Annons

Qlick.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur lätt det är beror givetvis på vilket sätt personen använt bilden, har du starka bevis så ska det inte vara några problem.
 
sagan skrev:
Tja, men raggsockarna kopierar man inte 1000x
Jag förstår din tanke, men ärligt talad skulle jag bara bli gladare ju fler exemplar min bild kopieras ut i.
Så känner jag det i alla fall i nuläget - men skulle jag vara känd som fotograf vore det ju annorlunda.

Lite som en ny artist som i början av sin karriär sjunger nästan gratis på puben.
Inte konkurrerar han med storartisterna.
Eller fotbollslaget Byhåla BK som spelar inför publik helt gratis. Inte är de något hot mot Hammarby.
 
Okej, jag skulle bli väldigt förbannad om jag sålde en bild för 500:- som i sin tur användes för att sälja produkter för miljonbelopp.

Det måste finnas ett vettigt förhållande mellan inköpspris och nyttan av en produkt.
 
Re: Re: Under konstruktion

Jeppe skrev:
Det är precis det tänket som kan få en hel yrkeskår på fall..

Så länge yrkeskåren gör bättre bilder är det väl inget problem? Och om köparen inte kan skilja proffsbilder från bra amatörbilder kan nog köparen nöja sig med det billigare alternativet.
 
Re: Re: Re: Under konstruktion

iSolen.se skrev:
Så länge yrkeskåren gör bättre bilder är det väl inget problem?
Nä, så länge det bara är skitbilder så gör det ju inget, men det finns många amatörfotografer som är lika duktiga som yrkesfotograferna och säljer "sig" för billigt.

iSolen.se skrev:
Och om köparen inte kan skilja proffsbilder från bra amatörbilder kan nog köparen nöja sig med det billigare alternativet.
Många gånger är det ingen skillnad, bara kolla här på FS, massor av duktiga amatörer vars bilder väl tål att jämföras med yrkesfotografernas bilder.
 
sagan skrev:
En yrkesmålare kan inte konkurera i pris med någon som är beredd att utföra jobbet i princip gratis.


= döden för en yrkesgrupp, som sagt.

Det kommer målare från öst som kan göra jobbet billigare. Är det fel att anlita dom? Liknande problem...
Den existerande yrkesgruppen får väl fokusera på det dom gör lite eller åtminstone bättre. I värsta fall sänka priset.

Systemutvecklingsjobb kan ofta utföras av duktiga hemmahackare. Är det ett problem för IT-branschen? En miljon Indier i Bangalore?
 
iSolen.se skrev:
Det kommer målare från öst som kan göra jobbet billigare. Är det fel att anlita dom? Liknande problem...
Om det är svart är det fel, om det är vitt, nope, inget fel.
Men det gäller ju oavsätt om det är svenskar eller inte.
 
sagan skrev:
Om det är svart är det fel, om det är vitt, nope, inget fel.
Men det gäller ju oavsätt om det är svenskar eller inte.

Tänkte inte alls på skattefrågan.

Många gör ju jobbet själv nu eftersom löneskatter och arbetsgivaravgifter tar 80% av pengarna så att hantverkarna måste ta höga timarvoden. Men det är en annan diskussion.
 
Det är ju en stor del av problemet, yrkesfolket måste ju ta betalt för en massa kostnader som skatt, vilket amatören inte behöver, konkuransen blir sne.
 
iSolen.se skrev:
Ska jag

1) Försöka förbjuda eller stoppa indierna att göra konsultjobb i mitt närområde eller
2) Se till att vara duktigare, mångfaldigare eller på annat sätt höja mitt värde?
Vad tror du om strafftullar?
Eller rent av ett krig?
 
Re: Re: Re: Re: Under konstruktion

sagan skrev:
Nä, så länge det bara är skitbilder så gör det ju inget, men det finns många amatörfotografer som är lika duktiga som yrkesfotograferna och säljer "sig" för billigt.


Många gånger är det ingen skillnad, bara kolla här på FS, massor av duktiga amatörer vars bilder väl tål att jämföras med yrkesfotografernas bilder.

Dår är det väl fel på proffspriserna?
 
Ulf och Ola. Visst kan det vara roliga att som hobbyfotograf kunna sälja en bild då och då. Det ni och inte många andra tänker på är att ni säljer för billigt vilket medför att riktiga fotografer går i konkurs. Det finns andra trådar om detta som bättre förklarar detta ännu mer.
 
Om ett proffs inte kan hävda sig emot amatörerna så får man nog se sig om efter ett annat levebröd.
Det är en enkla sanningen, de dagen som alla målar sina grannars hus gratis försvinner målarna.
Men som proffs så måste man förstå att det inte bara är en bild som skall säljas, det är hela konceptet. Allt från bildide till fakurering. Det är här som skillnaderna bör ligga, ett proffs har en fungerande affärsvarksamhet där man som kund kan lita på att allt går friktionsfritt.
 
mikj skrev:
Ulf och Ola. Visst kan det vara roliga att som hobbyfotograf kunna sälja en bild då och då. Det ni och inte många andra tänker på är att ni säljer för billigt vilket medför att riktiga fotografer går i konkurs. Det finns andra trådar om detta som bättre förklarar detta ännu mer.
Läste du mitt exempel med Byhåla BK?
 
FILM) (ulltand skrev:
Vad tror du om strafftullar?
Eller rent av ett krig?

Sånt låter jag EU respektive Pakistan ha hand om, jag är övertygad om att (straff)tullar är dåliga i längden eftersom dom minskar handeln. Om någon annan kan göra något lika bra billigare låt dom göra det då så kan vi göra något annat som dom inte kan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.