Annons

Sensorstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan sak som jag har märkt är att så länge tråden handlar om A så går den frammåt men när B kommer in så stannar tråden av. Man kan tycka att om man slutar diskutera B så kan A fortsätta att utvecklas igen men så blir det sällan. Drabbade trådar hämtar sig oftast inte utan självdör alternativt går OT på heltid. B=sabotage tycker jag.

Jag tror bägge diskussionerna kan fungera rätt bra - var och en för sig. Det är man när man blandar ihop dem (utan att kanske riktigt upptäcka det) som det ofta kan gå snett :)

Sedan är det väl också så att diskutera den tekniska skillnaden handlar ju ofta om nyfikna frågor, förklaringar, nya frågor, nya förklaringar osv, osv ... Inte så mycket känslor.

Medan att diskutera vad man föredrar och vilka val man gjort lätt kan kännas mer personligt och då känner sig en del påhoppade när andra framför andra argument - det blir lätt lite känslostyrt och irriterat :)
 
Jag tror bägge diskussionerna kan fungera rätt bra - var och en för sig. Det är man när man blandar ihop dem (utan att kanske riktigt upptäcka det) som det ofta kan gå snett :)

Sedan är det väl också så att diskutera den tekniska skillnaden handlar ju ofta om nyfikna frågor, förklaringar, nya frågor, nya förklaringar osv, osv ... Inte så mycket känslor.

Medan att diskutera vad man föredrar och vilka val man gjort lätt kan kännas mer personligt och då känner sig en del påhoppade när andra framför andra argument - det blir lätt lite känslostyrt och irriterat :)

Japp! Jag diskuterar gärna ämnet "vilken kamera man egenligen ska ha" men i en annan tråd. Med "man" syftar jag på sig själv. Jag tycker man bör undvika att säga åt andra vad de ska eller skulle ha köpt. Det blir oftast ändå bara fel eftersom det alltid är fler variabler än de presenterade som styr. Sen har vi ju det där med smaken...
Men nu ska jag vara tyst, två OT-inlägg från mig är mer än nog.
 
Japp! Jag diskuterar gärna ämnet "vilken kamera man egenligen ska ha" men i en annan tråd. Med "man" syftar jag på sig själv. Jag tycker man bör undvika att säga åt andra vad de ska eller skulle ha köpt. Det blir oftast ändå bara fel eftersom det alltid är fler variabler än de presenterade som styr. Sen har vi ju det där med smaken...
Men nu ska jag vara tyst, två OT-inlägg från mig är mer än nog.

Sensorstorlek har betydelse för den kamera man tänker att köpa, och hur dom enskilda tillverkarna har gjort med övrig elektronik, algoritmer, brusstädnings program. Gränsen är inte glasklar när brytningen bör ske.

Martin kan skriva, Stor sensor samlar in mera ljus än en mindre om dom är av samma generation. Klart slut inget mer att säga om det.
 
Och den frågan besvaras olika beroende på situation och person, så det går knappast att komma fram till ett konsensus om den saken.

I en tråd som denna tycker jag att det är intressant att reda ut vilka kvantitativa skillnader som finns.
 
Och om man bara diskuterade utan att lyssna på andras argument skulle livet bli (minst) lika tråkigt. Det är så det ofta brukar vara i "B"-diskussionerna.
 
Du får ursäkta, men ditt långa inlägg var väl mycket mer OT än något av de inlägg om "B" som du kritiserar. ;-)

Du får gärna dissa det jag skriver Erland men jag tror att du missade målet den här gången. Det var inte jag som primärt kritiserade B-spåret eller hur. Jag bara föreslog hur man kan undvika irritationen när folk pratar förbi varann. Det behövs tyvärr ibland även i de fall folk inte avsiktligt anstränger sig för att missförstå varann. Ja sånt finns tyvärr också.

Tyck vad du vill men faktum är att nästan varenda teknik diskussion ballar ur redan på första sidan för att det alltid finns folk som relativiserar sin egen användning av just sin egen kamera med det en tekniktråd egentligen avses handla om och just det faktum att samma (ofta APS-C-sensor) faktiskt ofta sitter i både instegsmodeller och mer avancerade gör det ofta till en verklig lågoddsare att det ska balla ur redan på första sidan. Det finns verkligen dessutom massor av parametrar som även de påverkar i fält och väl kan uppväga skillnaderna som finns tekniskt mellan sensorstorlekar så just i det fallet kanske alla inte är helt fel ute och det är väl i sig inget fel att påpeka det eftersom trådar som dessa ofta startas och läses av folk som står inför valsituationer och även kan vara hjälpta av en sådan diskussion, så den behöver inte alls vara OT. Så just den typen av påpekande pekar väl i hög grad på att jag inte alls hade för avsikt att kritisera den s.k. B-diskussionen ovan.

Det finns annars ofta verkligen en A- och en B-diskussion och en del som initierar eller deltar i B-diskussionerna kanske inte ens förstår att det är på det viset. Så det behöver väl inte vara fel om trådskaparen eller andra understryker att de faktiskt vill hålla sig A-diskussionen - om det nu är det man vill.
 
Ja, så enkelt är det ju. Den intressanta frågan är hur viktigt det är.

Jag undrar om inte du befinner dig i fel tråd Erland, om du nu faktiskt inte är särskilt intresserad av den. Det är nu TS som har ställt en fråga som folk nu diskuterar och om du inte är intresserad av frågan så undrar jag varför du stör och försöker obstruera en diskussionen som TS och andra vill fortsätta föra.

Allt är enkelt om man inte är intresserad eller saknar nyfikenhet att lära eller hur?
 
