ztenlund
Aktiv medlem
Tyvärr så har jag mycket lågt förtroende för Aftonbladet och journalister i allmänhet men jag tycker att det ligger något i denna artikel.
http://www.aftonbladet.se/bil/dacktillbehor/dack/article254714.ab
Här är det en mycket stor tillverkare som medvetet fuskade i tester. Kan detta även gälla på foto tester då man får exemplar direkt levererat från tillverkare?
Fundera innan du svarar....
Jag vidhåller forfarande att det inte handlar om bildäck, men visst kan jag kommentera detta.
Faktum är att jag vet att det förekommit märkligheter tidigare, men jag är oerhört trött på alla lösa påståenden som inte backas upp med någonting överhuvudtaget. Vi ska dock komma ihåg att det förekommer säkert minst lika ofta att något däck får uppseendeväckande dåliga resultat eller som i fallet Michelin Ivalo, när det däcket var nytt, tappade stora mängder dubb på mycket kort tid. I fallet i artikeln så vet vi inte ens om det var avsiktligt eller inte, vad Aftonbladet skriver kan man ju ta med en hel saltgruva.
Problemet är väl överhuvudtaget att testa däck så långt innan. Dessa däck är ju snarast att jämställa med förserieexemplar och de kan både bli bättre och sämre utan att tillverkarens ens är ute efter att luras. Om du tittar på betyget så fick Nokians produktionsdäck ett snäpp bättre betyg än det som tidningen testat ursprungligen. Sedan ska man komma ihåg att däck är en kompromiss och inte sällan står olika egenskaper i direkt motsats till varandra så det handlar en hel del om att hitta en den bästa kompromissen. Ett bra test lämnar lite utrymme för att spetsa en viss egenskap på bekostnad av andra.
Frågan kvarstår dock hur något av detta kan vara ett stöd för att kameratillverkarna skickar specialpreparerade superkameror till test? Exemplarvariationen torde vara tämligen liten för produktionsexemplar förutom vad gäller AF-kaliberingen som nämnts i denna tråd. Optik är förstås en annan femma där spannet är större. Att de inte skickar måndagsexemplar om de kan undvika det säger sig självt, vilket någon också nämnt. Samma person påpekade också att det är långt från det till att specialpreparera. I dag med den stora spridning som information får på nätet och alla hobbytestare och pixel-peepare så skulle det uppdagas ganska snabbt om tillverkningsexemplaren skilde sig mycket från de som testats i olika tidningar. Dessutom förekommer det också att viss optik får kritik på en del håll. Nikons 24-120 VR är ett sådant exempel som har ett rykte om sig att vara klart sämre än vad många önskar.