ANNONS
Annons

Rätt eller fel att radera bild på offentlig plats?

Produkter
(logga in för att koppla)
I detta fallet är det det stora flertalets fri och rättigheter som får stå tillbaka till förmån för ett fåtal gatufotografer.
Nej, nej, du har missat en massa om varför det är bra för samhället att det inte är förbjudet att fotografera människor mot deras vilja på allmän plats.

Det stora flertalet har allt att vinna på att detta sakernas tillstånd upprätthålls.

Om vi vänder på steken.

Föreställ er att ni själva sitter på parkbänk och njuter.
Ni får ett telefonsamtal som gör er mycket ledsna, arga eller upprörda pga exempelvis, ert barn har helt oväntat dött, er fru har blivit våldtagen eller ni har fått kicken från ert drömjobb.
Skulle ni då TYCKA att det var helt ok om en gatufotograf klickade på med sin kamera från ett par meters håll eftersom han ville dokumentera dina känslouttryck till framtidens bildskatt??

Svara ärligt om ni verkligen hade gillat detta.

Om vi vänder på steken.

Föreställ er att ni själva sitter på parkbänk och njuter.
Ni får ett telefonsamtal som gör er mycket ledsna, arga eller upprörda pga exempelvis, ert barn har helt oväntat dött, er fru har blivit våldtagen eller ni har fått kicken från ert drömjobb.
Skulle ni då TYCKA att det var helt ok om en gatufotograf klickade på med sin kamera från ett par meters håll eftersom han ville dokumentera dina känslouttryck till framtidens bildskatt??

Svara ärligt om ni verkligen hade gillat detta.

Ja, jag skulle acceptera detta samtidigt som jag förmodligen skulle be vederbörande att sluta. Sen vill jag fråga hur ofta du tror att ovanstående situation uppkommer? Du kanske vill förbjuda bilar för att det händer att de kör på barn?

EDIT: kanske had jag inte gillat det, men bara för att jag inte gillar eller gillar något kan jag inte kräva att folk ska ge avkall på sinar rättigheter.

Nej, nej, du har missat en massa om varför det är bra för samhället att det inte är förbjudet att fotografera människor mot deras vilja på allmän plats.

Det stora flertalet har allt att vinna på att detta sakernas tillstånd upprätthålls.

Vad vinner vi på att fastna på bild ofrivilligt hos en gatufotograf?
Samtidigt är övervakningskameror förbjudna på väldigt många ställen och de kan ju göra nytta med att identifiera exempelvis kriminella.
Vilken "nytta" gör gatufotografen för samhället?

Det är inte lätt att förklara för någon som inte vill förstå ;)

Anledningen till att jag deltar i den här diskussionen är att försöka att förstå så jag tycker att det är lite orättvist av dig och anta något annat. Jag hoppas själv att du vill förstå och överväga alla de genomtänkta svar som PMD och andra har givit dig. Du har dock, vad jag kan se, ej adresserat de invändningarna.

Vad vinner vi på att fastna på bild ofrivilligt hos en gatufotograf?
Samtidigt är övervakningskameror förbjudna på väldigt många ställen och de kan ju göra nytta med att identifiera exempelvis kriminella.
Vilken "nytta" gör gatufotografen för samhället?

Vilken nytta gör musiker i samhället? Varför inte förbjuda dålig musik? Jag kan tala om för dig att gatufotografi är något som ger mitt liv mening. Räcker inte det för dig?

Ja, jag skulle acceptera detta samtidigt som jag förmodligen skulle be vederbörande att sluta. Sen vill jag fråga hur ofta du tror att ovanstående situation uppkommer? Du kanske vill förbjuda bilar för att det händer att de kör på barn?

Ok, jag litar på dig men samtidigt tror jag att väldigt få hade reagerat som du i de situationerna.
Varför skulle du be honom att sluta? Han håller ju bara på med det som gör honom lycklig ;)
Hur ofta dessa situation uppkommer är en annan sak, förhoppningsvis inte speciellt ofta, men det är en klen tröst de gånger de trots allt inträffar.

Regler tycker jag bör baseras på vad flertalet tycker.
Jag TROR (är övertygad) om att flertalet vill slippa att bli OVILLIGT fotograferade. Det hörs på namnet, OVILLIGT ;)

När en bil kör på ett barn är det en olyckshändelse, en kamera används inte till gatufotografering av ovilliga av en olyckshändelse ;)

Senast ändrad:
Ok, jag litar på dig men samtidigt tror jag att väldigt få hade reagerat som du i de situationerna.
Regler tycker jag bör baseras på vad flertalet tycker.
Jag TROR (är övertygad) om att flertalet vill slippa att bli OVILLIGT fotograferade. Det hörs på namnet, OVILLIGT ;)

När en bil kör på ett barn är det en olyckshändelse, en kamera används inte till gatufotografering av ovilliga av en olyckshändelse ;)

Jag tror att du har fel. Jag tror att flertalet hellre vill kunna använda sina mobilkameror fritt i samhället istället för att riskera att bryta mot en lag så fort man tar en selfie ute på gatan eller tar en snabb bild av en cool bil som glider förbi.

