Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt minimalistiskt Nikonkamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför lägga 2800kr på en plastig kopia när man kan köpa ett begagnat (semi)proffshus för mindre? Med lite tålamod skulle jag tro att det går att få tag på såväl en F3 som en FM2 för 1500-2000kr.

Men hallå, vem fasiken köper plastskrot när man kan få äkta vara/orginalet för mkt mindre pengar???
 
Efter ett lätt alkoholintag och lite djupa funderingar såhär på lördagkvällen, måste jag yppa en intressant fråga!

Det är så att jag mestadels fotar med manuella äldre Nikkor-objektiv på min D700, och jag älskar bildresultaten. Helt fenomenala! Men samtidigt hatar jag D700:ans storlek och känslan av att gå omkring med nån slags mindre dator kring halsen.

Jag har länge, länge, funderat på att börja plåta analogt. Diafilm och hemscanning med nån form av makro-grunka med bakbelysning skulle antagligen funka tillräckligt bra. Det behöver inte bli jättebra. Jag vill bara bort från det jag håller på med just nu, i alla fall ett tag.

Så, vad vore en vettig kamera för detta ändamål? Ljusmätaren bör vara av högsta prioritet om jag ska plåta diafilm, och prio två är att storleken ska vara så liten som möjligt. Priset är inte så viktigt eftersom även analoga proffshus är billiga, men någon samlarkamera är jag inte ute efter. Stor sökare är prio tre!

De objektiv som kommer att användas är alla AI-kompatibla, så något hus som inte kräver gaffel-kopplingen vore bra. Tanken är att använda 28/2,8 AIS, Ultron 40/2 och 50/1,2 AI i första hand.

Det här kanske aldrig blir verklighet, men jag vill i alla fall höra era åsikter:) Man måste ju få drömma lite!

Tillägg: Jag har också funderat en hel del på mellanformat, men det blir nog lite för avancerat och dyrt för mig som analog nybörjare. Jag har ju gluggar så det räcker och blir över.

Förresten tar jag gärna emot tips på dia-avfotograferingsmanicker också. Kan dessa användas även för negativ svartvit film?
Ledordet i processen måste vara hemframkallning. Jag orkar inte hålla på och skicka till labb och sånt. Och jag är inte särskilt intresserad av att ha bilderna på papper.

Jag har en Nikon F, F2, F3 och F4, men skulle jag råda så är en F3 bästa val! :)

F3:an är en klassiker, en arbetshäst, en proffskamera och ganska kompakt!

Det objektiv jag själv använder mest på den är 1:2/24 mm. Kanske inte det bästa objektivet vad gäller skärpa om man skall plåta tegelväggar, med det gör jag sällan,
så objektivet funkar utmärkt för mig på min F3:a! :)

Så en Nikon F3 (gärna HP) är mitt förslag! :)
/Bengan
 
Nikon EM är nog sin tids Nikon D40(har en själv). Billig, enkel att handha, även om den inte leverar några kanonbilder direkt och saknar en hel del inställningsmöjligheter(ingen liveview eller mp3-spelare :) ). Den har dock sålt ganska ok iaf, på grund av andra fördelar, priset inte minst.


//Alexander
Varför kan man inte ta kanonbilder med en Nikon EM eller D40 för den delan? Passar bara dåliga objektiv eller är det något annat problem med dem?
 
"I don't know much about art but i know what I like...." ;-)

Hade inte Mattias Klum ett LX-baserat system som han släpade runt i djungeln långt innan han blev Nikon-sponsrad.

Jag har också en ögonsten som jag plockar fram och fipplar med lite då och då....blir väl nån rulle i halvåret. På den tiden hade tillverkarna vett att göra en småbildkamera liten och nätt (det heter ju för bövelen småbild!). Långt från de obscena monster till D-SLR som finns idag ;-) Sökaren på min juvel är lika stor och ljus som på D700 och EOS 5D också :)

Hahaha, kul! :)

Jodå, jag läste en intervju för många år sedan där Mattias Klum berättade varför han använde Pentaxutrustning. Tydligen hade han som ung spoling travat in på Pentax huvudkontor i Sverige och sagt ungefär att: jag tänker bli en världsberömd fotograf, vill ni sponsra mig med utrustning!

Det sjuka var att Pentax gjorde just det! :)

Nåväl, även om de där gamla kamerorna är sköna på alla sätt och vis (som vi ju redan har konstaterat) så har i alla fall jag konstaterat att det mest handlar om en slags kugghjulsromantik. Man tröttnar ganska fort. I alla fall gjorde jag det.

