Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda bilder med ir

Produkter
(logga in för att koppla)
IR fokuseras på lite annat avstånd än det vanliga spektrat så med AF kommer det att bli lite ur fokus. Inte mycket, och med små bländare märks det kanske inte så mycket, men egentligen bör man kompensera genom att fokusera om lite manuellt innan man tar bilden. Med Lifepixel-konverteringen försöker dom justera AF lite för det så man kan ta bilden som vanligt. Ofta finns ett litet märke på objektivets avståndsskala som visar hur mycket det skiljer.
 
Ja, i alla fall om man ställer in fokus utan filtret, vad som gäller med filtret på vet jag inte riktigt. Min kamera vägrade fokusera med filtret på i vilket fall, när jag hade ett sådant. Då såg man ju ändå inget, kanske fungerar det om kamerans AF klarar filtret plus att man ser bilden i Liveview, men jag har inte provat med en så ny kamera.
 
Det var fina ir bilder.
Så den är tagen med en riktig ir kamera?
Eller med nåt filter?
Åh, vad jag gillar ir bilder:eek:)
Känns som att ja ej kommer lyckas ta några.
 
Det är min gamla Canon 10D som är ombyggd av Lifepixel, dom tar bort IR-filtret som sitter framför sensorn och ersätter det med ett filter som bara släpper igenom IR. Det blir samma effekt som att sätta ditt filter framför objektivet men med fördelen att sökaren fungerar och att man kan ta bilder med normala slutartider. Däremot fungerar kameran nu inte längre för att ta vanliga bilder.
 
Om kameran klarar att fokusera genom filtret så ska man naturligtvis låta den göra det. Då slipper man kompensera för att IR bryts lite annorlunda. Alltså verkar det dumt att slå över till MF för att kameran inte ska fokusera en gång till. Låt den göra det, bara det en vettig fokuspunkt är aktiverad.
 
Jag kom och tänka på att det kanske inte funkar för mig i och med att ja använder Sigma 70-300 mm f4.0-f5.6 DG Macro till mitt OEC IR 720.
Har iaf för mig att det är med det objektivet.

/AN
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.