Jag skulle vilja ställa ett par frågor till, innan du bestämmer dig för kameramodell:
Vad för bländare använder du dig normalt av när du fotograferar med din Hasselblad? Hur viktigt är det med kort skärpedjup för dig?
I och med att brännvidderna för samma bildvinkel är avsevärt längre för mellanformat än DX-formatet (80mm resp 35mm för en normal) så är det nästan oändligt mycket lättare att få till ett kort skärpedjup med mellanformataren jämfört med DX-kameran. Och tvärtom; det är lättare att få till långt skärpedjup med en mindre sensor/film.
Digitalt mellanformat är riktigt dyrt idag men man kommer halvvägs åt det hållet i alla fall med fullformat (småbildsformat). Möjligheterna att komma åt de korta skärpedjupen för vidare bildvinklar med t.ex. min 50/1,4 och 85/1,8 var huvudorsaken till att jag uppgraderade från D90 till D700 (beg.) i början av sommaren. Har inte ångrat mig en sekund. Dessutom presterar objektiven bättre fullt öppna på FX vilket de inte gjorde på DX.
Denna bild (inget mästerverk..) är ett exempel på en bild som är ganska så omöjlig att få till med DX. Den är tagen med D700+50/1,4 på f/1,4, och ett par meters avstånd. För ekvivalent reultat på DX hade jag behövt använda ett ca 35 objektiv med f/1,0 eller nånting ditåt. Det finns inte några såna objektiv vad jag vet, skulle bli så dyra att tillverka misstänker jag.
http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/5856627709/in/photostream/lightbox/