Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Njae, jag tror inte det är så farligt. Bara kamerahuset brukar gå för £300-350 på Ebay.co.uk så en tusenlapp för objektivet är väl inte så illa?
45/2,8P är ett av väldigt få manuellt fokuserade Nikon-objektiv med originalmonterat chip så det ger ljusmätning med alla Nikons digitalkameror. Tyvärr lär det lida lite av sin extremt kompakta konstruktion, hyfsat kraftig vignettering och ingen vidare hörnskärpa förrän man har bländat ner ett steg eller två. Bokehn är dock väldigt smörig och motljusegenskaperna bra, se här.
Konstruktionen är av typen tessar så det är långtifrån ett obekant fenomen optiskt. Vet har mig veteligen bara funnits två tessarer i nikon-fattning, båda på 45/2,8. Tessaren går att variera endast lite i brännvidd (det är en typisk normalobjektivskonstruktion) och ger inte sådär strålande resultat på större bälndare än 2,8 varför man i princip aldrig finner en tessar som är snabbare än så.
Tessarer av längre bränvidd (75/80/105/135/150) för större format brukar bli mycket "mysiga" som porträttele på småbildsformatet!
(Jag har själv en agfa solinar (tessar) i defekt slutare som jag funderat på att göra detsamma med men inte kommit mig för ännu.)
Förvänta dig inga undervärk av denna gluggen, den är framförallt pålitlig (inga konstiga defekter eller myska fenomen som en del mer komplicerade konstruktioner kan ge i mycket speciella fall).
Gluggen i fråga tror jag såldes nästan uteslutande tillsammans med FM3a och med motljuskyddet och ett UV-filter till som machar (men här verkar UV-filtret saknas?!? kanske minns jag fel!).
Oavsett om du fastnar för denna glugg eller kamera sen så kommer du definitivt kunna få igen de pengarna du lägger ut så länge det fortfarande är bar skick på grejerna så varför tveka? Detta kit är på god väg att bli en legend; antagligen nikons sista MF-SLR och MF-Normal.
Men som fotoglädje finns det helt klart roligare saker: min rekomendation basserar sig på erfarenheten att det du har med dig är det du använder så köp dig ett FG-hus!