Det är alldeles uppenbarligen väldigt väsentligt att diskutera vad som ska diskuteras i en tråd som ska handla om sensorformat i alla fall, i stället för att ta den diskussionen i lämpligare forum ...

Och ja - jag är förstås en av syndarna eftersom jag just kommenterade det, men ni som ständigt gör detta - har ni ingen som helst förståelse för de som faktiskt vill läsa det som tråden borde handla om?
 
Jag undrar om inte du befinner dig i fel tråd Erland, om du nu faktiskt inte är särskilt intresserad av den. Det är nu TS som har ställt en fråga ...

Visst är jag intresserad. Men frågan om skillnader mellan olika storlekar på sensorer är ju faktabaserad och lätt att reda ut. Vilket väl redan är gjort.

Intressantare och mer givande är då den diskussion om för- och nackdelar med olika sensorstorlekar som TS tar upp i sitt första inlägg.
 
Visst är jag intresserad. Men frågan om skillnader mellan olika storlekar på sensorer är ju faktabaserad och lätt att reda ut. Vilket väl redan är gjort.
För en del är det en mer komplicerad fråga än den kan tyckas vara för den som har stött den och blött den under en lång tid. Det kan vara snällt att hjälpa dem att reda ut sambanden.

Intressantare och mer givande är då den diskussion om för- och nackdelar med olika sensorstorlekar som TS tar upp i sitt första inlägg.
Det är helt riktigt, men en diskussion om vad som är tillräckligt bra eller om vad som inte duger är lite OT i en sån här tråd, tycker jag.

Att diskutera de objektiva (så gott det går) för- och nackdelarna är dock helt klart i linje med TS ursprungliga fråga.
 
The art of making it falling apart Erland!

Är väl slutsnackat nu eller hur? Mission completed!
Få trådar hämtar sig som redan sagts ovan från en sån här lätt avsiktlig förvirring.
 
Läs om TS första inlägg, där fins det en mix av påstående och egna undringar, som ingen kan ge ett enda kort svar på. Ämnet i sig har många bra svar i ekvivalens trådar som lite förvirrande tar plats i väldigt många trådar, där kamera och objektiv köp ingår. Ekvivalens har en egen tråd som verkar bortglömd.
 
Tyvärr är mötestrådar förvirring "by design"

Bra att du lyfter den poängen Bengt som dessutom förtjänar att läggas på minnet om och om igen. Det kan förhindra många onödiga missförstånd och onödig rundgång om vad trådskaparen egentligen ville prata om.

Genom att folk halkar in i längre diskussioner via det senaste inlägget, så är det ju heller inte konstigt att det så ofta spårar ur. Man har helt enkelt inte koll på TS ursprungsinlägg utan som regel fortsätter man efter det senaste inlägget och då vore det ju egentligen konstigt om det INTE spårade ur redan på första sidan.

Jag vet inte om det är ett bra förslag egentligen men om man har en väldigt lång tråd så skulle man ju kunna ha en snabbknapp för att kalla upp just det ursprungliga inlägget. Det är ju bara om man läser det som man egentligen kan få svart på vitt vad TS avsåg med att starta tråden - och det i bästa fall för en del TS-inlägg kanske inte heller är helt glasklara.
 
När man klickar på besvara med citat, så tror jag inte att det per automatik absolut måste vara ett svar på föregående inlägg, antingen får man skriva att man syftar på TS ursprung eller ge någon annan förklaring, man kan komma in sent i diskussioner av olika anledningar, och det kan vara svårt att snabbläsa 150 inlägg, Martin A. har väl snart runt 100 inlägg som alla berör sensorstorlekar på sitt sätt och som fins utspridda i många trådar, ändå missar många dessa eminenta svar.
 
Hej
Jag funderar på en del saker kring hur det praktiskt blir mer brus i bild med mindre sensor. Som jag ser det måste något hända med kamerans position? Det är inte helt solklart :)

Jag tar en bild.
Sedan täcker jag för halva sensorn.
Tar en till bild med samma inställningar.

Ja, nu har ju sensorn, som många påpekat, samlat in hälften så mycket ljus men den halva av bilden som exponerats kan ju inte ha ändrats alls, vare sig i ljusstyrka eller brus.

Så här måste jag alltså förflytta mig för att få samma beskärning. Och nu behöver jag höja ISO för att kompensera när jag endast får in halva ljuset jämfört med min första exponering?
 
Jag funderar på en del saker kring hur det praktiskt blir mer brus i bild med mindre sensor. Som jag ser det måste något hända med kamerans position? Det är inte helt solklart :)

Jag tar en bild.
Sedan täcker jag för halva sensorn.
Tar en till bild med samma inställningar.

Då har du en bild av hela motivet och en bild av halva motivet - det är ju inte samma bild.

Ja, nu har ju sensorn, som många påpekat, samlat in hälften så mycket ljus men den halva av bilden som exponerats kan ju inte ha ändrats alls, vare sig i ljusstyrka eller brus.

Nej, inte om du jämför med samma halva av den ursprungliga bilden.

Så här måste jag alltså förflytta mig för att få samma beskärning.

Eller använda en annan, för den nya sensorytan, ekvivalent, brännvidd :) Tog du den första bilden med ett objektiv på 50 mm så kommer du med halva sensorytan behöva ett objektiv med ungefär 35 mm brännvidd för att få samma utsnitt.

Ooops! Skrev först ett pinsamt fel här, vände på de ekvivalenta brännvidderna :)

Och nu behöver jag höja ISO för att kompensera när jag endast får in halva ljuset jämfört med min första exponering?

Nejdå, iso är densamma, men det blir ett steg brusigare med samma iso-inställning. Och givet samma bländare kommer du få ett steg större skärpedjup.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.