Hm, nu fick jag vatten på min kvarn!
http://www.radron.se/templates/Artikel____2523.aspx
1. Antalet megapixel, vem bryr sig. Råd & rön har mest rätt.
2. Uppstartstid/fördröjning
Uppstartstid: Vem bryr sig, alla är snabba.
Exponeringsfördröjningen borde ha mätts både med och utan låst autofokus vid avtryck, samt vid olåst autofokus i så fall på samma utgångs avstånd för alla och från samma avstånd (oändlighet, nära, eller mer relevant från x m ifrån nya avståndet). Jag är oerhört glad för att slutarfördröjningen är rejält låg på D90 (65ms verkar stämma). mot D40n jag hade innan.
3. Pixlar på LCD. Råd & Rön räknar bara fel på D90.
D90 har precis som Canon 50D 640x480x3 dots. 307000 pixlar eller 921600 dots.
Alla andra kameror i testet utom Lumix G1 har 320x240x3 dots. 76800 pixlar eller 230400 dots.
Lumix G1 har 480x320x3 dots (153600 pixlar), 460800 dots.
Både tillverkare, skribenter och konsumenter har svårt att skilja pixlar och dots!
4. Storlek på LCD, Råd & Rön har mätt på skärmen. Ok, vem bryr sig om någon millimeter hit eller dit. Man ser för övrigt på Råd & Röns egen bild att skärmen är ca 44-45 mm hög, inte 40!
Storlek, vikt, brännvid. vem bryr sig om nån millimeter och några gram.
8. Bildkvalitet.
"Notera det starka rödbruna sticket, distorsionen och vignetteringen. Det är dessa bildresultat som fungerar som begränsningsfaktor, och drar ned slutbetyget för detta Nikon-paket."
Råd & rön dömer alltså ut D90 pga
1. Dålig autovitbalans under någon färgtemperatur på ljuset som de ej upplyser om, ser ut att vara någon sorts glödlampeljus.
2. Distorsion hos kitobjektivet i maximal vidvinkel som dessutom är den vidaste i testet! Det är endast i allra yttersta läget denna distorsion finns, i resterande 97% är distorsionen föredömligt låg, särskilt med tanke på omfånge.
3. Vinjetteringen hos objektivet på största bländare, vid maximal vidvinkel och/eller ev. maximal tele.
1. Ok, de flesta kameror har dålig automatisk vitbalans under vissa förhållanden.
2 & 3: Men hallå!!!!
Total slutsats för bildkvalitet: De måste skämta!?
Min slutsats som tidigare: Använd gärna tidningen för att tända grillen, även om det finns bättre och miljövänligare sådana.
Samtidigt, 1000D kvarstår som mycket bra val för både totala amatörer som testet riktar sig till och även många andra.