Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Qlick.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Under konstruktion

sagan skrev:
Det tycker jag inte, jag tycker många säljer sig för billigt därimot och därmed utnyttjas och låter sig utnyttjas.

Vad är FÖR billigt? Vad har hänt med marknaden? Tillgång till många produkter ger lägre priser.
 
Nome Nescio skrev:
Om ett proffs inte kan hävda sig emot amatörerna så får man nog se sig om efter ett annat levebröd.
Det är en enkla sanningen, de dagen som alla målar sina grannars hus gratis försvinner målarna.
Japp, klart det är så, väldigt många yrkesfotografer försvinner oxå.

Nome Nescio skrev:
Men som proffs så måste man förstå att det inte bara är en bild som skall säljas, det är hela konceptet. Allt från bildide till fakurering. Det är här som skillnaderna bör ligga, ett proffs har en fungerande affärsvarksamhet där man som kund kan lita på att allt går friktionsfritt.
I den här tråden pratar vi ju om en redan färdig produkt dock.
 
Åter igen...

Åter igen en tråd där det är kul att publicera bilder och vara stolt att man säljer sig billigt. *suckar*

Varför har ni inte lite stolthet och ser till att ta bra betalt för era bilder när ni får till en bild som någon vill använda.

Varför sälja en bild för ett par hundra när dess riktiga värde kanske är 35 000.- ?
Känner ni er inte lurade då?

Är er bild så bra att en bildköpare vill ha den så ska han betala för den. Ni vill väl inte sälja bara för att ni är billiga?

MVH
Magnus
 
sagan skrev:
En marknadsekonomi fungerar inte om den ena betalar skatt och den andra inte.

Skulle inte Qlick.se behöva betala skatt på sina produkter? Det står inte skrivet i sten att en fotograf måste kunna leva på sitt fotograferande. Vill någon ha bilderna betalar dom, annars inte. Nu tror jag iof inte detta är ett problem då mängden "dåliga" bilder, dessutom med för låg teknisk kvalite, blir ett helvete att söka i.

Jag tror definitivt att fotografer som yrkeskår kommer finnas kvar och folk kommer at efterfråga deras produkter. Men att ha inställningen att ingen får sälja bilder till ett lägre pris ser jag bara som ett sätt att upprätthålla en monopolställning.

(Förövrigt kan väl inte hobbyfotografer sälja saker utan skatt dom heller, huvudregeln är att all inkomst skall beskattas....)
 
Jag anser att hansken ligger hos proffsen, inte amatörerna. Om proffsen anser sig vara utsatta för hård konkurrans, så måste de ta han om problemet. Och det är inte genom att skrämma amatörerna genom hårda ord.
Ingen kan inte förhindra att det kommer ut billiga bilder på internet, om jag avstår att sälja billigt så kommer min granne att göra det istället. Om min granne in har en kameran så har säkert 2st andra på min gata det. Alla lika ivriga att ta bilder och skulle bli jätteglada om de blev publiserade, oavsett ersättning.
 
Situationen är mycket allvarlig anser jag. Men först kan jag inte låta bli att bli lite förundrad över att amatörfotografer tycks vara det enda folk som blir glada över att bli lurade.

Inte heller tror jag att någon blir känd på detta viset eftersom bara ett få tal kommer att veta vem som är fotograf. Och de köpte bilden främst för att den var billig och inget annat.

I ett större perspektiv tror jag dessutom att detta är allvarligt. Det gäller inte bara fotografer utan i stort sett alla tjänstebaserade yrken. Visst kan man säga att folk ska justera priser eller byta jobb. Problemet är dock att det inte går att justera dem så att det prismässigt går att konkurrera med amatören pga en hel del kostnader som kommer med yrket. Lokalhyra, utrustning, lager sociala avgifter osv... Då återstår att byta jobb.

Det är då ingen vits att byta jobb till ett annat tjänstebaserat yrke eftersom risken finns att någon annan utan kostnader prisdumpar den marknaden oxå. Det kan ju lika gärna komma baltiska frisörer som brevbärare. Då återstår produktionsyrken och produktion är ju inte något som sverige har utmärkt sig med på senare år eftersom vi inte kan konkurrera med låglöneländer ofta.

Konkurrens är något jag förordar men den måste ske på lika villkor annars kommer detta samhälle hamna i något som kallas för regression(tror jag). En situation som är mycket allvarlig och som kommer få dagens siffror på osysselsatta människor att se ut som en aptitretare i jämförelse.

Mvh
Maverick
 
qvirre skrev:
...Vill någon ha bilderna betalar dom, annars inte. Nu tror jag iof inte detta är ett problem då mängden "dåliga" bilder, dessutom med för låg teknisk kvalite, blir ett helvete att söka i.

Men jag förstår inte varför de skulle betala mindre för bilder tagna av en som gör det som hobby?
Är din bild bra så ta betalt!

MVH
Magnus
 
iSolen.se skrev:
Privatpersoner måste också betala skatt på sina bildinkomster. Vad menar du?

Detta är inte helt sant, det vet jag av egen erfarenhet. Hur det går till tänker jag inte berätta utan ni kan gott betala er skatt. Det handlar dock inte om svartarbete om det är det ni tänker på.

En annan skillnad är att amatören inte redovisar moms.

Mvh
Maverick
 
Nome Nescio skrev:
Jag anser att hansken ligger hos proffsen, inte amatörerna. Om proffsen anser sig vara utsatta för hård konkurrans, så måste de ta han om problemet. Och det är inte genom att skrämma amatörerna genom hårda ord.
Ingen kan inte förhindra att det kommer ut billiga bilder på internet, om jag avstår att sälja billigt så kommer min granne att göra det istället. Om min granne in har en kameran så har säkert 2st andra på min gata det. Alla lika ivriga att ta bilder och skulle bli jätteglada om de blev publiserade, oavsett ersättning.

Jag tror inte att yrkesfolket vill skrämmas.
Men jag tror att det ligger hos yrkeskåren att hjälpa till att sprida hur mycket en bild verkligen är värd.

MVH
Magnus
 
Maverick skrev:
Situationen är mycket allvarlig anser jag. Men först kan jag inte låta bli att bli lite förundrad över att amatörfotografer tycks vara det enda folk som blir glada över att bli lurade.

Inte heller tror jag att någon blir känd på detta viset eftersom bara ett få tal kommer att veta vem som är fotograf. Och de köpte bilden främst för att den var billig och inget annat.

I ett större perspektiv tror jag dessutom att detta är allvarligt. Det gäller inte bara fotografer utan i stort sett alla tjänstebaserade yrken. Visst kan man säga att folk ska justera priser eller byta jobb. Problemet är dock att det inte går att justera dem så att det prismässigt går att konkurrera med amatören pga en hel del kostnader som kommer med yrket. Lokalhyra, utrustning, lager sociala avgifter osv... Då återstår att byta jobb.

Konkurrens är något jag förordar men den måste ske på lika villkor annars kommer detta samhälle hamna i något som kallas för regression(tror jag). En situation som är mycket allvarlig och som kommer få dagens siffror på osysselsatta människor att se ut som en aptitretare i jämförelse.

Mvh
Maverick

Förstår inte vad du menar med att bli lurad. Priset styrs av vad någon vill ge för produkten. Om säljaren bedömmer att få är intresserade sätts ett lågt pris. Går det åt som smör i solsken så sätts ett högre pris nästa gång. Markndasekenomi, som sagt.

BNP ökar för varje år, detta beror på att samhället blir effektivare. Det blir det genom att de som är bäst på något utför det, inte för att att någon blir tilldelad ett yrke som de sedan håller fast vid resten av livet, fastän de inte längre är bäst på det. Det gäller ju säväl målare, brevbärare som fotografer.

Exakt vilka villkor är det som är annorlunda?
 
Magnus Nyman skrev:
Men jag förstår inte varför de skulle betala mindre för bilder tagna av en som gör det som hobby?
Är din bild bra så ta betalt!

MVH
Magnus

Jag håller med fullständigt, priset skall matcha bilden. Är bilden extra bra så vill någon köpa den för ett högre pris. Konkurens är bara bra för samhället. Jag säger inte att bilder inte är värda pengar, bara att värdet skall motsvara marknadsvärde.

Som det är nu så finns det få platser där man kan sälja enstaka bilder på ett bra sätt, det hämmar konkurensen. Hämmad konkurens leder till felplacerade pengar, som kan användas bättre på annan plats.
 
Magnus Nyman skrev:
Jag tror inte att yrkesfolket vill skrämmas.
Men jag tror att det ligger hos yrkeskåren att hjälpa till att sprida hur mycket en bild verkligen är värd.

MVH
Magnus

Men med de priser som rekomenderas så säljer jag förmodligen inte en några bilder. Jag får förmodligen inte in mina pilder på den största byråerna så jag måste sätta mina priser lägre om någon skall köpa dem.
 
Det är väl okej att sälja till ett lågt pris, det jag (iaf) reagerade på var villkoren.

Ska man sälja en bild så tycker jag att det tydligt ska framgå vad den ska och får användas till, säljer man den royaltyfritt så kan ju bilden utnyttjas precis hur mycket som helst och då ska man oxå ha rejält betalt. *tycka*
 
qvirre skrev:

Som det är nu så finns det få platser där man kan sälja enstaka bilder på ett bra sätt, det hämmar konkurensen. Hämmad konkurens leder till felplacerade pengar, som kan användas bättre på annan plats.

Det finns massor av bildbyråer som kan hjälpa dig sälja. Men de bra byråerna ställer krav på fotografer de tar in.
Men se upp för de oseriösa byråerna. Det finns de som tjänar den stora delen och själv får du bara smulorna av kakan.

Jag säljer även en del bilder via min egen hemsida. En bildköpare ser en bra bild på sidan och mailar.

MVH
Magnus
 
Maverick skrev:
Detta är inte helt sant, det vet jag av egen erfarenhet. Hur det går till tänker jag inte berätta utan ni kan gott betala er skatt. Det handlar dock inte om svartarbete om det är det ni tänker på.

En annan skillnad är att amatören inte redovisar moms.

Mvh
Maverick

Momsen är ett nollsummespel i det här fallet. Ditt knep att slippa betala skatt, är det verkligen lagligt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.