Brix
Aktiv medlem
Har ägnat dagen åt att fokus kalibrerat mina tre kameror Z6, Z7 och D850 med
Nikon AF-S Nikkor 200-500mm f/5,6E ED VR plus
Nikon TC-14E III
Har haft det på 500 mm vilket då skall motsvara 700 mm med konverter på .
Fick göra endast små korrigeringar på "af fine tune" på samtliga tre kameror .
Gjorde procedurerna noga efter sett filmer på youtube m.m hur man går till väga och känns som jag varit noggrann.
Testade efteråt att ta lite bilder på tegelvägg , björkstamm med de olika kamerorna på slutartider 1/160 , 1(/800 1/2000
så jag sedan kunde göra en rättvis test mellan de olika kamerahusen under samma förutsättningar.
Till min förvåning blev bilderna från Z6'an skarpare än både Z7 och D850 som upplevs grumligare .
Blev ju besviken eftersom jag betalat betydligt mer både för Z7 och D850.
Fabriks återställde de tre kamera husen och ställde sedan on dom noga efter Tony Northrup anvisningar .
Gör även om "af fine tune" .
Sedan gjorde jag samma test igen mellan de olika kamerahusen där åter igen Z6'an tar överlägset skarpast bilder .
Skulle vilja göra om samma test med ett annat objektiv !
Men eftersom det är tidskrävande måste jag fråga er
först innan jag går vidare varför Z6'an är skarpare än Z7 och D850 med
Nikon AF-S Nikkor 200-500mm f/5,6E ED VR plus
Nikon TC-14E III
?????
Kan jag ha missat någon vital inställning på både Z7 och D850 ?
Eller kan det helt enkelt bara vara så att denna objektiv setup ej trivs med kameror som har
högt megapixelantal ?
Tacksam för svar / Patrick Jakobsson
Detta låter ytterst underligt. Skärpa är nåt som nästan uteslutande ligger i objektivet och det enda som påverkar skärpan något hos en kamera/sensor är om den har ett AA-filter eller inte. Z6 har AA-filter medans både Z7 och D850 saknar det, vilket betyder att man kan få aningen skarpare bilder med Z7 och D850.