättas i någon form av context för att vara relevant för den normala fotografen.
 
Så jag är tillbaka och skall väl som vanligt lyckas driva både Magnus och Martin till vansinne.

Välkommen! Så länge du någorlunda håller dig till ämnet skall det nog gå bra :)

Tekniska diskussioner är alltid intressanta. Man lär sig ofta något nytt.
För många blir de för tekniska. De vill bara ta bilder och undrar vilken kamera passar mig?

Nu är ju just det här väldigt uttalat en tekniktråd som inleddes av en trådskapare som just ville få lite svar om vad som händer när man använder olika sensorstorlekar.

Vi har ju väldigt många andra trådar där man tar mer konkreta frågeställningar av typen "vad behöver jag för kamera för att fota hästar" eller "vilken kamera skulle ni ta med på en resa till fjällen".

Det ena utesluter ju inte det andra.

Låt oss hålla oss till den normala fotografen. En som publicerar bilder på sociala medier eller i bloggar och som störst gör utskrifter i A3+.
De kan glömma det här.

Tar vi min och Lennarts diskussion kring sensorteknik, och FWC, så håller jag helt med. Det är en ganska akademisk och lite nördig diskussion. Men kul :)

Tar vi däremot den generella diskussionen kring sensorstorlekar och varför det ibland kan vara hjälpsamt att tänka i termer av ekvivalens så håller jag inte riktigt med. Den diskussionen handlar ju om och förklarar högst konkreta saker som varför det funkar dåligt med en långzoomkompakt för fågelfoto (en fråga jag både ganska ofta sett och fått som mejl).

Vi har många olika diskussionstrådar, en del väldigt konkreta och avgränsade, andra, som den här, lite mer teoretiska och vissa som är öppna för nästan vad som helst (försök hitta en röd tråd i den här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=166137 :)

Alla trådar behöver faktiskt inte mynna ut i hur stora utskrifter man kan göra eller någon annan konkret slutsats.
 
För övrigt: några kamera modeller har väl möjlighet att välja in ISO 50, min gamla A77 har det läget, gav väl en aning högre DR värde just vid ISO 50, D810 har ISO 64 vilket verkade uppskattas bland flera testare.
En del kameror har "utökade" ISO-inställningar neråt såväl som uppåt. ISO 50 brukar vara en sådan, och man får snarare sämre DR än bättre med den inställningen.

ISO 50 på en sådan kamera är i princip som att överexponera på ISO 100 och sen justera ljusheten i efterbehandlingen.

Se tabellen "ISO Sensitivity and Dynamic Range" en bit ner på den här sidan som visar hur DR ändrar sig med ISO på en Canon EOS 5 MkII.

Det här var ett tag sen så skillnaden kan ha blivit mindre med moderna sensorer. Eller större. Jag har inte kollat.
 
För övrigt: några kamera modeller har väl möjlighet att välja in ISO 50, min gamla A77 har det läget, gav väl en aning högre DR värde just vid ISO 50, D810 har ISO 64 vilket verkade uppskattas bland flera testare

A77 har bas-ISO 100, medan D810 har bas-ISO 64. Väljer man att sänka under på det sätt som ger 50 på A77 så får man 32 på D810.
 
A77 har bas-ISO 100, medan D810 har bas-ISO 64. Väljer man att sänka under på det sätt som ger 50 på A77 så får man 32 på D810.


Jovars, men jag kan lätt ställa in ISO-50 eller 64 på A77 ( Gamla Modellen )- det ligger så fint där att välja efter tryck på ISO knappen. Det är inget specialläge att leta efter i menyerna, kommer också upp i EVF. använder aldrig ISO 50, provade nog när kameran var ny. ISO 100 räknas nog som standard bas, för ISO 50 får sina begränsningar.
 
En del kameror har "utökade" ISO-inställningar neråt såväl som uppåt. ISO 50 brukar vara en sådan, och man får snarare sämre DR än bättre med den inställningen.

ISO 50 på en sådan kamera är i princip som att överexponera på ISO 100 och sen justera ljusheten i efterbehandlingen.

Se tabellen "ISO Sensitivity and Dynamic Range" en bit ner på den här sidan som visar hur DR ändrar sig med ISO på en Canon EOS 5 MkII.

Det här var ett tag sen så skillnaden kan ha blivit mindre med moderna sensorer. Eller större. Jag har inte kollat.