Själv har jag däremot fått en nytändning efter att ha köpt en liten smidig pocketkamera - en Ricoh GX200. Den är verkligen rolig och påminner faktiskt om känslan i min gamla Pentax MX. Jag har skrivit lite om saken i min blogg som jag återigen har sparkat igång: http://enpamegapixeln.wordpress.com/

/Joakim
 
Varför kan man inte ta kanonbilder med en Nikon EM eller D40 för den delan? Passar bara dåliga objektiv eller är det något annat problem med dem?

Skulle säga att en Nikon EM tar lika bra bilder som en Nikon F6 i händerna på rätt person.

Samma sak med D40, fast där är det inte lika självklart eftersom huset påverkar slutresultatet mycket mer än på den analoga sidan.

Sedan finns ju MASSOR av skilnader mellan low & highend, men de ligger primärt på annat håll än på bildresultat.
 
Jodå, jag läste en intervju för många år sedan där Mattias Klum berättade varför han använde Pentaxutrustning. Tydligen hade han som ung spoling travat in på Pentax huvudkontor i Sverige och sagt ungefär att: jag tänker bli en världsberömd fotograf, vill ni sponsra mig med utrustning!

Det sjuka var att Pentax gjorde just det! :)

Stämmer nog...Pentax Sverige låg ju en tid i Uppsala...och Mattias Klum är ju från Lövstalöt 1 mil norr om nämnda studentmetropol. Gick i samma skola som honom...parallellklass...upp till 9:an och några år på gymnasiet....whoaooowww ;-)

Ha'de / Matti
 
Minimalistiskt, var det:

Vikt och mått på modeller som diskuteras ovan (ur mail från en insatt kollega på jobbet):

FG 136x87,5x54
FG20 136x88x54
EM 135x86x54

Minst är alltså EM med en hel millimeter.
Går man däremot efter vikt så väger:

FG 490g
FG20 440g
EM 460g

EM minst och FG20 lättast.

/R
 
Efter ett lätt alkoholintag och lite djupa funderingar såhär på lördagkvällen, måste jag yppa en intressant fråga!

Det är så att jag mestadels fotar med manuella äldre Nikkor-objektiv på min D700, och jag älskar bildresultaten. Helt fenomenala! Men samtidigt hatar jag D700:ans storlek och känslan av att gå omkring med nån slags mindre dator kring halsen.

Jag har länge, länge, funderat på att börja plåta analogt. Diafilm och hemscanning med nån form av makro-grunka med bakbelysning skulle antagligen funka tillräckligt bra. Det behöver inte bli jättebra. Jag vill bara bort från det jag håller på med just nu, i alla fall ett tag.

Så, vad vore en vettig kamera för detta ändamål? Ljusmätaren bör vara av högsta prioritet om jag ska plåta diafilm, och prio två är att storleken ska vara så liten som möjligt. Priset är inte så viktigt eftersom även analoga proffshus är billiga, men någon samlarkamera är jag inte ute efter. Stor sökare är prio tre!

De objektiv som kommer att användas är alla AI-kompatibla, så något hus som inte kräver gaffel-kopplingen vore bra. Tanken är att använda 28/2,8 AIS, Ultron 40/2 och 50/1,2 AI i första hand.

Det här kanske aldrig blir verklighet, men jag vill i alla fall höra era åsikter:) Man måste ju få drömma lite!

Tillägg: Jag har också funderat en hel del på mellanformat, men det blir nog lite för avancerat och dyrt för mig som analog nybörjare. Jag har ju gluggar så det räcker och blir över.

Förresten tar jag gärna emot tips på dia-avfotograferingsmanicker också. Kan dessa användas även för negativ svartvit film?
Ledordet i processen måste vara hemframkallning. Jag orkar inte hålla på och skicka till labb och sånt. Och jag är inte särskilt intresserad av att ha bilderna på papper.

Nikon har riktigt bra film scanners. Själv har jag en ED-5000 som jag rekommenderar att importera direkt från USA för där är den klart billigare där.

Soppa DIA/Neg färgfilm själv. Skulle inte göra det om jag inte ägde en Jobo processor men en sådan kostar en slant. Billigare och bättre att lämna in på labb och det är närmsta brevlådan som gäller.

Soppa SV. Det händer att jag gör det ibland och Tetenal har en fin framkallare för den som soppar sällan.

