Annons

Qlick.se

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Det är väl okej att sälja till ett lågt pris,

Du måste vara medveten om att när du väl valt en prisnivå på dina bilder så är det mycket svårt att byta prisläge.

Du tappar lätt kunden om du vill ha dubbelt så mycket för bilden andra gången han hör av sig.

Vill man hålla en billig stil så gör man det. Vill man ha en image av kvalité och högre pris så finns det kunder som gärna betalar för det.

MVH
Magnus
 
Magnus Nyman skrev:
Det finns massor av bildbyråer som kan hjälpa dig sälja. Men de bra byråerna ställer krav på fotografer de tar in.
Men se upp för de oseriösa byråerna. Det finns de som tjänar den stora delen och själv får du bara smulorna av kakan.

Jag säljer även en del bilder via min egen hemsida. En bildköpare ser en bra bild på sidan och mailar.

MVH
Magnus

Vabra, har du några länkar. Jag har, av ren nyfikenhet, kollat efter ställen där man kan sälja enstaka bilder men inte hittat något. Det ska ju helst ske en "kvalitetskontroll" annars blir bilderna svåra att hitta. Men det verkar som kontrollen sker per fotograf så att säga, inte per bild. Och som fotograf duger jag nog inte, även om en del bilder möjligtvis skulle duga.

Det är där Quick fyller ett tomrum tror jag. Men jag tror inte riktigt på tjänsten då den inte har något minimikrav för teknisk/estetiskt innehåll. En potentiell bildköpare får en rejäl uppgift att sålla bland "skräpet" skulle jag tro.
 
Magnus Nyman skrev:
Du måste vara medveten om att när du väl valt en prisnivå på dina bilder så är det mycket svårt att byta prisläge.

Du tappar lätt kunden om du vill ha dubbelt så mycket för bilden andra gången han hör av sig.

Vill man hålla en billig stil så gör man det. Vill man ha en image av kvalité och högre pris så finns det kunder som gärna betalar för det.

MVH
Magnus
Absolut, jag har valt mitt prisläge och det är absolut inte frågan om de låga summorna som vi pratar om här, eller de villkoren.
 
qvirre skrev:
Förstår inte vad du menar med att bli lurad. Priset styrs av vad någon vill ge för produkten. Om säljaren bedömmer att få är intresserade sätts ett lågt pris. Går det åt som smör i solsken så sätts ett högre pris nästa gång. Markndasekenomi, som sagt.

BNP ökar för varje år, detta beror på att samhället blir effektivare. Det blir det genom att de som är bäst på något utför det, inte för att att någon blir tilldelad ett yrke som de sedan håller fast vid resten av livet, fastän de inte längre är bäst på det. Det gäller ju säväl målare, brevbärare som fotografer.

Exakt vilka villkor är det som är annorlunda?

Gällande villkor så läs om och förstå vad som står.

Att BNP ökar har inget alls med att samhället blir effektivare utan enbart att pengar byter ägare. Det var en finansminister eller statsminister, minns inte vilken, som sa det så här.

Om jag bär min väska och du din väska så ökar inte BNP. Om jag däremot tar din väska och du tar min och så betalar vi varandra tjugo kronor så ökar BNP.

ungefärligt citat, kontentan är huruvida samhället blivit effektivare eller inte. BNP är ett omstritt mått på välfärd.

Det är sant att priset styrs av vad någon vill ge men det är enbart sant om du ligger någorlunda rätt i förhållande till kostnader. Hur många skulle köpa en en Nokia 3110 om den inte subventionerades till en krona? I bildsammahang så är det ju tyvärr fotografen som subventionerar det låga priset.

För mig är det helt okej att man går under rekomenderade priser, men att sälja en bild för 25:- och fri användning är inte okej. En yrkesfotograf kan inte ens köra en mil med bilen för dessa pengar. Har man dessutom sålt bilden till fri användning så ska man nog inte räkna med fler köpare...

/Maverick
 
Nome Nescio skrev:
Men med de priser som rekomenderas så säljer jag förmodligen inte en några bilder. Jag får förmodligen inte in mina pilder på den största byråerna så jag måste sätta mina priser lägre om någon skall köpa dem.

Varför skulle du inte få sälja?
Jag vill inte vara oförskämd eller stöta mig med dig men är det för att dina bilder inte håller? Då tycker jag att du ska jobba på att ta bättre bilder. Titta på de bilder som säljer. Vad är det för skillnad på de bilderna och dina?
Arbeta målmedvetet på att förbättra dina bilder.
Kanske säljer du bara en bild enligt rek.listor första året men jag är säker på att du året där på har dubblat osv.

Sikta på att konkurrera med bildkvallite och inte priset.