Din länk ligger nu hos favoriter, jag har lättast att läsa DX0, DR-graferna där är lätt att läsa av ISO för ISO. och där ser man att A77 ( gamla ) har en aning högre DR vid ISO 50, som jag då aldrig använder mig av, din länk skall jag dock titta mera i. Kommer i håg att A77 låg högre på Bas-ISO än 7D, men att 7D klev i från högre upp på ISO skalan med lite bättre DR. Lennart Aspman som använt båda tyckte nog att dom var ganska lika vid utskrifter, A77 var ny och den kamera som Mats rev sönder håret på i förtvivlan, sågad av dom flesta, men fungerat bra för mig.
 
Välkommen! Så länge du någorlunda håller dig till ämnet skall det nog gå bra :)



Nu är ju just det här väldigt uttalat en tekniktråd som inleddes av en trådskapare som just ville få lite svar om vad som händer när man använder olika sensorstorlekar.

Vi har ju väldigt många andra trådar där man tar mer konkreta frågeställningar av typen "vad behöver jag för kamera för att fota hästar" eller "vilken kamera skulle ni ta med på en resa till fjällen".

Det ena utesluter ju inte det andra.



Tar vi min och Lennarts diskussion kring sensorteknik, och FWC, så håller jag helt med. Det är en ganska akademisk och lite nördig diskussion. Men kul :)

Tar vi däremot den generella diskussionen kring sensorstorlekar och varför det ibland kan vara hjälpsamt att tänka i termer av ekvivalens så håller jag inte riktigt med. Den diskussionen handlar ju om och förklarar högst konkreta saker som varför det funkar dåligt med en långzoomkompakt för fågelfoto (en fråga jag både ganska ofta sett och fått som mejl).

Vi har många olika diskussionstrådar, en del väldigt konkreta och avgränsade, andra, som den här, lite mer teoretiska och vissa som är öppna för nästan vad som helst (försök hitta en röd tråd i den här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=166137 :)

Alla trådar behöver faktiskt inte mynna ut i hur stora utskrifter man kan göra eller någon annan konkret slutsats.

Kan acceptera det. Fast tycker nog alla diskussioner här på Fotosidan bör ställas i relation till nyttan för för normala fotografer.
Då menar jag att inte följande AF måste vara på topp för sportfoto. Det kanske räcker om det kan följa lekande barn.
DR måste kanske inte klara dörren till en kolkällare och samtidigt solen i träden.
Jag har faktiskt fotat med den nu så hyllade sensorn i GFX och Hasselbladaren.
Den är bra. Fast blev mina bilder så mycket bättre?
 
Kan acceptera det. Fast tycker nog alla diskussioner här på Fotosidan bör ställas i relation till nyttan för för normala fotografer.

Tja, definiera "normala fotografer"? :)

Och nej, jag håller inte med om att alla diskussioner måste ställas i relation till nyttan för någon större eller mindre grupp av fotografer - de flesta medlemmar är nog fullt kapabla att på egen hand avgöra om vilka diskussioner (eller delar av diskussioner) som känns relevanta för dem. Plus att många helt enkelt inte lägger någon speciellt stor nyttoaspekt på sitt fotograferande.

Ibland diskuterar man saker bara för att komma fram till en bättre och fördjupad förståelse av något, det behöver inte nödvändigtvis ha någon praktisk nyttotillämpning alls.

Då menar jag att inte följande AF måste vara på topp för sportfoto. Det kanske räcker om det kan följa lekande barn. DR måste kanske inte klara dörren till en kolkällare och samtidigt solen i träden. Jag har faktiskt fotat med den nu så hyllade sensorn i GFX och Hasselbladaren. Den är bra. Fast blev mina bilder så mycket bättre?

Jag är inte helt säker på vad du far efter ... Om jag missförstår dig, utveckla gärna.

Men om du menar att vi skall sluta med eller dra ned på diskussioner om teknik och teknikutveckling med motiveringen att tekniken oftast duger i många vardagssituationer så håller jag inte med. Dels för att olika kameror trots allt är bra på olika saker (och i olika grad) och det kan vara klargörande att diskutera de skillnaderna. Och dels för att teknikutveckligen gör det möjligt att fotografera nya saker på nya sätt och det är intressant att veta var gränserna går - och det för olika typer och kategorier av utrustning. Det är ju till exempel i sådana diskussioner det då och då blir relevant att kika på ekvivalens.
 
Fast tycker nog alla diskussioner här på Fotosidan bör ställas i relation till nyttan för för normala fotografer.

Det vore väl extremt tråkigt!?

En av fördelarna med fotosidan är väl just mångfalden där vi har alla möjligt typer av fotografer.

