J O Härnström
Aktiv medlem
Det finns halvakustiska gitarrer också.
Vad är fotovärldens motsvarighet? :–)
Hybridfotografi.
Jag har gjort ett blogginlägg om detta.
Om nu någon är intresserad
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag blev nyfiken, och därefter intresserad. :–)Hybridfotografi.
Jag har gjort ett blogginlägg om detta.
Om nu någon är intresserad
Ädelförfarandet för storformat, från slutet av 1800-talet, är ett mycket intressant område. Finns en svenskbok från 70 eller 80 talet med beskrivning och recept. Ett exempel är gummitryck. Kräver eget labb dock. Annars får man PS fram ett liknade uttryck.
Jag skulle ändra det till:... Äldre fotografi kan vara magisk...
Analog fotografi kommer att leva så länge som det finns tillräckligt många som gillar att hålla på med det. Film kommer att tillverkas så länge det finns en efterfrågan som motiverar att den tillverkas.
Den analoga fotografins död har ju deklarerats med emfas från ungefär samma människor åtminstone sedan början av 2000-talet. Min övertygelse är att det fortfarande kommer att gå att köpa film och fotografera analogt långt efter det att de som nu och tidigare deklarerat den analoga fotografins död själva inte längre har förmåga att tycka något. Alltså tror jag att de som deklarerar den analoga fotografins död själva kommer att vara döda innan det händer.
Naturligtvis går det att tillverka film hur länge som helst, men det blir förr eller senare extremt dyrt när de nostalgiska generationerna dör ut.
Jag är faktiskt väldigt förvånad att det fortfarande finns att köpa. Jag hade räknat med att det skulle vara totalt dött redan för 10 år sen, undantaget teknisk specialfilm av olika slag (kan tänkas att det behövs på platser där man inte kan ha elektricitet eller metall).
Håller helt med. Äldre fotografi kan vara magisk, det finns nått taktilt i utförandet som lämnar spår, tex gamla glasplåtar eller "fel" i hantering som gör det attraktivt.
Visst. Sally Manns Deep South hade inte varit samma sak utan de skadade glasplåtarna och inte helt uttecknande objektiven. För att ta ett ganska samtida exempel. I andra lägen splar materialet mindre roll.