Customizer
Aktiv medlem
Det negativa är att gatufoto/dokumentärfoto försvinner. Det får ställas mot nyttan av att du riskerar bli fotograferad mot din vilja på offentlig plats.
Själva essensen i gatufoto är att scenen ska vara opåverkad. Det går inte att fråga om lov innan.
Skriv in "Stockholm 50-talet", eller valfri stad och årtionde och gör ett bildsök på google. Tycker inte du att resultatet är fantastiskt?
Där finns en annan svårighet med att ett förbud. Var går gränsen? Ska det vara förbjudet att fotografera på allmän plats? Ska vi radera bilder där det råkar komma folk med på, som vi inte har möjlighet att fråga om lov?
Om du ser det utifrån detta så hoppas jag att du förstår problemet med en lagstiftning mot att du ska riskera att hamna på bild utan ett allmänt fotoförbud.
Jag tror ej gatufoto försvinner som företeelse bara för att man har rätten att neka att vara med ofrivilligt.
Som sagts tidigare så bryr sig de flesta inte men det kan finnas situationer då man absolut inte vill vara med på bild och då ska man slippa, enligt mig