Faktum är väl att om vi ser det i stort så är just "normala fotografer" knappast representerade på fotosidan. Den "normale" fotografen finns det flera miljoner av i vårt land. Det är en person som knäpper några skott med sin mobilkamera utan att ägna en tanke åt varken sensorstorlekar eller gyllene snittet.

Vi som hänger på fotosidan är bara ett litet - och skevt - urval av alla fotografer och många av oss är långt ifrån "normala"! :)

Jag anser mig vara en högst medelmåttig hobbyfotograf men likväl är jag väldigt intresserad av dessa teknikdiskussioner. Andra medlemmar är kanske lika medelmåttiga, eller fantastiskt duktiga, men ägnar tekniken ett betydligt mindre intresse.

Det finns plats för alla.

Sorry för OT.
 
Tja, definiera "normala fotografer"? :)

Och nej, jag håller inte med om att alla diskussioner måste ställas i relation till nyttan för någon större eller mindre grupp av fotografer - de flesta medlemmar är nog fullt kapabla att på egen hand avgöra om vilka diskussioner (eller delar av diskussioner) som känns relevanta för dem. Plus att många helt enkelt inte lägger någon speciellt stor nyttoaspekt på sitt fotograferande.

Ibland diskuterar man saker bara för att komma fram till en bättre och fördjupad förståelse av något, det behöver inte nödvändigtvis ha någon praktisk nyttotillämpning alls.



Jag är inte helt säker på vad du far efter ... Om jag missförstår dig, utveckla gärna.

Men om du menar att vi skall sluta med eller dra ned på diskussioner om teknik och teknikutveckling med motiveringen att tekniken oftast duger i många vardagssituationer så håller jag inte med. Dels för att olika kameror trots allt är bra på olika saker (och i olika grad) och det kan vara klargörande att diskutera de skillnaderna. Och dels för att teknikutveckligen gör det möjligt att fotografera nya saker på nya sätt och det är intressant att veta var gränserna går - och det för olika typer och kategorier av utrustning. Det är ju till exempel i sådana diskussioner det då och då blir relevant att kika på ekvivalens.

Nej det menar jag inte alls. Jag är en dem som gillar dessa diskussioner och alttid
läser dem. Dessutom liknande mycket tekniska diskussioner på DPR eller liknande på Tyska.
Vad jag oftast saknar är att man inte beskriver den praktiska nyttan av det hela.

Låt mig ta ett exempel:
En Hasselblad 50C är lite bättremed deras bästa objektiv än en Canon 5D MKIII med 24-105.
Den skillnaden kan man se när man pixelpeepar i 1:1.
Fast när man skrivit ut båda bilderna i högsta upplösning i A2 på en Epson 3880 och betraktar bilderna på 1 meters avstånd så kan man inte se skillnaden.
Teori är kul för oss som är freaks men vi bör nog också ställa det i relation till praktisk nytta,
Annars leder vi folk till att köpa kameror de inte behöver.
 
Det vore väl extremt tråkigt!?

En av fördelarna med fotosidan är väl just mångfalden där vi har alla möjligt typer av fotografer.

Faktum är väl att om vi ser det i stort så är just "normala fotografer" knappast representerade på fotosidan. Den "normale" fotografen finns det flera miljoner av i vårt land. Det är en person som knäpper några skott med sin mobilkamera utan att ägna en tanke åt varken sensorstorlekar eller gyllene snittet.

Vi som hänger på fotosidan är bara ett litet - och skevt - urval av alla fotografer och många av oss är långt ifrån "normala"! :)

Jag anser mig vara en högst medelmåttig hobbyfotograf men likväl är jag väldigt intresserad av dessa teknikdiskussioner. Andra medlemmar är kanske lika medelmåttiga, eller fantastiskt duktiga, men ägnar tekniken ett betydligt mindre intresse.

Det finns plats för alla.

Sorry för OT.
Jag uttryckte mig nog väldigt dumt.
Är själv en av dessa teknikfreaks som läser om det mycket tekniska och håller med om Martins slutsatser. Så länge det gäller teori.
Har ju faktiskt själv haft möjligheten att fota med de bästa kameror och objektiv som kan köpas för pengar

Det är när man man jämför resultaten som det går snett.
Om man jämför en A2 utskrift mellan en HD5 med 50 C och en 5D MKIII är skillnaden marginell och inte ens möjlig att se på en meters avstånd.
Om man jämför en bild tagen med en 5Ds r och en Fuji X-T2 och igen i A2 är också skillnaden marginell.