MVH
Magnus
 
iSolen.se skrev:
Momsen är ett nollsummespel i det här fallet. Ditt knep att slippa betala skatt, är det verkligen lagligt?

Ja det är lagligt och informationen finns att hämta hos lämplig myndighet.

Momsen är inte alls ett nollsummespel när vi jämför amatörer mot proffs. Enkelt räknat så på 1000:- så behöver amatören inte redovisa moms alls, medans proffset får betala in 200:- till staten.

/Maverick
 
qvirre skrev:
Vabra, har du några länkar. Jag har, av ren nyfikenhet, kollat efter ställen där man kan sälja enstaka bilder men inte hittat något. Det ska ju helst ske en "kvalitetskontroll" annars blir bilderna svåra att hitta. Men det verkar som kontrollen sker per fotograf så att säga, inte per bild. Och som fotograf duger jag nog inte, även om en del bilder möjligtvis skulle duga.

Det är där Quick fyller ett tomrum tror jag. Men jag tror inte riktigt på tjänsten då den inte har något minimikrav för teknisk/estetiskt innehåll. En potentiell bildköpare får en rejäl uppgift att sålla bland "skräpet" skulle jag tro.

Om jag var du skulle jag visa mina bilder här och på picturo(heter det så?)
Där sätter du priset på dina bilder.

Jag har varit yrkesfotograf sedan 1993 och kan fortfarande ibland tycka att det känns svårt att lämna ett pris till en kund.
Framför allt om det är ett stort belopp.

MVH
Magnus
 
Maverick skrev:
Ja det är lagligt och informationen finns att hämta hos lämplig myndighet.

Momsen är inte alls ett nollsummespel när vi jämför amatörer mot proffs. Enkelt räknat så på 1000:- så behöver amatören inte redovisa moms alls, medans proffset får betala in 200:- till staten.

/Maverick

Dom 200 får man sedan tillbaka vid nästa momsredovisning.
 
Amatörer kan egentligen sälja hur lågt som helst då de har annat jobb att leva av. Att sänka priserna går väl inte. Man måste ju ha något att leva av, eller ska alla fotografer ha något annat jobb vid sidan om bara för att kunna ha råd att leva.
Tror nästan det finns någon lag om nåt liknande. Otillåten konkurrens eller nåt sånt. Typ som att om skolorlåter sina elever utföra jobb måste de ta betalt enligt standard för annars blir det omöjlig konkurrens för yrkesmännen i området.
Gäller väl inte i det här fallet dock.
 
iSolen.se skrev:
Dom 200 får man sedan tillbaka vid nästa momsredovisning.

Det är möjligt att du får 200 tillbaka, men det är inte de två hundra du betalade in för jobbet utan möjligtvis 200 för något du själv köpt eller betalat för.

Så blanda inte ihop pengarna, för ditt fotojobb fick du fortfarande bara 800 för.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Gällande villkor så läs om och förstå vad som står.

Att BNP ökar har inget alls med att samhället blir effektivare utan enbart att pengar byter ägare. Det var en finansminister eller statsminister, minns inte vilken, som sa det så här.

Om jag bär min väska och du din väska så ökar inte BNP. Om jag däremot tar din väska och du tar min och så betalar vi varandra tjugo kronor så ökar BNP.

ungefärligt citat, kontentan är huruvida samhället blivit effektivare eller inte. BNP är ett omstritt mått på välfärd.

Det är sant att priset styrs av vad någon vill ge men det är enbart sant om du ligger någorlunda rätt i förhållande till kostnader. Hur många skulle köpa en en Nokia 3110 om den inte subventionerades till en krona? I bildsammahang så är det ju tyvärr fotografen som subventionerar det låga priset.

För mig är det helt okej att man går under rekomenderade priser, men att sälja en bild för 25:- och fri användning är inte okej. En yrkesfotograf kan inte ens köra en mil med bilen för dessa pengar. Har man dessutom sålt bilden till fri användning så ska man nog inte räkna med fler köpare...

/Maverick

BNP är nog inget tillförlitligt mått på samhällets effektivitet, nej. Däremot är levnadsstandard ett rätt bra mått. Och den har ökat konstant (enligt mig). Nu var det inte att vårt samhälle blivit bättre för varje år som var min poäng (det kan ju diskuteras i oändlighet).

Poängen var att samhället faktiskt blir bättre om vi är effektiva. Och vi är inte effektiva om vissa yrken finns kvar för sakens skull. Rätt man/kvinna på rätt plats, och rätt produkt till rätt pris tycker jag är det bästa.

