majortom
Aktiv medlem
Köpte för övrigt Sensia 200/36 för 89:-/st inkl. ramad framkallning på Expert i Vällingby.
Sensia? när det finns velvia 50. Det är ju sommar och ljus ute nu!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Köpte för övrigt Sensia 200/36 för 89:-/st inkl. ramad framkallning på Expert i Vällingby.
Nu rodnar jag lite, hehe. Sååå stora kunskaper har jag inte. Men de jag har, delar jag gärna med mig av. Jag är ganska analytisk av mig också, så det blir ofta utvärderingar som går djupt
Jovisst! Emellertid är kombinationen mycket kufiskt Nikkor-glas + mycket kufiskt i dryckesglas kanske inte så god;-)
-----------------
Hörrö Kenneth! Du har väl både 55/1,2 och 50/1,2 på en gång? Vad har du att säga om skilladen mellan dessa?
Tillägg: Jag är svårt sugen på att se hur 50/1,2 funkar med film! Med 400 ISO kan man ju plåta i riktigt lågt ljus ändå, för att inte tala om hur mysigt det säkert blir vid 1600 med pressad film!
Korn är bra skit. Jag försöker i nuläget hitta en vettig metod för att få mina bilder att se lite mindre digitala ut.
Rimmar väl med min uppfattning, och då även jämfört med 50/1,4 AF-S! Den har samma tråk-bra optiska karaktär som i de tidigare 1,4rna, fast med bättre skärpa.Helt klart bättre glas i båda jämfört mot AF 50/1,4. Speciellt nattfotografering där ljuskäglor blir snyggare och utan den fula CA som min AF 50 dras med. Ett litet + till 50/1,2, vilket kan ha sin förklaring i att den har behandlade linser. Skärpan infinner sej redan på största bländaren om än en aning kontrastlös. Dock svårfokuserade som fan. Bokehn är dessutom trevligare vilket naturligtvis bidrar till att både MF 55 och MF 50 är favoriter i väskan.
Sensia? när det finns velvia 50. Det är ju sommar och ljus ute nu!!!
En fråga utanför tråden till Kjell:
Är du släkt med den berömde fotografen Borg Mesch?
Jepp, farfars farbror.
1): Jag är inte nykter
2): Jag fick just en fnurra som ni får utvärdera
Jag har just kikat på några manuella Nikonhus. De är större än jag hade väntat mig. EM verkar minst, och kommer i närheten av min tanke. Frågan är om det är värt det. Det är det säkert, men.......
Martin, jag tror att du ska hålla dig till dina favoritglas Nikkor 50/1.2, Ultron 40/2 och den nya koreanen vad det nu heter, d.v.s. det är Nikonhus som gäller................
//Stanislav
P.S. förr resten är jag inte heller i tillstånd när jag skulle kunna köra bil!
Jag vet att du har rätt! Och det är så det kommer att bli. Men lik förbannat... Jag kommer ju att hamna där nånstans förr eller senare;-)Martin, jag tror att du ska hålla dig till dina favoritglas Nikkor 50/1.2, Ultron 40/2 och den nya koreanen vad det nu heter, d.v.s. det är Nikonhus som gäller................
//Stanislav
P.S. förr resten är jag inte heller i tillstånd när jag skulle kunna köra bil!
NäÄr jag helt dum i huvudet om jag köper en Mamiya 6? :-D Antagligen, kan jag väl svara åt mig själv redan från början.
Det är väl egentligen inte särskilt dyrt, om man jämför med vad för bajs man får för samma pengar digitalt?Nä
Hade priset varit ett annat så hade jag haft en.. eller ännu hellre 2 Fuji 6x9 hade varit KANON men folk vill ha från 6-8 tusen för dem.
Det är väl egentligen inte särskilt dyrt, om man jämför med vad för bajs man får för samma pengar digitalt?
Tillägg: Men en mätsökarkamera i mellanformatet verkar lite knöligt. Jag har en känsla av att det är en aaaaning svårt att ha en aning om hur skärpedjupet kommer att bli i den färdiga bilden:-S
Men det har jag aldrig lyckats prioritera ekonomiskt så jag tillhör de gamla dinosaurierna. Nu fattas bara vattenkopplingarna sedan kan man köra i gång mörkrummet i källarn.Det är väl egentligen inte särskilt dyrt, om man jämför med vad för bajs man får för samma pengar digitalt?
Jag har sett några bilder både fotade av Borg Mesch och honom själv på bild. Coolt!
....jag är pepp som fan nu när jag dessutom ropat hem en Nikkor 20/3,5 Ai på tradera...
Är jag helt dum i huvudet om jag köper en Mamiya 6? :-D Antagligen, kan jag väl svara åt mig själv redan från början.
Nu ska jag inreda en väska för kommande fototripp i nästa vecka. Mitt sällskap är Miles Davis och Bitches Brew. Jag har aldrig förstått den plattan (fast det är ju flera), och inte mina grannar heller. Så nu är det dags att förstå