Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Rekommendera ett tele för fågelfoto
- Trådstartare strixnebulosa
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
varför inte det?
sigmas 75-300 apo macro är ju kanonobjektiv ju !
skärpan är minst lika fin som hos originalobjektiven i samma prisklass samt bättre närgräns som gör objektivet otroligt användbart!
MVH Niclas,
sigmas 75-300 apo macro är ju kanonobjektiv ju !
skärpan är minst lika fin som hos originalobjektiven i samma prisklass samt bättre närgräns som gör objektivet otroligt användbart!
MVH Niclas,
strixnebulosa
Aktiv medlem
Problemet med sigma är framför allt autofocus anser jag. Att snabbt fånga en flygande, lyftande eller landande fågel utan att autofocus hoppar från ändläge till ändläge.....
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Sant. men då fungerar ju manuell fokus bra.
Inte ens med 1D markIII och 500 f/4 IS hinnar man med allt som rör sig. Alltså,, även om man har det bästa så måste man jobba mycket manuellt. Så är det i min värld i alla fall.
MVH Niclas,
Inte ens med 1D markIII och 500 f/4 IS hinnar man med allt som rör sig. Alltså,, även om man har det bästa så måste man jobba mycket manuellt. Så är det i min värld i alla fall.
MVH Niclas,
FotoZ
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Sant. men då fungerar ju manuell fokus bra.
Inte ens med 1D markIII och 500 f/4 IS hinnar man med allt som rör sig. Alltså,, även om man har det bästa så måste man jobba mycket manuellt.
Just därför är 55-300:an ett bättre val eftersom det har QuickShift focus som Sigman saknar, vilket är toppen om man ofta byter mellan manuell och automatisk fokusering. Dessutom ronterar inte filtergängan på 55-300:an vilket underlättar användning av filter.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
hmm, är givetvis fina fördelar.
Men jag hade nog ändå valt sigman, antar att den har långt bättre närgräns.
Effektfilter är det trots allt få som använder och jag visste som regel när jag behövde manuell fokus så ngn konflikt med knappar var det inte heller.
alla är vi olika
Men jag hade nog ändå valt sigman, antar att den har långt bättre närgräns.
Effektfilter är det trots allt få som använder och jag visste som regel när jag behövde manuell fokus så ngn konflikt med knappar var det inte heller.
alla är vi olika
Lothar Marunga
Aktiv medlem
Gillar man att objektivet byter brännvidd beroende på om man håller det uppåt eller neråt skall man köpa sigma.
Jag har ett 135-400 och sämre objektiv rent hanteringmässigt får man leta efter.
lm
Jag har ett 135-400 och sämre objektiv rent hanteringmässigt får man leta efter.
lm
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Så kan det också vara med canons och nikons objektiv.. inget som har med sigma specifikt att göra.
För naturfotografer som så ofta ändå bara hänger med zoomarna på fullt tele så spelar det väl rättså liten roll antar jag.
Vanesak hade jag kallat det med hängande zoomar. Har själv haft x antal sådana, jo jag har irriterats över det men bilderna har i alla fall inte blivit färre eller sämre pga den saken.
För naturfotografer som så ofta ändå bara hänger med zoomarna på fullt tele så spelar det väl rättså liten roll antar jag.
Vanesak hade jag kallat det med hängande zoomar. Har själv haft x antal sådana, jo jag har irriterats över det men bilderna har i alla fall inte blivit färre eller sämre pga den saken.
FotoZ
Aktiv medlem
laan skrev:
om jag hade ägt pentax idag så hade jag utan tvekan köpt ett tamron 200-500.
Det hade varit intressant, eftersom Tamron 200-500 inte finns i Pentax-fattning.
laan
Aktiv medlem
FotoZ skrev:
Det hade varit intressant, eftersom Tamron 200-500 inte finns i Pentax-fattning.
oj.. snacka om miss! Men de andra finns väl?
skummt..
ibbe76
Aktiv medlem
ang Da zoomarna och bländarvärdet.
f/4 55 - 120mm
f/4.5 120 - 210mm
f/5.6 210 - 290mm
f/5.8 290 - 300mm
På DA 50-200 får man:
f/4: 50-58mm
f/4.5: 58-138mm
f/5.6: 138-200mm
bilder:
http://forum.xitek.com/sorthread.php?threadid=517749
f/4 55 - 120mm
f/4.5 120 - 210mm
f/5.6 210 - 290mm
f/5.8 290 - 300mm
På DA 50-200 får man:
f/4: 50-58mm
f/4.5: 58-138mm
f/5.6: 138-200mm
bilder:
http://forum.xitek.com/sorthread.php?threadid=517749
strixnebulosa
Aktiv medlem
Jag har samma problem mes sigmas normalzoom
Riktar jag den neråt zoomar den in och uppåt zoomar den ut. Tur inte telet beter sig så för då hade jag fått fnatt totalt.
Riktar jag den neråt zoomar den in och uppåt zoomar den ut. Tur inte telet beter sig så för då hade jag fått fnatt totalt.
F.Eliasson
Aktiv medlem
ibbe76 skrev:
cyberfoto hadde kö på 55-300 hur många har beställt (",)?
Jag har beställt! Hur lång var kön?
Lothar Marunga
Aktiv medlem
Zoom
Jag har funderingar på att uppgradera till 2,8, så jag skall sälja mitt 135-400 sigma 4,5 - 5,6.
lm
Jag har funderingar på att uppgradera till 2,8, så jag skall sälja mitt 135-400 sigma 4,5 - 5,6.
lm
ibbe76
Aktiv medlem
F.Eliasson skrev:
Jag har beställt! Hur lång var kön?
nja,det sa de inte,men de var ganska säker på att jag inte skulle få av den första laddningen som skulle komma in mot slutet av månaden.
har du fått något datum?
tog en från utlandet istället så nu på måndagen skulle den komma.
F.Eliasson
Aktiv medlem
ibbe76 skrev:
nja,det sa de inte,men de var ganska säker på att jag inte skulle få av den första laddningen som skulle komma in mot slutet av månaden.
har du fått något datum?
tog en från utlandet istället så nu på måndagen skulle den komma.
nope, inget datum. Utlandet, sa du. Detaljer?
ibbe76
Aktiv medlem
strixnebulosa
Aktiv medlem
Det ser ut som om K20D kostar drygt 8400 där, MEN när den kommer till tullen kommer man garanteratt att få pröjsa svensk moms och då blir det drygt 10 500, Sen är nog inte frakten gratis heller så det blir ganska jämnt skägg med cyberphotos 11000
Samma sak verkar det vara med objektiven så det blir inte speciellt mycket billigare med ebay, bara lite mer garantikrångel
Samma sak verkar det vara med objektiven så det blir inte speciellt mycket billigare med ebay, bara lite mer garantikrångel