Dessutom tror jag du drar en felaktig slutsats i att utgå ifrån att alla som inte aktivt gett sitt medgivande till fotografering är ovilliga att bli fotograferade. Bara för att man inte är tillfrågad är man inte ovillig.

Anledningen till att jag deltar i den här diskussionen är att försöka att förstå så jag tycker att det är lite orättvist av dig och anta något annat. Jag hoppas själv att du vill förstå och överväga alla de genomtänkta svar som PMD och andra har givit dig. Du har dock, vad jag kan se, ej adresserat de invändningarna.

Jag ber om ursäkt om du känner dig orättvist behandlad, det var inte min avsikt.
Samtidigt tror jag att det är så de känner sig som inte vill vara med på bild, när deras önskan om att bli raderade nekas ;)
Jag försöker tänka med ett öppet sinne men jag får inte ihop ekvationen, hahaha.
Vi har helt enkelt olika syn på saken.

Vilken nytta gör musiker i samhället? Varför inte förbjuda dålig musik? Jag kan tala om för dig att gatufotografi är något som ger mitt liv mening. Räcker inte det för dig?

Musik hörs på lång håll så det är ganska lätt att undvika det om man vill.
Detsamma gäller inte för ditt intresse.
Ditt intresse bygger på att andra personer ska finnas till för DIN skull, även när de inte vill. Det är det jag inte gillar.

Jag tror att du har fel. Jag tror att flertalet hellre vill kunna använda sina mobilkameror fritt i samhället istället för att riskera att bryta mot en lag så fort man tar en selfie ute på gatan eller tar en snabb bild av en cool bil som glider förbi.

Dessutom tror jag du drar en felaktig slutsats i att utgå ifrån att alla som inte aktivt gett sitt medgivande till fotografering är ovilliga att bli fotograferade. Bara för att man inte är tillfrågad är man inte ovillig.

Som sagts tidigare så utgör detta oftast inget problem, MEN on någon vill slippa så tycker jag det är en rimlig begäran.

Jag menar inte att alla som inte aktivt ger sitt medgivande är ovilliga.
Men som det är nu spelar det ingen roll om du är ovillig, du fotograferas i alla fall med stöd av lagen.

men det är här som jag tror det blir knas.

Låt säga att jag nu tar en bild av den där coola bilen som glider förbi, och du står på andra sidan gatan(för argumentets skull säger vi att gatan dessutom är smal) och uppfattar det som att du blir fotad.

Anser du alltså att du bör ha rätt att kräva att jag tar bort bilden? att du skall ha en lagstadgad rättighet att kräva detta?

Musik hörs på lång håll så det är ganska lätt att undvika det om man vill.
Detsamma gäller inte för ditt intresse.
Ditt intresse bygger på att andra personer ska finnas till för DIN skull, även när de inte vill. Det är det jag inte gillar.

Nu var mitt svar mest exempel på en företeelses nytta för samhället. Man kan ju inte bara gå efter nyttighet när det gäller vad som ska tillåtas eller inte. Jag kan tänka mig ett exempel när det gäller gatumusikanter; om de står vid ett systembolag och spelar när jag behöver köpa vin, vad gör jag då? Jag gillar inte musiken och tvingas att lyssna under en tid. Samma sak i en tunnelbanevagn. Jag kanske känner samma nivå att ogillande som den som är med på en bild gör? Som jag ser det får man helt enkelt acceptera att det finns saker som man inte vill vara med om man inte vill leva i ett förbudssamhälle.

Aldrig raderat en olaglig bild och kommer under inga omständigheter göra det heller. Vill man inte vara på bild kan man alltid välja burka, en tält, eller att inte vistas i offentliga miljöer. Det handlar om principer och om friheten att dokumentera sin samtid. Saker som är alltid viktigare än någons önskemål om vara eller icke vara på min bild.
Det sistnämnda är också extremt viktigt. Det handlar om MIN bild, dvs min egendom. Vad jag gör med egendom som är laglig är enbart min sak.

Min bild

Aldrig raderat en olaglig bild och kommer under inga omständigheter göra det heller. Vill man inte vara på bild kan man alltid välja burka, en tält, eller att inte vistas i offentliga miljöer. Det handlar om principer och om friheten att dokumentera sin samtid. Saker som är alltid viktigare än någons önskemål om vara eller icke vara på min bild.
Det sistnämnda är också extremt viktigt. Det handlar om MIN bild, dvs min egendom. Vad jag gör med egendom som är laglig är enbart min sak.

Me, me, me ......

Att vistas ute utan att behöva vara med på bild.

Den rättigheten existerar inte mer än rättigheten att vistas ute utan att behöva andas bilavgaser eller rättigheten att vistas ute utan att behöva se rökande ungdomar med dålig klädsmak och ovårdat språk.

Edit: det senare exemplet skulle jag dock gärna se lagstiftning om. :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar