ANNONS
Annons

Qlick.se

Produkter
(logga in för att koppla)
iSolen.se skrev:
Men när du sen köper en skrivare slipper du ju betala moms för den eftersom du har haft större momsintäkter tidigare. Momsen gör att de två händelserna hänger ihop.

Nä de gör inte det, såvida du inte köper skrivaren enkom för att kunna sälja bilden. Skrivaren är en utgift och inget annat, den moms du lyfter är inte en efterbliven inkomst från din försäljning.

/Maverick
 
WFS) (Graylingman skrev:
Det är inte ofta du har fel, Kim, men den här gången har du nog det. Du måste betala skatt för hobbyverksamhet så snart verksamheten ger ett överskott.

Det finns ett undantag från den regeln som säger att man får tjäna 5000kr utan att betala skatt. Men detta gäller bara bär- och svampplockning så Kim hade både rätt och fel på samma gång kan man säga :)
 
iSolen.se skrev:

För en normalinkomsttagare blir det alltså 80% skatt på hobbyn.

Så är det att vara företagare i Sverige. Den största delen av inkomsten går till det allmänna. Det är OK tycker jag om det fanns någon effektivitet i hanteringen av pengarna, men jag tillåter mig tveka om att så är fallet. Nu hörde jag igår att man vill höja skatterna på arbete också...

Och sen har Mona Sahlin mage att säga "Det är häftigt att betala skatt".

På tal om skillnaden på en profesionell fotograf och en amatör så kan amatören mycket väl leverera en och annan bild av minst lika hög kvalitet som proffset, men som kund kan du inte ställa samma krav på en hög och jämn produktion, leverans på utsatt tid, professionellt bemötande (tillgänglighet, fakturarutiner) mm.

Det anser jag vara den stora skillnaden mellan amatörer och proffs, och det gäller alla tjänstebrancher, inte bara fotografi.

För det företag som köper in tjänsten och är beroende av den i sin verksamhet är detta viktiga parametrar som gör att det högre priset inte spelar någon roll, medan för den som köper en enstaka gång (privatperson eller företag som inte utnyttjar tjänsten i sin verksamhet) är mer priskänsliga.
 
qvirre skrev:
Det finns ett undantag från den regeln som säger att man får tjäna 5000kr utan att betala skatt. Men detta gäller bara bär- och svampplockning så Kim hade både rätt och fel på samma gång kan man säga :)

Nja... inte helt rätt där heller :)
Undantaget du pratar om gäller inte bara bär och svamp, utan även kottar!

//A
 
mohei skrev:
Jag plåtar ju analogt och en rulle kostar ju kring 100 kr med filmkostnad + framkallning.
Men eftersom du, liksom jag, får ut 36 helt perfekta bilder att sälja från varje rulle, så blir det inte så mycket per bild... vänta, jag får faktiskt ut 37 bilder på en rulle.

Dessutom är 50% i kommissionsavgift lite väl högt tycker jag.
Hmmm... Jag ser en marknadsmöjlighet här! Jag lovar att inte ta mer än 45%! :-D

Nä, skulle inte lita på en tjänst med den prissättningen. Det är inte amatörerna som vinner och proffsen som förlorar. I detta spel vågar jag nog påstå att alla är förlorare utom möjligtvis Qlick:s ägare.
 
Maverick skrev:
Nä de gör inte det, såvida du inte köper skrivaren enkom för att kunna sälja bilden. Skrivaren är en utgift och inget annat, den moms du lyfter är inte en efterbliven inkomst från din försäljning.

/Maverick

Jaha. Klart skrivaren är en utgift. Alla företagets utgifter ska vara till för att möjliggöra inkomst så nog hänger det ihop. Menar du att det finns en regel som säger att för att få avdrag (kvitta) så måste de två transaktionerna knytas ihop, det verkar krångligt och det är något jag har missat i så fall.

Jag har jobbat mycket i England som ska ha samma momssystem och där lade jag till moms på alla fakturorna. Momsen som jag fick in betalades sedan vidare till staten med avdrag för momsen jag betalat för gjorda inköp av datorer och annan hårdvara, tjänster etc.

Fungerar det inte så här i Svedala?
 
Storm i ett vattenglas!

En amatörbild kan sällan konkurera med proffsbilder. Fotojobb är ganska ofta beställningar (eller lär bli i framtiden) och då gäller det att man presterar 100% varje gång, inte "en blind höna...".

T.ex. bilden på Manhattan (likanade som jag tagit) är ett skämt. Det är disigt och oinspirerat, jag skulle inte vilja ha en sån på väggen. Ta bilden istället när det är klar sikt hela vägen downtown med spännande moln, himmel, solnedgång, fartyg på havet, you name it.