Så om jag nu uppgraderade de min Fuji X-T2 till en GFX 50 S skulle då mina Facebook bilder bli så mycket bättre? Faktum är att ingen skulle se någon skillnad.
Inte ens i A2 utskrifter skulle de flesta se någon skillnad.
 
Nej det menar jag inte alls. Jag är en dem som gillar dessa diskussioner och alttid
läser dem. Dessutom liknande mycket tekniska diskussioner på DPR eller liknande på Tyska.
Vad jag oftast saknar är att man inte beskriver den praktiska nyttan av det hela.
Det kan också vara svårt att se skillnad mellan en bild tagen med en kompaktkamera och en bild tagen med en småbildskamera i bra belysning och under optimala förhållanden, men det gör ju inte småbildskamerorna meningslösa. Det finns ju fotografiska förhållanden där småbildskameran är överlägsen kameran med den mindre sensorn.

(Byt småbild mot APS-C så blir det lite bättre relaterat till den utrustning du använder; resonemanget håller ändå).

Det är när man tänjer på gränserna som bättre teknik spelar roll. Må så vara att väldigt många inte tänjer på gränserna men för oss som gör det är det bra att tekniken utvecklas.

Jag har försökt fotografera ett par örnar som höll till i grannskapet under senhöst och vinter, med en APS-C-kamera som har hyfsad AF och ett ljussvagt teleobjektiv. Det gick sådär.

Med en småbildskamera och ett ljusstarkt teleobjektiv så skulle jag förmodligen ha bättre chanser till bra bilder. Objektivet skulle behöva vara cirka 600mm f/8 för att motsvara det 400mm f/5.6 jag använde, men med tanke på midvintermörkret så skulle objektivet behöva vara ljusstarkare än så.

Kombinationen större sensor och ljusstarkare objektiv är ett exempel på bättre teknik som skulle hjälpa i mitt fall.
 
Det kan också vara svårt att se skillnad mellan en bild tagen med en kompaktkamera och en bild tagen med en småbildskamera i bra belysning och under optimala förhållanden, men det gör ju inte småbildskamerorna meningslösa. Det finns ju fotografiska förhållanden där småbildskameran är överlägsen kameran med den mindre sensorn.

(Byt småbild mot APS-C så blir det lite bättre relaterat till den utrustning du använder; resonemanget håller ändå).

Det är när man tänjer på gränserna som bättre teknik spelar roll. Må så vara att väldigt många inte tänjer på gränserna men för oss som gör det är det bra att tekniken utvecklas.

Jag har försökt fotografera ett par örnar som höll till i grannskapet under senhöst och vinter, med en APS-C-kamera som har hyfsad AF och ett ljussvagt teleobjektiv. Det gick sådär.

Med en småbildskamera och ett ljusstarkt teleobjektiv så skulle jag förmodligen ha bättre chanser till bra bilder. Objektivet skulle behöva vara cirka 600mm f/8 för att motsvara det 400mm f/5.6 jag använde, men med tanke på midvintermörkret så skulle objektivet behöva vara ljusstarkare än så.

Kombinationen större sensor och ljusstarkare objektiv är ett exempel på bättre teknik som skulle hjälpa i mitt fall.
Nu har jag ju snarare tagit steget från FF och till APS-C. Körde flera månader och jämförde resultatet från min 5Ds R och det tilltuiji APS-C.
Så jag tor jag bättre än de flesta vet vad jag gav upp mot vad jag vann på det hela.
Jag vet också hur mycket bättre en Hasselbladare är än en FF. Jag vet också hur mycket tyngre en sådan utrustning är att släpa på.
Man tvingas göra en kompromiss om inte ryggen skall bli överbelastad.
Hur den kompromissen skall se ut beror på vem man är och ur man fotar.
 
Poängen är väl att dina erfarenheter inte är hela världens och att den här tråden kan ge inblick i vad bättre teknik (specifikt större sensor) kan ge till den som söker den.
 
Poängen är väl att dina erfarenheter inte är hela världens och att den här tråden kan ge inblick i vad bättre teknik (specifikt större sensor) kan ge till den som söker den.

Nej mina erfarenheter är bara mina och mina slutsatser. Nu råkar jag då ha provat på de största sensorer som finns idag. Så vissa erfarenheter har jag.
Jag har kört FF sensor sedan Canon 5D tills alldeles nyligen.
Följer också alltid med om vd den senaste utvecklingen ger.
Så jag tror jag har en ganska bra överblick.
När jag då tar steget ner från Canon 5Ds r till en X-T2 och X-PRo2 gör jag det inte heller helt utan veta vad jag gör. Jag vet nog bättre än de flesta vad jag ger upp och vad jag vinner på ett sådant byte.

