ANNONS
Annons

Qlick.se

Produkter
(logga in för att koppla)
iSolen.se skrev:
Inkommande moms kvittas mot utgående. Det är inte samma pengar men det är exakt lika mkt.

Resultatet är 1000 - 200 + 200 = 1000.

Jo fast det innebär att du först måste köpa in något, en vara eller en tjänst.

Detta innebär att i en sund rörelse betalar du in mer moms än du lyfter, eftersom det innebär att du fakturerar mer än du faktureras. Du kan inte räkna in efterkommande inköp som en del i försäljning av bilden, den är fortfarande bara 800:-.

Om du tycker att det är samma sak så är jag glad att du inte är min företagsekonom.

/Maverick

Maverick skrev:
Jo fast det innebär att du först måste köpa in något, en vara eller en tjänst. Vilket förhoppningsvis innebär att du betalar in mer moms än du lyfter, eftersom det innebär att du har en sund rörelse. Du kan inte räkna in efterkommande inköp som en del i den försäljning av bilden, den är fortfarande bara 800:-.

Om du tycker att det är samma sak så är jag glad att du inte är min företagsekonom.

/Maverick

Nej jag är tekniker, vill hålla allt så enkelt och rationellt som möjligt. Det är sant, jag räknade på ett företag som bara gick runt.

Men det köpande företaget däremot kan kvitta momsen...

iSolen.se skrev:
Det kommer målare från öst som kan göra jobbet billigare. Är det fel att anlita dom?

Det är väl inte fel under förutsättning att du vet att de har samma krav på säkerhet och social servise som en svenk. Samt att du kan lita på att jobbet uttförs på rätt sätt. Med de krav som vi har i dag så skulle det inte kunna gå att uppfylla alla krav och ändå sänka priset till en tiondel - vilket leder till att det blir sämre för de som är ärliga och betalar alla avgifet och skatter och försäkringar osv.

Maverick skrev:
Detta innebär att i en sund rörelse betalar du in mer moms än du lyfter...
Säljer du för mer än du köper så får du ju in mer momspengar än du betalar ut.

Typ:

Försäljning 1000:- = 200:- i moms in
Köp 500:- = 100:- i moms ut

Så att kvitta där borde väl inte vara så svårt.

FILM) (ulltand skrev:
Säljer du för mer än du köper så får du ju in mer momspengar än du betalar ut.

Typ:

Försäljning 1000:- = 200:- i moms in
Köp 500:- = 100:- i moms ut

Så att kvitta där borde väl inte vara så svårt.

Nu tänker du nog lite galet. Det är ju förvisso sant att du får in mer momspengar men dessa måste du ju oavkortat betala inte till staten. Du får ju inte tillbaka lika mycket pengar som du betalar inte om inte företaget går plus minus noll eller med förlust.

Det går inte att räkna momskvittning som en del i förtjänsten.

Ditt exempel leder till att intäkten är 1000:- minus 200 i moms vilket är lika med 800:- minus inköp 500 vilket är lika med 300:- och så får du tillbaka 100 så du slutar på 400:-. Så nu har du plötsligt tjänat(inkomst) 400:- medans amatören fortfarande har tjänat 1000:-

/Maverick

Årjäng skrev:
iSolen.se skrev:
Det kommer målare från öst som kan göra jobbet billigare. Är det fel att anlita dom?

Det är väl inte fel under förutsättning att du vet att de har samma krav på säkerhet och social servise som en svenk. Samt att du kan lita på att jobbet uttförs på rätt sätt. Med de krav som vi har i dag så skulle det inte kunna gå att uppfylla alla krav och ändå sänka priset till en tiondel - vilket leder till att det blir sämre för de som är ärliga och betalar alla avgifet och skatter och försäkringar osv.

Dom betalar svensk skatt och under tiden som dom jobbar här får dom tillgång till svensk social service. Vad jag sett från rapporterna från TV, åtminstone byggjobbarna håller en bra kvalitet, det är de bästa som kommer över. Sen får man värdera detta mot språksvårigheter och problem med reklamationer om företaget bara är tillfälligt i Sverige. Jag skulle nog ändå anlita ett svenskt företag om inte prisskillnaden är alltför dramatisk, man är ju trots allt svensk. Tyvärr, trots alla nya utländska aktörer är det riktigt svårt att få tag i bra hantverkare.

iSolen.se skrev:
Nej jag är tekniker, vill hålla allt så enkelt och rationellt som möjligt. Det är sant, jag räknade på ett företag som bara gick runt.

Men det köpande företaget däremot kan kvitta momsen...

Se mitt förra inlägg.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Nu tänker du nog lite galet...
Tanken var inte att jämföra en företagare med en privatperson.

Men visst, vi kan göra det.

I så fall lär en privatperson bara få 800:- för en bild som en företagare får 1000:- för eftersom köparen (förutsatt att det är ett företag) vill betala samma belopp.

Företaget som köper kan dra momsen vid köp från ett annat företag, men inte från en privatperson.

Maverick skrev:
Se mitt förra inlägg.

Mvh
Maverick

Men jag håller ju med dig!

Sen är det väl en definitionsfråga om de saker du köper i företaget och slipper betala moms för eftersom du har massa intjänad moms att kvitta emot, om det är en rabatt på varorna/tjänsterna du köper eller om du slapp betala en del av den intjänade momsen till staten.

iSolen.se skrev:
Dom betalar svensk skatt och under tiden som dom jobbar här får dom tillgång till svensk social service. Vad jag sett från rapporterna från TV, åtminstone byggjobbarna håller en bra kvalitet, det är de bästa som kommer över.