[djuplänkar borttagna av admin]
 
iSolen.se skrev:
Fungerar det inte så här i Svedala?
Jorå! Liksom i England är momsen här en skatt som enkom är till för privatpersoner.
Företagare betalar inte moms, men gör det vid betalningstillfället. Dock får ett företag som fakturerar mer än de köper alltid tillbaka inbetald moms.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Det är inte ofta du har fel, Kim, men den här gången har du nog det. Du måste betala skatt för hobbyverksamhet så snart verksamheten ger ett överskott.

Citerar från Skatteverkets broschyr "Hobby":

Får du överskott på din hobbyverksamhet ska du betala
skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd,
biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration.


Dvs överskott från hobbyverksamhet beskattas från första kronan. För att avgöra om överskott uppstått (eller, som då jag "drabbades" av skattemyndigheten, för att kunna bevisa att överskott inte uppstått) finns dessutom vad man kallar "Anteckningsskyldighet".

Hela broshyren finns här. (pdf)

//Anders
Okej, då var jag felinformerad, ber om ursäkt för att jag gav fel information.

Tack för rättelsen :D
 
marooned skrev:
Fotojobb är ganska ofta beställningar (eller lär bli i framtiden) och då gäller det att man presterar 100% varje gång, inte "en blind höna...".
Du kanske har rätt, kanske inte. Personligen tror jag att bildbyråer kommer ha ett existensberättigande även i framtiden. Det finns många fotografer som tjänar fina pengar på "stock photography" och man ska inte förringa denna typ av fotografi. Många av de kataloger och broschyrer som produceras görs med hjälp av denna typ av bilder från bildbyråer.

Qlick konkurrerar inte med till exempel uppdrags-, porträtt- och bröllopsfotograferna utan med bildbyråerna. Själv skulle jag vara jätteglad om någon ville köpa någon av mina bilder, men att "skänka" bort dem för 500:- gör mig inte glad. Lite mer än så är de värda om de får nästintill obegränsad rätt till dem.

Ett resonemang som många tar till är "jag skulle ändå inte fått något för bilden". Men nu köper ju någon bilden! Och är någon villig att betala så ska de väl åtminstone betala en skälig summa.
 
Hmm, jag fick en idé...
Jag tror jag ska bli medlem och sedan lägga ut ett hundratal bilder som inte är direkt kass men som jag inte skulle drömma om att lägga upp här på fotosidan. Alltid är det någon som nappar (nja, men...) och jag tror inte att jag skulle konkurera ut yrkesfotograferna.

/A\
 
Håller med Adam här. Alla dessa amatörer kommer aldrig att kunna konkurrera med proffsen så länge proffsen gör sitt jobb ordentligt. Men visst, en del fotografer som kallar sig proffs men som presterar rena skiten (vilket det finns många av) lär väl falla undan. Tack och lov.

En duktig yrkesverksam fotograf kommer alltid att ha jobb. Han eller hon levererar bilder av hög kvalité och samverkar med bildbeställaren för att få fram önskat resultat. Personen har också erfarenheter och kunskaper om hela bildkedjan (skickar inte en bild med upplösningen 72ppi till tryck). Det finns alltså fortfarande en hel del som skiljer en amatör från ett proffs. Och klarar man inte av att uppfylla dessa krav ska man nog inte kalla sig proffsfotograf eller försöka leva på yrket. Då är man förmodligen ämnad för något annat.

/Joakim
 
Jag skulle dock vilja uppmärksamma frågan från ett tidigare inlägg igen. Finns det några bildbyråer för oss amatörer som har bara några få bilder som man vill sälja?
Som altså gör kvalitetskollen per bild och inte per fotograf som nån sa det.
 
Odjuret skrev:
Jag skulle dock vilja uppmärksamma frågan från ett tidigare inlägg igen. Finns det några bildbyråer för oss amatörer som har bara några få bilder som man vill sälja?
Som altså gör kvalitetskollen per bild och inte per fotograf som nån sa det.

Detta är en högst relevant fråga IMHO, som faktiskt kanske pekar på en anledning till att en del av dessa "oseriösa" byråer finns. Vilka alternativ finns för amatören som inte är så produktiv men som ändock producerar en å annan bild av hög kvalité?
 
steelneck skrev:
Detta är en högst relevant fråga IMHO, som faktiskt kanske pekar på en anledning till att en del av dessa "oseriösa" byråer finns. Vilka alternativ finns för amatören som inte är så produktiv men som ändock producerar en å annan bild av hög kvalité?

sheep.se?

/A\
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.