Annons

Analogt minimalistiskt Nikonkamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu rodnar jag lite, hehe. Sååå stora kunskaper har jag inte. Men de jag har, delar jag gärna med mig av. Jag är ganska analytisk av mig också, så det blir ofta utvärderingar som går djupt:)


Jovisst! Emellertid är kombinationen mycket kufiskt Nikkor-glas + mycket kufiskt i dryckesglas kanske inte så god;-)

-----------------

Hörrö Kenneth! Du har väl både 55/1,2 och 50/1,2 på en gång? Vad har du att säga om skilladen mellan dessa?

Tillägg: Jag är svårt sugen på att se hur 50/1,2 funkar med film! Med 400 ISO kan man ju plåta i riktigt lågt ljus ändå, för att inte tala om hur mysigt det säkert blir vid 1600 med pressad film!

Korn är bra skit. Jag försöker i nuläget hitta en vettig metod för att få mina bilder att se lite mindre digitala ut.

Helt klart bättre glas i båda jämfört mot AF 50/1,4. Speciellt nattfotografering där ljuskäglor blir snyggare och utan den fula CA som min AF 50 dras med. Ett litet + till 50/1,2, vilket kan ha sin förklaring i att den har behandlade linser. Skärpan infinner sej redan på största bländaren om än en aning kontrastlös. Dock svårfokuserade som fan. Bokehn är dessutom trevligare vilket naturligtvis bidrar till att både MF 55 och MF 50 är favoriter i väskan.

/K
 
Helt klart bättre glas i båda jämfört mot AF 50/1,4. Speciellt nattfotografering där ljuskäglor blir snyggare och utan den fula CA som min AF 50 dras med. Ett litet + till 50/1,2, vilket kan ha sin förklaring i att den har behandlade linser. Skärpan infinner sej redan på största bländaren om än en aning kontrastlös. Dock svårfokuserade som fan. Bokehn är dessutom trevligare vilket naturligtvis bidrar till att både MF 55 och MF 50 är favoriter i väskan.
Rimmar väl med min uppfattning, och då även jämfört med 50/1,4 AF-S! Den har samma tråk-bra optiska karaktär som i de tidigare 1,4:eek:rna, fast med bättre skärpa.

Mer 50/1,2 på vid gavel med D700:

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_50_1_2_AI/DSC_6841.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_50_1_2_AI/DSC_7018.jpg

Tillägg: Kika gärna på EXIF för den andra bilden;-)
 
Senast ändrad:
1): Jag är inte nykter
2): Jag fick just en fnurra som ni får utvärdera

Jag har just kikat på några manuella Nikonhus. De är större än jag hade väntat mig. EM verkar minst, och kommer i närheten av min tanke. Frågan är om det är värt det. Det är det säkert, men.......

Sen kom jag på att den egentliga anledningen att jag vill plåta analogt är en annan. Nämligen att få så stort film/sensorformat som möjligt från en så liten kamera som möjligt. Och någon kompakt kommer det ju aldrig bli, hur mycket jag än vill.

Är jag helt dum i huvudet om jag köper en Mamiya 6? :-D Antagligen, kan jag väl svara åt mig själv redan från början.

Sen tar vi en helt annan fundering när jag ändå håller på. Jag såg en Ricoh GR för två papp. Det är ju en riktig kompakt! 28/2,8 är inte fy skam på FF.

--------------------

Ja, som ni förstår är jag ute och cyklar på tunn is nu. Men vadå, ska det vara så ska det väl vara?
Jag SKA börja plåta analogt, den saken är säker. I alla fall prova. Men vilka verktyg kommer att passa mig? Är det något jag älskar så är det kort skärpedjup vid relativt stora bildvinklar, och på ganska långa avstånd. Småbild kommer väldigt långt, den saken är säker. Sen måste jag bara välja mellan kamerastorlek och filmformat. Det finns ju proffsiga APS-filmkameror också, men det känns lite B.

/Tokstollen
 
1): Jag är inte nykter
2): Jag fick just en fnurra som ni får utvärdera

Jag har just kikat på några manuella Nikonhus. De är större än jag hade väntat mig. EM verkar minst, och kommer i närheten av min tanke. Frågan är om det är värt det. Det är det säkert, men.......

Martin, jag tror att du ska hålla dig till dina favoritglas Nikkor 50/1.2, Ultron 40/2 och den nya koreanen vad det nu heter, d.v.s. det är Nikonhus som gäller................
//Stanislav
P.S. förr resten är jag inte heller i tillstånd när jag skulle kunna köra bil!
 
Martin, jag tror att du ska hålla dig till dina favoritglas Nikkor 50/1.2, Ultron 40/2 och den nya koreanen vad det nu heter, d.v.s. det är Nikonhus som gäller................
//Stanislav
P.S. förr resten är jag inte heller i tillstånd när jag skulle kunna köra bil!
Jag vet att du har rätt! Och det är så det kommer att bli. Men lik förbannat... Jag kommer ju att hamna där nånstans förr eller senare;-)

Nu ska jag inreda en väska för kommande fototripp i nästa vecka. Mitt sällskap är Miles Davis och Bitches Brew. Jag har aldrig förstått den plattan (fast det är ju flera), och inte mina grannar heller. Så nu är det dags att förstå:)

PS. Koreanen heter Samyang, och den borde du prova!
 