Att en större sensor ger fördelar är uppenbart. Det är fysik i dagens läge.
Fast vad jag frågar mig är vad de flesta skall använda dessa fördelar till.
Det kommer ju inte synas i vanliga bloggbilder. Inte heller göra någon större skillnad i utskrifter upp till A2.
Skall man nu printa 3x4 meter ja då gör det definitivt en skillnad.
Fast hur ofta gör vi det?
 
Att en större sensor ger fördelar är uppenbart. Det är fysik i dagens läge.
Fast vad jag frågar mig är vad de flesta skall använda dessa fördelar till.
Det har jag ju redan förklarat i inlägg #93. Inte de flesta då, men jag. Räknas inte det lika mycket som att du inte behöver dessa fördelar?
 
Det kan också vara svårt att se skillnad mellan en bild tagen med en kompaktkamera och en bild tagen med en småbildskamera i bra belysning och under optimala förhållanden, men det gör ju inte småbildskamerorna meningslösa. Det finns ju fotografiska förhållanden där småbildskameran är överlägsen kameran med den mindre sensorn.

(Byt småbild mot APS-C så blir det lite bättre relaterat till den utrustning du använder; resonemanget håller ändå).

Det är när man tänjer på gränserna som bättre teknik spelar roll. Må så vara att väldigt många inte tänjer på gränserna men för oss som gör det är det bra att tekniken utvecklas.

Jag har försökt fotografera ett par örnar som höll till i grannskapet under senhöst och vinter, med en APS-C-kamera som har hyfsad AF och ett ljussvagt teleobjektiv. Det gick sådär.

Med en småbildskamera och ett ljusstarkt teleobjektiv så skulle jag förmodligen ha bättre chanser till bra bilder. Objektivet skulle behöva vara cirka 600mm f/8 för att motsvara det 400mm f/5.6 jag använde, men med tanke på midvintermörkret så skulle objektivet behöva vara ljusstarkare än så.

Kombinationen större sensor och ljusstarkare objektiv är ett exempel på bättre teknik som skulle hjälpa i mitt fall.
Jag har läst igenom detta igen.
Du air tyvärr ett antal fel i din slutsats.
Jag kan skjuta med 100-400/4,5 5,6 och nå cirka 600 mm. Det är fortfarande samma bländere och slutartid som på din FF. Jag behöver ingen större bländare än din FF.
Vad jag får är ett större skärpedjup än din 400/5.6. Det kan ju ofta vara bra just när det gäller långa telen.
Att jag sedan får et steg sämre brus är också något jag får leva med.
Att du som är erfaren drar så felaktiga slutsatser visar på hur felaktig och infekterad denna debatten är.
 
Jag har läst igenom detta igen.
Du air tyvärr ett antal fel i din slutsats.
Jag kan skjuta med 100-400/4,5 5,6 och nå cirka 600 mm. Det är fortfarande samma bländere och slutartid som på din FF. Jag behöver ingen större bländare än din FF.
Vad jag får är ett större skärpedjup än din 400/5.6. Det kan ju ofta vara bra just när det gäller långa telen.
Att jag sedan får et steg sämre brus är också något jag får leva med.
Att du som är erfaren drar så felaktiga slutsatser visar på hur felaktig och infekterad denna debatten är.

Ja men för samma resultat (brus etc) i dåligt ljus måste man minska ISO på APS-C vilket ger längre slutartider.
Men en APS-C med 300mm f/2.8 bör ge hyfsat likvärdiga resultat som en FF med 500mm f/4.
Är räckvidd ett problem, och man fotar i dåligt ljus, så förlorar man mycket av fördelarna med FF imo.
 
Jovars, men jag kan lätt ställa in ISO-50 eller 64 på A77 ( Gamla Modellen )- det ligger så fint där att välja efter tryck på ISO knappen. Det är inget specialläge att leta efter i menyerna, kommer också upp i EVF. använder aldrig ISO 50, provade nog när kameran var ny. ISO 100 räknas nog som standard bas, för ISO 50 får sina begränsningar.

Man behöver inte in i några menyer på D810. Var du fått det ifrån vet jag inte. Däremot står det L 1.0 eller något i den stilen istället för 32, för att markera att det är "fusk-ISO".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.