PMD
Aktiv medlem
Ja. Penningtvättarna kommer förstås att deklarera sin vinst.Fick samma. Handlar nog mest om att försöka undvika penningtvätt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja. Penningtvättarna kommer förstås att deklarera sin vinst.Fick samma. Handlar nog mest om att försöka undvika penningtvätt.
På Skatteverkets sida med rättslig vägledning för beskattning av hobbyverksamhet står det att försäljning av inventarier ska beskattas enligt reglerna för kapitalvinst. Då räknar man försäljningspris minus inköpspris.Fast en fråga: vad menas med vinst? Är utrustningen köpt för säg 85000kr 2020 och såld för 55000kr 2023 är det en nertoföröust totalt men räknar skatteverket bara innevarande år? Med andra ord räknas inte kostnaden 2020 med utan under 2023 var "vinsten" 55000kr? Eller räcker det at man köpte för belopp X år Y och det dras rakt av från försäljningspriset i år för att räkna ut vad man faktiskt tjänat/förlorat?
Eller så uppstår en marknad där man kan köpa kvitton av andra.På Skatteverkets sida med rättslig vägledning för beskattning av hobbyverksamhet står det att försäljning av inventarier ska beskattas enligt reglerna för kapitalvinst. Då räknar man försäljningspris minus inköpspris.
Det gäller att spara alla kvitton från och med nu, alltså.
Man kanske ska sälja kvitton på TraderaEller så uppstår en marknad där man kan köpa kvitton av andra.
Ett begagnat-kvitto kan ju vara en handskriven lapp.
När jag följer din anvisning så hittar jag ingenstans där man kan klicka på Deklarationsunderlag.Du hittar försäljningssiffrorna genom att under ditt användarnamn högst upp till höger på Traderas sida gå till Användarnamn/Saldo/Månadsrapporter och där välja lämpligt år. Klicka sedan på Deklarationsunderlag.
Absolut. Det går också att sälja tomma kartonger.Man kanske ska sälja kvitton på Tradera
Jag har inte heller något deklarationsunderlag, gissar att det beror på att ett sådant bara genereras om man når över gränsvärdet.När jag följer din anvisning så hittar jag ingenstans där man kan klicka på Deklarationsunderlag.