ANNONS
Annons

Sökes: liten analog kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Jag plåtar en del med en hasselblad, och det är najs. Ibland skulle jag vilja ha en liten analog kamera med inbygd ljusmätning och automatisk exponering. En som är tillräckligt liten för att alltid ligga i väskan. Leica är ju fina, men välldigt dyra. Jag kikade på contax g1, och dom verkar ju fina, men också lite dyra. Typ 700 usd med en glugg. Kanske skall man satsa på nån pentax med en manuell normal? Är det nån som har några tips?

Med kravet liten och automatisk:

Som förstaval skulle jag rekommendera Olympus OM4. Ofta lite dyr, men det är en proffskamera. Finns ibland på Tradera, annars har utländska begagnathandlare t ex http://www.ffordes.com (har själv köpt begagnat där) bra sortiment.

Pentax MEsuper är liten och automatiskt. Dessutom billig. Men om det är samma mattskiva som i min Penatx MX så är den ganska mörk.

Själv har jag mest erfarenhet av Canon (F, A och T-serierna), men både hus och objektiv är generellt lite större än ovanstående. Samma sak om Nikon (t ex Nikon FE, som lär vara bra), lite större fysisk storlek på allt jämfört med Pentax och Olympus.

Nu sa du ju inte om det var ett system du söker eller om det duger med en kompakt, men en Olympus XA (XA2 eller högre för helautomatik, XA för mätsökare) går ju ner precis var som helst.

XA (originalet) är jättefin! Även Minolta TC-1 kan vara värd att titta på - är antagligen dyrare.

Jag brukade använda Rollei 35S som komplement till bladaren, men det känns som sekler sedan...

Jaa men här fanns ju lite att välja på. Pentax me super verkar det ju som dom slänger efter en. Och med en normal på så blir det ju perfekt för lite snapshots. Jag ser en på ebay här för 60 dollar med en 50/2.0....

Jag plåtar en del med en hasselblad, och det är najs. Ibland skulle jag vilja ha en liten analog kamera med inbygd ljusmätning och automatisk exponering. En som är tillräckligt liten för att alltid ligga i väskan. Leica är ju fina, men välldigt dyra. Jag kikade på contax g1, och dom verkar ju fina, men också lite dyra. Typ 700 usd med en glugg. Kanske skall man satsa på nån pentax med en manuell normal? Är det nån som har några tips?

Nikon 35Ti - http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5623 Nypris 1992, 12.000-13.000:-

Badad tyvärr med den under en kanottur i Västerdalälven och det gillade inte elektroniken. Fick faktiskt 2.000:- för den 1998 vilket räckte till min första digitala kamera, AGFA ePhoto 307 - 1996. 640 x 480 pixel CCD. 2MB internal memory.

Minox 35 GL - http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2131

Några år senare hittade jag denna och bytte till mig den mot en Nikon F, bytesvärde 2.400:- (???)1998. Har fortfarande kvar den men problemet är att hitta batteri, knappcell, med rätt spänning.

Olympus XA är nog precis vad du letar efter. Det är en rangefinder (dvs, du har hjälplig koll på hur du fokuserar), grymt liten och smidig, billig (betalade ca 300-400 kr för min omjr) och tar tillräckligt bra bilder för att man aldrig behöver oroa sig. Dessutom är den så liten och ser så ofarlig ut att folk inte bryr sig om man plockar fram den.

Jag skulle rekommendera en Smena 35. Helt i plast och väldigt enkel. Sätt i en iso 400 film och exponera efter symbolerna på objektivet. Ställ fokus där du behagar. Billig, tillräcklig kvalité och framförallt, SNABB. Dvs, är man utomhus en solig då stället man in en exponering. Är man ute en molnig dag stället man en annan exponering. Kan det bli enklare? Det bästa av allt är nog att det inte finns någon elektronik som kan gå sönder. Och går kameran sönder köper man en ny för 100-200 kr på ebay. Gött.

Minolta AF-C är en liten kamera med mycket skarp optik 35mm f2.8. Om man inte drar sig för att uppsaktta avståndet är Minox 35 en kul kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar