Annons

Har den analoga fotografin en framtid?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ädelförfarandet för storformat, från slutet av 1800-talet, är ett mycket intressant område. Finns en svenskbok från 70 eller 80 talet med beskrivning och recept. Ett exempel är gummitryck. Kräver eget labb dock. Annars får man PS fram ett liknade uttryck.

Håller verkligen med, det tycker jag lockar allra mest men är inte helt enkelt att hålla på med 👍
 
Analog fotografi kommer att leva så länge som det finns tillräckligt många som gillar att hålla på med det. Film kommer att tillverkas så länge det finns en efterfrågan som motiverar att den tillverkas.

Den analoga fotografins död har ju deklarerats med emfas från ungefär samma människor åtminstone sedan början av 2000-talet. Min övertygelse är att det fortfarande kommer att gå att köpa film och fotografera analogt långt efter det att de som nu och tidigare deklarerat den analoga fotografins död själva inte längre har förmåga att tycka något. Alltså tror jag att de som deklarerar den analoga fotografins död själva kommer att vara döda innan det händer. 😉
 
Senast ändrad:
Analog fotografi kommer att leva så länge som det finns tillräckligt många som gillar att hålla på med det. Film kommer att tillverkas så länge det finns en efterfrågan som motiverar att den tillverkas.

Den analoga fotografins död har ju deklarerats med emfas från ungefär samma människor åtminstone sedan början av 2000-talet. Min övertygelse är att det fortfarande kommer att gå att köpa film och fotografera analogt långt efter det att de som nu och tidigare deklarerat den analoga fotografins död själva inte längre har förmåga att tycka något. Alltså tror jag att de som deklarerar den analoga fotografins död själva kommer att vara döda innan det händer. 😉

Naturligtvis går det att tillverka film hur länge som helst, men det blir förr eller senare extremt dyrt när de nostalgiska generationerna dör ut.

Jag är faktiskt väldigt förvånad att det fortfarande finns att köpa. Jag hade räknat med att det skulle vara totalt dött redan för 10 år sen, undantaget teknisk specialfilm av olika slag (kan tänkas att det behövs på platser där man inte kan ha elektricitet eller metall).
 
Naturligtvis går det att tillverka film hur länge som helst, men det blir förr eller senare extremt dyrt när de nostalgiska generationerna dör ut.

Jag är faktiskt väldigt förvånad att det fortfarande finns att köpa. Jag hade räknat med att det skulle vara totalt dött redan för 10 år sen, undantaget teknisk specialfilm av olika slag (kan tänkas att det behövs på platser där man inte kan ha elektricitet eller metall).

Nu ser jag väl inte fotande med film som något som man gör för att vara nostalgisk i första hand. Det finns ett hantverk runt det analoga som är ganska unikt. Dessutom är det en hel del yngre som fått upp ögonen för det analoga. Det handlar inte om antingen eller tycker jag, det är helt enkelt olika tekniker som bägge har sin plats.
 
Håller helt med. Äldre fotografi kan vara magisk, det finns nått taktilt i utförandet som lämnar spår, tex gamla glasplåtar eller "fel" i hantering som gör det attraktivt.

Visst. Sally Manns Deep South hade inte varit samma sak utan de skadade glasplåtarna och inte helt uttecknande objektiven. För att ta ett ganska samtida exempel. I andra lägen splar materialet mindre roll.
 
För mig är det en hobby sedan jag pensionerade mig. Det analoga kommer aldrig att övervinna digital teknik, utan i första hand vara en hobbyutövning. Undantaget några få individer med konstnärliga ambitioner.

Eftersom jag har tillräckligt många fungerande analoga kameror och dessutom film som räcker gott och väl under min livstid, så kommer det att vara en billig pensionärshobby. (Om jag inte blir väldigt gammal).

Det är inte en fråga om att ställa teknikerna mot varandra. Vi alla vet att för produktion är den digitala tekniken enormt överlägsen. Utan det blir istället en fråga om efterfrågan av en i nutid, långsam och ganska omständlig process kommer att överleva. Kan man lära sig något av att fotografera analogt. Min uppfattning är att det kan man.

Men det är också en filosofisk fråga om att dra ner på livstempot. Allra mest nerdraget blir det när jag går ut med 4x5 kameran och 2 filmark. Sedan ska det framkallas. Förväntan, besvikelse eller glädje när jag ser bilden gör det hela till en fotografisk upplevelse som, åtminstone inte jag kan få av att trycka av och titta på displayen. Sen så klart vidtar det digitala flödet för min del. Skanna, bearbeta i dator och printa.

Sen finns det såklart digitala kameror jag suktar efter. T.ex. nya Leica SL2. Prismässigt är den inte särskilt dyr. Kommer ihåg när jag köpte min första Nikon D3, över 50.000kr om jag minns rätt. Så pris prestanda på digital fotografisk utrustning har blivit billigare.

Men som sagt för mig finns inget krig mellan digitalt eller analogt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.