Sven Blomquist
Aktiv medlem
Bra förslag! Här finns ju en standard som kanske tom är internationell?
Åtminstonde "proffshusen" borde vara IP-klassade.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Åtminstonde "proffshusen" borde vara IP-klassade.
Det är nog här det största problemet ligger, användarna läser om hur andra har hanterat kameran och det har gått bra. (Inget illa menat mot Aleho.)
Det är nog här det största problemet ligger, användarna läser om hur andra har hanterat kameran och det har gått bra. (Inget illa menat mot Aleho.)
Jag tror det är det största problemet. Ett annat är en del försäljare, de vill gärna trycka på hur bra det är med vädertätade kameror utan att förklara vad det egentligen betyder. Om man läser bruksanvisningen så förstår man att kameran inte klarar vad som helst.
Jag ville inte påkepeka att det går hur bra som helst att fotografera i kuling och hällregn, men tydligen går det. Om man anväder sunt förnuft så står man inte ute i regnet utan nån form att skydd med en kamera för 20 000 kr oavsett hur tät den påstås att vara.
Jag tror jag innehar "sunt förnuft" och skulle inte tveka att fotografera om jag tror att eventuella bilder skulle vara värd en trasig kamera, exemplet i din tidigare länk, ska en trasig kamera, i detta fallet 5DMkII, repareras om det sker inom reklamationstiden (3 år) eller så tar man det på "drulle"-försäkringen om man har det och betalar 2 500 :-
Michael - "been there, done that".
Eller så köper man ett regnskydd.
Hur menar du då? Kunden var ju tvungen att gå till Allmänna reklamationsnämnden för att få nån hjälp av Cyberphoto.Hatten av för Cyberphoto, som vanligt.
Jag blir ständigt imponerad utav den respekt som de visar gentemot sina kunder.
Jag har inte påstått något annat. Klassningen 120m är ju också lite bättre än 30m. Riktiga dykarklockor klarar förstås mer än en smyckeklocka, men inte ens den är garanterad till 100%. Allt kan falera om man har otur, en packning börjar bli dålig etc.
Jag använder mina "dust and water resistant" kameror i skitväder ibland, men som regel ger jag upp själv ganska snabbt, jag tål mindre busväder än utrustningen gör. Jag har med mig enkla plastöverdrag för kamera och objektiv, om jag ändå vill stå kvar länge i ösregnet. Kamerorna klarar mycket, hittills har jag inte haft några problem, men om det kostar ett par tior att dra på lite plast som extra skydd så är det ju onödigt att chansa. Jag vet dock att jag tar en risk, och jag kommer inte att stämma Canon eller Scandinavian Photo om kameran slutar fungera.
Hur menar du då? Kunden var ju tvungen att gå till Allmänna reklamationsnämnden för att få nån hjälp av Cyberphoto.
Hur menar du då? Kunden var ju tvungen att gå till Allmänna reklamationsnämnden för att få nån hjälp av Cyberphoto.
Du menar att det var Cyberphotos idé att blanda in ARN? Så uppfattade jag inte det när jag läste artikeln. Där står det ju att "köparen ville reklamera varan. Företaget nekade och menade att kameran utsatts för mer fukt än lätt regn".Att Cyberphoto i situationer som dessa REKOMMENDERAR kunden att kontakta ARN anser i.a.f. jag som hedervärt.
Vad annars kan de göra? Ord står mot ord. Alternativet är att skita i kunden och vänta på att kunden självmant kontaktar ARN, vilket jag tycker är en sämre lösning.
Bäst att ha med att göra enligt min erfarenhet är NetOnNet, de verkar ha som regel att ta tillbaka och ersätta oavsett. Kunden ha alltid rätt, helt enkelt.
Ger en bra kundrelation, se bara hur jag gör gratisreklam åt dem. ;-)
CyberPhoto gör väl ett mellanting, de tar inte automatiskt alla kostnader utan vill att AR ska ge ett opartiskt utlåtande i de fall de kommer i kläm mellan leverantör och kund.
Helt ok hantering men knappast bäst i klassen.
Du menar att det var Cyberphotos idé att blanda in ARN? Så uppfattade jag inte det när jag läste artikeln. Där står det ju att "köparen ville reklamera varan. Företaget nekade och menade att kameran utsatts för mer fukt än lätt regn".
Om man nu skulle lita på allt som den ena parten (Cyberphoto) säger så funnes det ju ingen anledning att blanda in ARN...Björn publicerade ett mail från cyberphoto på förra sidan i tråden. Där säger cyberphoto att de i sådana här fall rekommenderar kunden att kontakta ARN.
Att reklamationen inte gick igenom beror enligt mailet på att serviceverkstaden ansåg att kameran utsatts för allt för mycket väta. Detta är alltså inget som cyberphoto bedömt.