Så om dom sliter ut sig under tiden här men skadorna först kommer i efterhand, säg 2 år, så menar du att de ska ha rätt till svensk social servise. Sedan så har du ju andra problem med att ställa krav på utfört arbete - de finns kanske inte kvar i landet när du vill reklamera varan eller tjänsten. Svenskt är kanske inte alltid bäst men på det stora hela mycket enklare att hantera. Man vet mera vad man får. (oftast)

EN liten fråga till Hans, som startade tråden.

Det råkar inte vara så att du är bekant med han som är registrerad ägare till qlick.se ? Det är ju bara du och han som har lagt upp bilder.

Det är ju ett sammanträffande att både du och siteägaren använder samma webhotell. Samt att ägaren till qlick.se även äger joinit.se, som då både qlick.se och din egen sida ligger på?

Svar önskas, antingen här eller privat.

Årjäng skrev:
Så om dom sliter ut sig under tiden här men skadorna först kommer i efterhand, säg 2 år, så menar du att de ska ha rätt till svensk social servise. Sedan så har du ju andra problem med att ställa krav på utfört arbete - de finns kanske inte kvar i landet när du vill reklamera varan eller tjänsten. Svenskt är kanske inte alltid bäst men på det stora hela mycket enklare att hantera. Man vet mera vad man får. (oftast)

Sliter ut sig? Jo det är ett problem såväl här som i Polen med byggjobbare. Man får väl hoppas att dom har ett någorlunda sjukförsäkringssystem i Polen eller att dom sparar lite pengar från de goda åren.

Replamera, jo jag nämnde det ovan, det är nog en av riskerna som ska tas med i kalkylen.

sagan skrev:
Man behöver inte betala skatt för hobbyverksamhet fören man kommer upp till en viss summa.

Det är inte ofta du har fel, Kim, men den här gången har du nog det. Du måste betala skatt för hobbyverksamhet så snart verksamheten ger ett överskott.

Citerar från Skatteverkets broschyr "Hobby":

Får du överskott på din hobbyverksamhet ska du betala
skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd,
biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration.

Dvs överskott från hobbyverksamhet beskattas från första kronan. För att avgöra om överskott uppstått (eller, som då jag "drabbades" av skattemyndigheten, för att kunna bevisa att överskott inte uppstått) finns dessutom vad man kallar "Anteckningsskyldighet".

Hela broshyren finns här. (pdf)

//Anders

WFS) (Graylingman skrev:
Det är inte ofta du har fel, Kim, men den här gången har du nog det. Du måste betala skatt för hobbyverksamhet så snart verksamheten ger ett överskott.

Citerar från Skatteverkets broschyr "Hobby":

Får du överskott på din hobbyverksamhet ska du betala
skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd,
biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration.

Dvs överskott från hobbyverksamhet beskattas från första kronan. För att avgöra om överskott uppstått (eller, som då jag "drabbades" av skattemyndigheten, för att kunna bevisa att överskott inte uppstått) finns dessutom vad man kallar "Anteckningsskyldighet".

Hela broshyren finns här. (pdf)

//Anders

Systersonen fick lite reklamintäkter nyligen, det skulle vara 30% skatt från första kronan plus arbetsgivaravgift 33%. Han blev inte glad.

För en normalinkomsttagare blir det alltså 80% skatt på hobbyn.

iSolen.se skrev:
Men jag håller ju med dig!

Sen är det väl en definitionsfråga om de saker du köper i företaget och slipper betala moms för eftersom du har massa intjänad moms att kvitta emot, om det är en rabatt på varorna/tjänsterna du köper eller om du slapp betala en del av den intjänade momsen till staten.

Nä inte riktigt eftersom du anser att din försäljning hör ihop med ditt kommande inköp. Det anser inte jag. Det gör en skillnad i vinsten på varje affär du gör.

Till Ulf kan jag bara säga att det måste väl precis vara vad jämförelsen går ut på om man jämför amatörer mot proffs och hävdar proffsen ligger fel i pris jämfört med amatörer.

Men som du säger så borde det rimmliga vara att amatören får 800:-, men nu är ju problemet att amatören får/tar bara 500 eller 50 för sin bild vilket proffset inte kan konkurrera med hur gärna han än vill. I synnerhet inte det senare av dem. Det går inte ihop sig i slutändan när räkningarna skall betalas.

/Maverick

Det är fler än två personer som har lagt upp bilder på Qlick.se. Kollade lite snabbt på de slumpvalda bilderna på förstasidan och hittade åtminstone fyra andra namn då jag uppdaterade sidan några gånger.

Personligen tycker jag att mina bilder är mer värda än 25/250 kr. Jag plåtar ju analogt och en rulle kostar ju kring 100 kr med filmkostnad + framkallning.
Dessutom är 50% i kommissionsavgift lite väl högt tycker jag.

Maverick skrev:
Nä inte riktigt eftersom du anser att din försäljning hör ihop med ditt kommande inköp. Det anser inte jag. Det gör en skillnad i vinsten på varje affär du gör.

/Maverick

Men när du sen köper en skrivare slipper du ju betala moms för den eftersom du har haft större momsintäkter tidigare. Momsen gör att de två händelserna hänger ihop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar