Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda bilder med ir

Produkter
(logga in för att koppla)

nirtacnna

Aktiv medlem
Hej.
Tänkte prova på med ir bilder igen.
Då jag tar ir bilder med min canon 400D blir de helt röda.
Så man måste alltså redigera dem för att få de riktiga ir bilderna?
Jag vill då få fram den effekten då grönskan går till det vita.
Finns det isf någon bra sida(helst på svenska) där man kan se från start hur man gör.
Alltså då man redigerar då från de är röda till de fina ir bilderna:eek:)
Tacksam för svar!
Mvh AN
 
Ja det måste du, pga att hotmirrorn (inbyggda anti-UV/IR filtret) i kamera sabbar IR strålningen. Men jag vill iaf ha lite rött kvar i hela bilden när jag byter färgkanaler så bilderna blir inte enbart stela.
 
Video från Life Pixel

nirtacnna skrev:
Så man måste alltså redigera dem för att få de riktiga ir bilderna?
Jag vill då få fram den effekten då grönskan går till det vita.
Finns det isf någon bra sida(helst på svenska) där man kan se från start hur man gör.
Här finns en kort instruktionsvideo från Life Pixel (dock inte på svenska, tyvärr).

Life Pixel bygger om digitalkameror till IR (de tar bort IR-filtret framför sensorn - som ju blockerar IR o släpper igenom "vanligt" ljus - och ersätter den med ett filter som blockerar synligt ljus o släpper igenom IR), men arbetsgången i Photoshop är nog ungefär den samma (?).
 
"de riktiga ir bilderna" är röda, det är liksom hela idén att man filtrerar bort allt utom det röda ljuset.

Det finns väl två vanliga sätt att manipulera IR-bilder, antingen gör man dom svartvita eller så kan man växla blå och röda kanalerna enligt länken ovan, för att få en falsk färgbild med blå himmel och vit vegetation.
 
Vitbalanserar du innan du tar bilderna? Annars blir de helt illröda och det är så det ska vara. Antingen vitbalanserar du mot vegitation du innan du tar bilderna eller så fixar du det i efterhand i bildbehandlingen. Jag föredrar det senare sättet men det är en smaksak.

mvh
Rami
 
Jag brukar byta färgkanalerna ändå trots jag fotar i IR för att få snyggare resultat. Kan återkomma ikväll med exempel bild.
 
Det här är den senaste bilden jag tog och som jag tycker blev bäst.
Då kan man se att det är lite vitt i bilden.
Det är då direkt ur kameran så ja har ej redigerat den.
F/22 30sek ISO 400
 

Bilagor

  • img_0730copy.jpg
    img_0730copy.jpg
    66.3 KB · Visningar: 514
Det där ser helt korrekt ut när du inte vitbalanserar i kameran, Ann-Catrin. För att få vegetationen vit måste du nu vitbalansera bilden i nåt program. Jag använder själv Raw Shooter för det. Oavsett program så är det bara att använda "grå-pipetten" och klicka på det du vill ha vitt. Photoshop ger lite blandat resultat för det här men du kan alltid prova.

Därefter kan du göra klassisk IR-efterbehandling med kanalbyte (det finns en artikel här på FS som beskriver hur) eller en metod som jag tycker är mer intiutiv:
http://www.pbase.com/catson/color_infrared_workflow

mvh
Rami
 
Jag provade via länken från pbase.com men det blir inte alls så.
Jag tror det kan ha o göra med mitt filter.
Jag använde OEC IR 720.
Blir kanske bättre om ja istället skaffar mig sånt hoya ir filter.
Det är lite dyrare men hört att det kanske är bättre.
Sen så tänkte jag på redigeringen.
Jag kanske ska fota så att himmel kommer med.
Kanske blir lättare att fixa till bilden då?

Mvh AN
 
Nej det har inte med ditt filter att göra. Jag kör själv med OEC 720 eftersom Hoyas "stora" är så j-la dyra.. De ska vara lika enligt spec men det är en liten skillnad, det ser man om man tittar igenom dem. OEC's släpper genom mera synligt ljus än Hoya's men slutresultatet efter bearbetning blir ändå detsamma, du kan kolla bland mina IR-bilder - många av dem är tagna just med OEC's filter.

Jag testade lite snabbt med din bild i PS och jag får till ett hyggligt resultat men inte perfekt. Det svåra är första steget - vitbalanseringen. Jag får bara inte till ett bra resultat med PS. Nån annan som kan guida där kanske..?? Jag upplever det som om att PS inte kan gå ner tillräckligt långt (1800-1900 Kelvin) vilket inte är något problem med Raw Shooter. Vad använder du för raw-konverterare?
 
Det var snällt att du försökte ändra med min bild.
Hmm raw-konverterare?
Vet ej riktigt vad du menar.
Jag provade med PS men borde kanske skaffa mig Raw Shooter.
Kostar det programmet?
 
nirtacnna skrev:
F/22 30sek ISO 400
Det verkar väldigt dumt att blända ner så mycket just vid IR-foto. Redan med synligt ljus är våglängden såpass lång att diffraktion börjar besudla skärpan nånstans vid f/8 (med din kameras sensorstorlek och upplösning) och eftersom IR är längre våglängder så inträder nog diffraktionen ännu tidigare. Prova f/2,8-4 eller nåt sånt istället så får du nog bättre skärpa.
 
nirtacnna skrev:
Det var snällt att du försökte ändra med min bild.
Hmm raw-konverterare?
Vet ej riktigt vad du menar.
Jag provade med PS men borde kanske skaffa mig Raw Shooter.
Kostar det programmet?

Sitter o jobbar just nu men jag ska försöka besvara dina frågor ikväll.

mvh
Rami
 
Sen så tänkte ja även på var man ska ha solen då man fotar med ir.
Ska man ha den i ryggen som man ska ha då man fotar som vanligt?
Och hur man egentligen sätter på ir filtret på kameran.
Ska man skruva åt den så mycket det går eller ska den sitta löst på?

Mvh AN
 
nirtacnna skrev:
Sen så tänkte ja även på var man ska ha solen då man fotar med ir.
Ska man ha den i ryggen som man ska ha då man fotar som vanligt?
Och hur man egentligen sätter på ir filtret på kameran.
Ska man skruva åt den så mycket det går eller ska den sitta löst på?

Mvh AN
En vanlig arbetsgång är att först komponera bilden och ställa in skärpan och därefter sätta dit filtret lite löst för att ta bilden (förutsätter att du använder stativ). Du ser väl ändå inget i sökaren efter att du satt på filtret?

Det är det som är så fint med en IR-konverterad kamera (min gamla 10D är omgjord av Lifepixel), man kan se genom sökaren och slutartiderna blir också ungefär som för vanliga bilder.
 
Anders Östberg skrev:
Du ser väl ändå inget i sökaren efter att du satt på filtret?
IR-modifierat kamera är naturligtvis bäst men numera fungerar det med vanlig + live view. Det syns tydligt hur det blir.
Ett annat alternativ som jag också använder är min kompaktkamera, Fuji F100fd. Den verkar knappt ha nåt IR-filter alls :)
Tiderna blir korta (inget stativ) och bilderna bra.
 
Jo, ja använder stativ.
Så man ska ha filtret på löst?
Jag har ju för sig provat både och men tror ej att det blev någon skillnad.
Det att man ställer in skärpan innan vet jag, för som sagt ser man ju inget genom kameran;o)
Men sen när ja väl ska trycka av så är det precis som att kameran ställer in sig på nytt.
Använder fjärrutlösare.
 
Lustigt nog funkar AF lika bra med som utan filter på min E3, trots att man inte ser ett jota i sökaren. Hur är det för er?

Ann-Catrin, du får ställa om kameran till manuell fokusering annars kommer den naturligtvis att fokusera om när du trycker ned knappen för att ta bilden.
 
Hehe jo självklart.
Men ja tycker det e rätt svårt o få bra skärpa då man gör det manuellt.
Men hur är det nu med solen?
Den ska väl vara i ryggen eller på sidan?
Tror nog nästan att någon sa att ha den på sidan kan också vara rätt bra...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.