Jag kan bidra med en anketdot angående bevaring:
För ca 5 år sedan hittade jag en ask med negativ. Negativen innehöll motiv från min fars ungdom kring skiftet mellan 50- och 60-tal. Asken låg bortglömd uppe på ett vindsutrymme ute i den gamla ladugården i familjehemmet. Negativen har sannolikt legat där i minst 25 år; varma sommardagar är det säkert 50 grader Celcius under plåttaket och på vintern neremot -20 grader Celcisus, däremellan fukt och elende. Negativen låg staplade i asken; på varandra och utan mellanlägg eller plast/pergamynfickor. Sämsta möjliga lagringsförhållanden alltså. Negativen var dammiga och vissa hade fått några mindre skador, men när jag hittade asken kunde jag direkt hålla upp dem mot ljuset och se vad de föreställde. Jag tog in asken, valde ut och rengorde de bästa negativen och framställde sedan en fotobok som jag gav till min far.
Om en av mina digitala lagringsmedium glöms bort och hamnar på en utevind ser jag det som högst osannolikt att den som hittar mediet 60 år senare direkt kan förstå dess innehåll och än mindre ha möjlighet att läsa ut bilderna.
Min spaning är att digital information i teorin visserligen kan arkiveras/sparas "i evighet", men det krävs nog en kontinuerlig omvårdnad av informationen. Bortglömd digital information "dör snabbt" i praktiken, tror jag. "Riktiga" bilder på plast eller papper är mer seglivade;utan omvårdnad tynar de bort långsamt, med kärlek finns de kvar väldigt länge....det är min lekmannaspekulation.
Appropå huvudämnet så fotar jag mest analogt (mellanformat + storformat); den hantverksmässiga och långsamma processen passar mig fint. Jag är amatörfotograf och har inga krav på att hålla en viss produktion. Jag har pysslat med framkallning och mörkrum sedan 2008 och tycker mig se ett vaknande intresse för analog fotografi bland främst amatörfotografer; detta syns bl.a. i internetforum (+), diverse kick-start projekt (+) och på den stigande prisbilden för analog utrustning (-). Man kan inte köpa förbrukningmaterial på macken/konsum, men det finns ett hyggligt utbud på en handfull stora nätbutiker inom europa. Jag tror och hoppas att den analoga fotografin absolut har en framtid, som en nisch inom fotografi