Som jag sagt tidigare så säger jag inte att en bild inte skulle vara värd en stor summa pengar. Bara att priset skall sättas efter marknadskrafterna. Och därmed fördela våra pengar på bästa sätt så att välfärden kan fortsätta att öka.

Yrkesgrupper försvinner hela tiden, men nya tillkommer. Så länge varje person kan komma på en heltidssysselsättning åt någon annan så kommer det finnas jobb.

(intressant vad som kan komma ur en Quick.se diskussion för övrigt :)
 
I en del branscher dumpar företag priser och säljer med förlust för att knäcka konkurenter. Tror inte att amatörer har någon större lojalitets känsla mot proffs.

Kolla elgiganten och liknande, hur många lokala småhandlare har inte dom knäckt med sina lågpriser.

Tycker man kan likna detta med amatörer vs proffs då det i första hand här handlar om konkurrens med priset som vapen och det förekommer ju snart sagt överallt i samhället och varför skulle inte foto omfattas av det ?
 
Magnus Nyman skrev:
Om jag var du skulle jag visa mina bilder här och på picturo(heter det så?)
Där sätter du priset på dina bilder.

Jag har varit yrkesfotograf sedan 1993 och kan fortfarande ibland tycka att det känns svårt att lämna ett pris till en kund.
Framför allt om det är ett stort belopp.

MVH
Magnus

Det är precis det jag menar, det finns inga ställen...

Picturo har krav på både guldmedlem samt att man ska bli "utvald". Fotosidan är en väldigt bra sida, men kanske inte för att sälja bilder. Har du inga andra "riktiga" byråer, jag har verkligen letat men inte hittat något.
 
tiger656 skrev:
I en del branscher dumpar företag priser och säljer med förlust för att knäcka konkurenter. Tror inte att amatörer har någon större lojalitets känsla mot proffs.

Kolla elgiganten och liknande, hur många lokala småhandlare har inte dom knäckt med sina lågpriser.

Tycker man kan likna detta med amatörer vs proffs då det i första hand här handlar om konkurrens med priset som vapen och det förekommer ju snart sagt överallt i samhället och varför skulle inte foto omfattas av det ?

Ja man måste ha lagar för att stävja kartellbildning och prisdumpning, annars fungerar inte marknadskrafterna. Problemet med foto blir kanske att det är svårt att visa vilken kostnad man har för bilden, alltså är det svårt att säga att man dumpar priset. Om jag säljer en bild för 500kr så går jag flera 100 i vinst på den bilden, alltså är det ingen prisdumpning, bara låga omkostnader för biden.
 
qvirre skrev:
Det är precis det jag menar, det finns inga ställen...

Picturo har krav på både guldmedlem samt att man ska bli "utvald". Fotosidan är en väldigt bra sida, men kanske inte för att sälja bilder. Har du inga andra "riktiga" byråer, jag har verkligen letat men inte hittat något.

Jag är nog inte rätt person att fråga. Jag har ingen bra koll på detta.
Vi låter frågan gå vidare till de andra och hoppas på förslag.

MVH
Magnus
 
Maverick skrev:
Det är möjligt att du får 200 tillbaka, men det är inte de två hundra du betalade in för jobbet utan möjligtvis 200 för något du själv köpt eller betalat för.

Så blanda inte ihop pengarna, för ditt fotojobb fick du fortfarande bara 800 för.

Mvh
Maverick

Inkommande moms kvittas mot utgående. Det är inte samma pengar men det är exakt lika mkt.

Resultatet är 1000 - 200 + 200 = 1000.
 
Re: Re: Re: Re: Under konstruktion

sagan skrev:
Nä, så länge det bara är skitbilder så gör det ju inget, men det finns många amatörfotografer som är lika duktiga som yrkesfotograferna och säljer "sig" för billigt.

Instämmer, det finns en del mycket duktiga amatörer. Problemet kanske grundar sig hos de seriösa bildbyråerna som kräver f-skatt och därmed stänger ut många amatörer som inte vill börja tjorva med skatte-deklarationen och därmed sas. bli bli semi-proffs.

Det finns nog också en hel del protektionism inom branchen som faktiskt skapar en marknad som i slutändan kanske kväver den seriösa branchen. Frågan blir då, håller branchen på att gräva sin egen grav genom att inte kunna anpassa sig? Visst, det är en balansgång, tycker amatörerna att branchen klarar den balansakten?

Skulle vara kul att läsa en seriös diskussion om detta problem. Är det den seriösa branchen som tvingar amatören att sälja sig för billigt? Jag tror att det ligger till så, jag menar.. det måste ju finnas en anledning till att dessa billiga royaltyfria byråerna ploppar upp här o där, jag tror inte att den marknaden uteslutande beror på digitalkamerans intåg hos medelsvensson.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.