Det är inte alltid som man orkar bära med sig en system kamera så smidig kompakt kamera är aldrig fel. Vilken kompakt kamera slår min Yashica T5 i bildkvalitet? Inte min Leica Dlux-3 i alla fall...

Att fota Dia ger dig även en utmaning att lära dig konsten att exponera rätt...

Det kan ibland vara rätt avkopplande att inte vara beroende av batterier när man fotograferar.
 
Bildresultatet på Nikon D40 står sig kanske lite dåligt mot nya, lite dyrare modeller på grund av att sensorn är av äldre modell, lägre upplösning och mer brus, men jag har aldrig jämfört så det är ren spekulation.

OT:

Om man vill ha en tålig kamera så kan jag rekomendera Zenit 12
http://www.thecamerasite.net/01_SLR_Cameras/Pages/zenit.htm

Jag vågar tro att den tål mer stryk än Nikon F3. Den fungerar även utan batterier, och saknar helt känslig elektronik. Den har dock vissa brister...


//Alexander
 
Framkallning av diafilm har jag noll och ingen koll på. Jag trodde det skulle vara ganska lätt, men det låter som raka motsatsen här! Vad är det som är svårt?

Det som är svårt är temperaturen. Dia framkallas vid högre temp än sv/v och färgerna är känsliga för variation. Svartvitt framkallas vanligtvis vid 20°C (eller 24), alltså rumstemperatur, dia (E-6) vid 38°C.

Om du kan fixa tempen, så är resten nästan enklare än svartvitt eftersom det alltid är samma tid. Med svartvitt finns oändligt med kombinationer och metoder.

Tycker definitivt du ska prova på framkalla. Rätt som det är så äger man en storformatskamera och soppar bladfilm.
 
Klart jag ska prova att framkalla, men kanske inte som det första jag gör;-)

Vikten ja. Vad som helst under 600 gram får anses lätt jämfört med klumpedunsen D700. Och med ett 50/1,8 eller Ultron 40/2 så bör man kunna få en fin "kompakt". Jag skulle gärna annars köpa en Contax T3 eller nåt sånt, men det är för dyrt.

Nu snackar vi prova och se hur det känns. Kommer Nikon med en digital FF-kamera som är lika liten och enkel som de som nämns i den här tråden, så ser jag mycket anledning att använda film. Även om det ger helt andra resultat, som säkert är trevligare på vissa sätt.

Jag åker på fototripp på söndag, och jag lär inte köpa något hus innan dess. Men ös på med förslag!
 
Klart jag ska prova att framkalla, men kanske inte som det första jag gör;-)

Vikten ja. Vad som helst under 600 gram får anses lätt jämfört med klumpedunsen D700. Och med ett 50/1,8 eller Ultron 40/2 så bör man kunna få en fin "kompakt". Jag skulle gärna annars köpa en Contax T3 eller nåt sånt, men det är för dyrt.

Nu snackar vi prova och se hur det känns. Kommer Nikon med en digital FF-kamera som är lika liten och enkel som de som nämns i den här tråden, så ser jag mycket anledning att använda film. Även om det ger helt andra resultat, som säkert är trevligare på vissa sätt.

Jag åker på fototripp på söndag, och jag lär inte köpa något hus innan dess. Men ös på med förslag!

Har ingen aning om vad du har för budget men om pengen finns så verkar detta vara grejjen för dig.

Ett FM3a hus med ett lite udda objektiv, vilket borde tilltala dig :)
http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_FM3_med_Nikkor_45mm_f2_8_P_22324634.htm?ca=11&w=3
 
Njae, jag tror inte det är så farligt. Bara kamerahuset brukar gå för £300-350 på Ebay.co.uk så en tusenlapp för objektivet är väl inte så illa?

45/2,8P är ett av väldigt få manuellt fokuserade Nikon-objektiv med originalmonterat chip så det ger ljusmätning med alla Nikons digitalkameror. Tyvärr lär det lida lite av sin extremt kompakta konstruktion, hyfsat kraftig vignettering och ingen vidare hörnskärpa förrän man har bländat ner ett steg eller två. Bokehn är dock väldigt smörig och motljusegenskaperna bra, se här.
 
Men är inte detta lite väl dyrt även för en FM3a och det objektivet? Har iofs aldrig sprungit på detta objektiv förut så jag har ingen uppfattning om vad det objektivet i sig bör kosta.

Nja, tycker att det ligger ganska normalt. Sedan verkar ju skicket vara väldigt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.