Verkligheten är ju den att kameran säljs i flera olika kit. Tittar du på Cyberphoto så finns den med 18-105, 18-200, 18-55, 18-55 + 55-200 och 16-85. Fotokungen har samma minus 18-55 + 55-200. Tittar du på Elgigantens hemsida finns den bara med 18-55 och hos Siba är det samma sak... OnOff orkade jag inte med, deras spec var märklig men de verkar köra på 18-105 i några konstellationer.
Kontentan är att 18-55 är minst lika vanlig i konsumentled, vilket torde vara det intressanta. R&R:s läsare handlar väl inte på Nikons hemsida? Jag tvivlar till och med på att de ens har varit inne där.
Varför borde 18-55 vara det mest intressanta som instegskamera för en nybörjare?
Kan det inte vara så att en nybörjare som skall köpa en instegskamera hellre väljer 18-105 i tron om att han får mer för pengarna, han får ju 18-105 för 1000:- extra. Tänk på att de flesta inte har den kunskap som många här besitter beträffande kvalite mm.
Intressant att du ifrågasätter om R&R ens har varit inne när de skriver att det är just det de har varit.
Jag har redan redogjort tidigare för hur det faktiskt ligger till med kiten i butik där folk faktiskt köper.
Hur ligger det till då. Som jag ser det verkar det som om kitet med 18-105 är mer populär ute i butikerna.
Hej igen!
Kunde inte låta bli att stanna kvar en stund till på denna tråd efter jag läst ovanstående inlägg. La till lite kommentarer efter inläggen samt granskade lite själv hur det såg ut på de olika butikerna på nätet enligt nedan:
Scandinavian Photo: Säljer kit med båda objektiven. Sortering populärast ger 18-105 andra plats, 18-55 på åttonde plats.
Media Markt: kit med 18-105 (i reklambladet)
OnOff: Kit med 18-105, inte något med 18-55.
Expert: Kit med 18-105, inte något med 18-55.
Siba. Kit med 18-55.
Elgiganten: Kit med 18-55.
Fotokungen: Båda kiten finns, (att notera, på första sidan är det första man ser kit med 18-105).
CyperPhoto: båda kiten (På första sidan för digitalkamera redogörs för mest sålda och där ligger kitet med 18-105 på 7 plats, kitet med 18-55 är inte med över huvud taget. Sorterar man efter testresultat så hamnar kitet med 18-105 före 18*55.***
Summering:
Med ovanstående fakta torde det vara så att kitet med 18-105 borde var det vanligaste i konsumentleden även om de inte råkade gå in på Nikons egen hemsida.
Så varför är R&R fel ute när de har valt detta kit förstår jag inte rikigt.
*** Verkar som om ni får hoppa på CyperPhoto också eftersom deras test visar att kitet med 18-105 är bättre än kitet med 18-55, det testresultatet kastar ju omkull ert försvarstal.