Hade priset varit ett annat så hade jag haft en.. eller ännu hellre 2 Fuji 6x9 hade varit KANON men folk vill ha från 6-8 tusen för dem.
Det är väl egentligen inte särskilt dyrt, om man jämför med vad för bajs man får för samma pengar digitalt?

Tillägg: Men en mätsökarkamera i mellanformatet verkar lite knöligt. Jag har en känsla av att det är en aaaaning svårt att ha en aning om hur skärpedjupet kommer att bli i den färdiga bilden:-S
 
Det är väl egentligen inte särskilt dyrt, om man jämför med vad för bajs man får för samma pengar digitalt?

Tillägg: Men en mätsökarkamera i mellanformatet verkar lite knöligt. Jag har en känsla av att det är en aaaaning svårt att ha en aning om hur skärpedjupet kommer att bli i den färdiga bilden:-S

Nix, fujis serie med mätsökarkameror för 6x9 formatet är väldigt mycket för de pengarna, de första hade dessutom utbytbara objektiv och kom inte med en fast glugg som desenare. Om du kan få tag i de förstnämnda/tillverkade så har du nått du aldrig kommer släppa!
Fuji vet hur man gör glas och det märks, där har du en kamera som faktiskt använder 6x9 formatet till fullo vad gäller upplösning kan jag medela. Det blir dryga 100 megapixel när det scannas...

6x9 formatet eller 4,5x6 formatet är de som jag rekommenderar dig, 6x6 är ett dumknöligt format som man dessutom tenderar att beskära ner hursomhelst!

När det gäller spegelreflexer i mellanformatet så finns det en handfull alternativ på 4.5x6 sidan men tillgången på dylika för 6x9 är i princip obefintlig. Skällv sneglar jag lystet på Kiev456 med pentacon-six bajonet; billiga glas i bra kvalitet på ett mysigt format...sen kanske man får så ut med att kamerorna inte håller annat än "ryss-kvalite", men det har sin charm det med!
Fujis mätsökarkameror är så lättjobbade som de blir i den storleken och är hyllade av i princip alla som någonsin använt dem, oroa dig inte för skärpedjupskontrollen, det kommer lägga sig i ryggmärgen efter ett tag.

När det gäller småbilds-kameror så blir jag bara mer och mer säker på att det är ett FG-hus du ska ha, som EM i storleken men med goda kontrollmöjligheter och bättre finish! Att kunna ha den i fickan är onekligen smidigt...för att inte tala om att man ser mindre skräckinjagande ut ju mindre kamera man har vilket är trevligt när man plåtar människor på stan eller i vardagen sin.

Nej, nu ska jag sova och ladda inför prideparaden imorgon...jag kommer delvis kanske köra digitalt men om ni ser någon med ett MF-hus i krom med ett helgul bred kamerrem som yr än hit än dit i paraden (eller bara går med polarna i poly-sektionen) så lär det vara jag. Tio rullar Efkes KB25 står laddade och klara i kameraskåpet och jag är pepp som fan nu när jag dessutom ropat hem en Nikkor 20/3,5 Ai på tradera...fast den hinner jag ju inte få till imorgon men där duger 24an och 50an nog så bra. Sen med 35/2 på digitalen blir det nog en rolig dag.

Nej, nu orerar jag när jag borde sova, skämms! I säng med dig pöjk!
 
Vaha, parad?! Då laddar jag med 28, 50 och 85. Det täcker allt:)

Vi får återkomma till de analoga diskussionerna senare. Jag far iväg på söndag och är borta i minst en vecka. Jag tror jag ska ta med mig Konican med 40/1,8 och ladda med dia. Men då måste jag täta skiten först! Eller så ful-lånar jag farsans Leica CL, eller vad den nu heter.
Oavsett så blir det mycket manuell fokus, då jag har införskaffat en container för att husera alla mina gluggar:) Allt ska med.
 
Är jag helt dum i huvudet om jag köper en Mamiya 6? :-D Antagligen, kan jag väl svara åt mig själv redan från början.

Nej, jag tror inte du är dum i huvet, lite nördig kanske :)
Mellanformatsmätsökare kan nog vara trevligt, den här kanske: http://www.fotosidan.se/blogs/carlzon/34847.htm
Fast små är de ju inte.

Nu ska jag inreda en väska för kommande fototripp i nästa vecka. Mitt sällskap är Miles Davis och Bitches Brew. Jag har aldrig förstått den plattan (fast det är ju flera), och inte mina grannar heller. Så nu är det dags att förstå:)

Förstå och förstå, det ska man väl inte göra med Bitches Brew, bara lyssna och ta in. (Hoppas grannarna mår bra...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.