Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rusk-ig kamera från Cyberphoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Garmin klassar sina tätade GPS som IP X7.
5-10 minuter i ösregn gjorde min 40D förvirrad (joysticken fick fnatt), men det syntes inget på det EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM som satt på. Efter några timmars torkande på hotellrummet kom kameran till normal sans igen. Under tiden gick det bra att fotografera, så länge man inte behövde joysticken.

Det är nog här det största problemet ligger, användarna läser om hur andra har hanterat kameran och det har gått bra. (Inget illa menat mot Aleho.)
Jag tror det är det största problemet. Ett annat är en del försäljare, de vill gärna trycka på hur bra det är med vädertätade kameror utan att förklara vad det egentligen betyder. Om man läser bruksanvisningen så förstår man att kameran inte klarar vad som helst. :)

Det är nog här det största problemet ligger, användarna läser om hur andra har hanterat kameran och det har gått bra. (Inget illa menat mot Aleho.)
Jag tror det är det största problemet. Ett annat är en del försäljare, de vill gärna trycka på hur bra det är med vädertätade kameror utan att förklara vad det egentligen betyder. Om man läser bruksanvisningen så förstår man att kameran inte klarar vad som helst. :)

Jag ville inte påkepeka att det går hur bra som helst att fotografera i kuling och hällregn, men tydligen går det. Om man anväder sunt förnuft så står man inte ute i regnet utan nån form att skydd med en kamera för 20 000 kr oavsett hur tät den påstås att vara.

Jag ville inte påkepeka att det går hur bra som helst att fotografera i kuling och hällregn, men tydligen går det. Om man anväder sunt förnuft så står man inte ute i regnet utan nån form att skydd med en kamera för 20 000 kr oavsett hur tät den påstås att vara.

Jag tror jag innehar "sunt förnuft" och skulle inte tveka att fotografera om jag tror att eventuella bilder skulle vara värd en trasig kamera, exemplet i din tidigare länk, ska en trasig kamera, i detta fallet 5DMkII, repareras om det sker inom reklamationstiden (3 år) eller så tar man det på "drulle"-försäkringen om man har det och betalar 2 500 :-

Michael - "been there, done that".

Jag tror jag innehar "sunt förnuft" och skulle inte tveka att fotografera om jag tror att eventuella bilder skulle vara värd en trasig kamera, exemplet i din tidigare länk, ska en trasig kamera, i detta fallet 5DMkII, repareras om det sker inom reklamationstiden (3 år) eller så tar man det på "drulle"-försäkringen om man har det och betalar 2 500 :-

Michael - "been there, done that".

Eller så köper man ett regnskydd.

Cyberphoto följer ARNs beslut

Vill bara informera om att jag kontaktade Cyberphoto och de har meddelat att de alltid följer deras beslut! Deras svar inkopierat nedan:
Hej Björn,
Tack för ditt trevliga mail.
Det korta svaret är Ja, vi följer alltid ARN´s rekommendationer.
Våra kunder är det viktigaste vi har. Vår policy är alltid försöka lösa eventuella missförstånd eller delar där kanske meningar går isär utan att behöva blanda in flera parter. För oss är det viktigaste att kunderna behandlas med förtroende och respekt samt att vi alltid vill försöka att överträffa våra kunders förväntan.
Ibland kan det naturligtvis bli så att en serviceverkstad uttalar sig på ett sätt och vår kund har en helt annan uppfattning som gör att vi står i mitten och kan inte avgöra saken eftersom vi själva inte är tekniker och vår kund har en egen upplevelse om saken. När vi kommer till dessa fall som lyckligtvis är oerhört sällsynta för oss så är vi glada över att Allmänna Reklamationsnämnden finns och kan hjälpa både kunden och oss med en helt opartisk bedömning utifrån konsumentlagens ramar.
När vi hamnar i ett sådant läge så rekommenderar vi våra kunder att anmäla oss till ARN och vi hjälper även kunden med deras anmälan om de vill det.
När det gäller det specifika fallet som omskrivits så pratade jag personligen med berörd kund i fredags morse då jag meddelade ARN´s rekommendation och förklarade att vi självklart hjälper honom och löser detta på allra bästa sätt. Kunden är oerhört glad och nöjd med hur vi behandlat och nu löser detta.
Med vänliga hälsningar
Patrick Ohlsson
VD
CyberPhoto AB
Besöksadress: Gräddvägen 5 Umeå
Postadress: Box 1226, 901 22 Umeå
Telefon direkt: 090 - 200 70 66

Min 5D (Mk1 för att förtydliga) har fått utstå en del regn med ett 70-200/4L och inget av dom sägs vara direkt vattentäta, om man säger så, men båda har klarat sig fint! Visserligen torkade man ju av sakerna titt som tätt men några problem har jag inte fått.

Använder man sunt förnuft så klarar sig nog sakerna, om man inte får ett dåligt ex eller helt enkelt tror att dom ska tåla att användas under ett vattenfall =)

Hur och vad som egentligen hände kan vi bara spekulera i.
Det finns, rent ut sagt, idioter som behandlar grejerna hejvilt och sedan kräver reklamation. Sen finns det de som är oerhört försiktiga men ändå råkar ut för sådant här.

Hatten av för Cyberphoto, som vanligt.
Jag blir ständigt imponerad utav den respekt som de visar gentemot sina kunder. Med dagens stora helylle-elektronik-kedjor är man nästan alltid inställd på trassel vid eventuellt problem, och det är glädjande att veta att det faktiskt finns de som tänker steget längre.
Trevliga, kunniga, och intresserade utav kunden och inte kundens pengar.

