Joakim.. Var det inte du föresten som skrev jämförelsen mellan Canon 5DMKII och A900 ifråga om brus tex... Och om att i samma storlek osv osv så vart dom rätt lika??? Tar jag fel???
Sorry ot....
Har för mig att jag skrev att beroende på vilken typ av interpoleringsmotor (tillsammans med "rätt" efterbehandling) man väljer för en viss kameratyp/visst kameramärke kan man "likställa" olika kameror ganska mycket. Ang. just det så tycker jag att A900 men framför allt D3x hänger med 5D2 ganska bra på höga (riktigt höga) ISO om man:
a) väljer en raw-omvandlare som prioriterar luminansbrus
b) kör brusreducering på detta resulterande luminansbrus
c) skalar ner till exakt samma bildupplösning.
På detta sätt kan man ta bort ganska mycket av den grundskillnad som 5D2'ans väldigt mycket mer genomsläppliga färgfiltrering ger, och få bilderna att se väldigt lika ut i både brus, detaljering och färgexakthet/upplösning. Men på den yttersta gränsen är dock fortfarande 5D2 bättre om man bortser från bandningsegenskaperna - eftersom den har en signalbehandling efter sensorn som är bättre optimerad mot "väldigt lite ljus".... Men jag anser A900/D3x som varandes bättre på det mesta under ISO800, där bruset påverkar detaljering och färgsäkerhet mindre.
Men nu är vi inne på ganska tunga tekniska bitar, som handlar om bandbredder på färgfilter och efterbehandling av den högre skolan.
Jag anser att "bildkvalitetstestet" i R&R borde ha hållt sig till hur väl vitbalansen fungerar i vardagliga situationer, hur väl AF fungerar i vardagliga situationer, och hur "skarp, detaljerad och naturlig i färgerna" bilden känns
- om man skalar om resultaten av "samma bild" från alla kamerorna (på lämpligt vald jpg-förinställning) till en gemensam upplösning. Detta bör man dessutom kunna redovisa bildexempel från så att folk kan få en egen uppfattning. Se exemplet med Canons hudtoner - de är inte "rätt", men vissa tycker att de ser bättre ut än t.ex A900/A350 som är väldigt enkla att få helt "rätt" och verklighetstrogna.
Sen kunde dom - som lekmän - försökt sammanfatta hur dom uppfattade kamerornas "lättanvändbarhet". Detta är ju i väldigt hög grad påverkande på bildresultatet. Att
jag vet att "om man bara gör
så här, och ställer in kameran
så här så blir resultatet bra mycket bättre med den här kameran" så hjälper ju inte det en nybörjare. Att jag kan göra det med förbundna ögon på de tre-fyra kameror jag använder oftast har ju ingen relevans alls i detta sammanhang. Jag gör det dessutom med raw i åtanke, vilket är en helt annan sak. Herr Risedal sade det ganska bra i en annan tråd -
en kompaktkamera ger inte helt sällan "bättre" bilder direkt ur kamera...
Jpg-resultat utan efterbearbetning är det viktigaste för de flesta användare, och tyvärr känns det som om denna funktion inte riktigt utvecklats i takt med att kamerorna blivit bättre.
Sammanlagt kan man säga att de utvärderade (antagligen) undermåliga jpg-bilder från en synvinkel/personlig preferens som vi inte vet något om.
Känns väl "sådär" förtroendeingivande.