Jag har inte påstått något annat. Klassningen 120m är ju också lite bättre än 30m. Riktiga dykarklockor klarar förstås mer än en smyckeklocka, men inte ens den är garanterad till 100%. Allt kan falera om man har otur, en packning börjar bli dålig etc.

Jag använder mina "dust and water resistant" kameror i skitväder ibland, men som regel ger jag upp själv ganska snabbt, jag tål mindre busväder än utrustningen gör. :) Jag har med mig enkla plastöverdrag för kamera och objektiv, om jag ändå vill stå kvar länge i ösregnet. Kamerorna klarar mycket, hittills har jag inte haft några problem, men om det kostar ett par tior att dra på lite plast som extra skydd så är det ju onödigt att chansa. Jag vet dock att jag tar en risk, och jag kommer inte att stämma Canon eller Scandinavian Photo om kameran slutar fungera.

En aning OT men 30m klassningen är väl vad urmakare brukar kala vattenskyddad pls som kameror är vattenskyddade (inte vattentäta)

100m eller mer är vad som gäller på dykarur som är vattentät. Fast vi hade/har många som kör med Gül sportklockor täta till 30m, billigt att byta ut om det skulle gå illa :)

Hur menar du då? Kunden var ju tvungen att gå till Allmänna reklamationsnämnden för att få nån hjälp av Cyberphoto.

Som jag tolkar mailet uppkom situationen då:
*Serviceverkstaden Cyberphoto använder sig utav ansåg att kameran brukats i en alltför blöt situation.
*Kunden höll inte med.
*Cyberphoto står i mitten och får ord mot ord.

Vad göra?
*ARN kontaktas och löser tvisten.

Att Cyberphoto i situationer som dessa REKOMMENDERAR kunden att kontakta ARN anser i.a.f. jag som hedervärt.
Vad annars kan de göra? Ord står mot ord. Alternativet är att skita i kunden och vänta på att kunden självmant kontaktar ARN, vilket jag tycker är en sämre lösning.

Hur menar du då? Kunden var ju tvungen att gå till Allmänna reklamationsnämnden för att få nån hjälp av Cyberphoto.

Bäst att ha med att göra enligt min erfarenhet är NetOnNet, de verkar ha som regel att ta tillbaka och ersätta oavsett. Kunden ha alltid rätt, helt enkelt.

Ger en bra kundrelation, se bara hur jag gör gratisreklam åt dem. ;-)

CyberPhoto gör väl ett mellanting, de tar inte automatiskt alla kostnader utan vill att AR ska ge ett opartiskt utlåtande i de fall de kommer i kläm mellan leverantör och kund.

Helt ok hantering men inte bäst i klassen.

Att Cyberphoto i situationer som dessa REKOMMENDERAR kunden att kontakta ARN anser i.a.f. jag som hedervärt.
Vad annars kan de göra? Ord står mot ord. Alternativet är att skita i kunden och vänta på att kunden självmant kontaktar ARN, vilket jag tycker är en sämre lösning.
Du menar att det var Cyberphotos idé att blanda in ARN? Så uppfattade jag inte det när jag läste artikeln. Där står det ju att "köparen ville reklamera varan. Företaget nekade och menade att kameran utsatts för mer fukt än lätt regn".

Bäst att ha med att göra enligt min erfarenhet är NetOnNet, de verkar ha som regel att ta tillbaka och ersätta oavsett. Kunden ha alltid rätt, helt enkelt.

Ger en bra kundrelation, se bara hur jag gör gratisreklam åt dem. ;-)

CyberPhoto gör väl ett mellanting, de tar inte automatiskt alla kostnader utan vill att AR ska ge ett opartiskt utlåtande i de fall de kommer i kläm mellan leverantör och kund.

Helt ok hantering men knappast bäst i klassen.

Menar du att jag kan bada med min kamera (köpt på netonnet), torka den, skicka in den, och få en ny helt utan problem?

Det tror jag på när jag ser det med egna ögon =)
Ser dom att kameran helt klart har varit dränkt i vatten lär du inte få en ny.

Överdriven situation, men vem vet egentligen hur det gick till i fallet cyberphoto? Ingen här iaf.

Min, och många andras, erfarenhet av cyberphoto är att det inte är några problem när något går sönder oförklarligt. Det här är nog den första gången jag ser något liknande.
Att det gick som det gick kan enligt min mening enbart bero på att serviceverkstaden ansåg att kameran använts i för mycket väta. Uppenbarligen litar cyberphoto på sin verkstad, och tar beslut efter det.

Fick man ny kamera varje gång man stått i skyfall i timmar tror jag inte att så många skulle använda regnskydd.

Är det föresten någon som vet hur serviceverkstaden testar sånt här? Prövar dom tätheten?

Du menar att det var Cyberphotos idé att blanda in ARN? Så uppfattade jag inte det när jag läste artikeln. Där står det ju att "köparen ville reklamera varan. Företaget nekade och menade att kameran utsatts för mer fukt än lätt regn".

Björn publicerade ett mail från cyberphoto på förra sidan i tråden. Där säger cyberphoto att de i sådana här fall rekommenderar kunden att kontakta ARN.

Att reklamationen inte gick igenom beror enligt mailet på att serviceverkstaden ansåg att kameran utsatts för allt för mycket väta. Detta är alltså inget som cyberphoto bedömt.

Björn publicerade ett mail från cyberphoto på förra sidan i tråden. Där säger cyberphoto att de i sådana här fall rekommenderar kunden att kontakta ARN.

Att reklamationen inte gick igenom beror enligt mailet på att serviceverkstaden ansåg att kameran utsatts för allt för mycket väta. Detta är alltså inget som cyberphoto bedömt.
Om man nu skulle lita på allt som den ena parten (Cyberphoto) säger så funnes det ju ingen anledning att blanda in ARN...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar