Samtidigt är det ju få som använder en kamera i 13000 kronorsklassen till att enbart skriva ut bilder till familjealbumet..
Självklart har vi rätt att förvänta oss en sensor utan streck och onödigt brus.
Jag tror inte att du har läst ordentligt det jag skrev.
För det första så talade jag om skillnader mellan K-7 och K20D i uppbyggnaden, som bland annat att K20D applicerar ett brusfilter på lägre ISO nivåer än vad K-7 gör och detta görs på RAW-filerna. Om vi nu tar aspekten proffsfotografer som skriver ut affischer för tunnelbanan, så borde det ju då vara bra att K-7 har mindre brusreducering än K20D därför att proffsfotografer är mer vana vid bildbehandling än "glada amatörer" och därmed har den kunskap som behövs för att jobba i ett prorgam för framkallning av bilder i råformat. Genom att K-7 saknar brusreducering till och med ISO 3200, så erbjuds proffsfotografen bättre förutsättningar för efterbehandling i råformatsframkallare med K-7 jämfört med K20D - och då är detta därför en positiv sak.
Så att försöka påskina att jag inte har ett proffsperspektiv i mitt inlägg är därför felaktigt och ett missförstånd av det jag skrev.
Däremot så handlar stycket efter dessa skillnader om kvalitetsskillnader i Samsungs tillverkning, och jag har mig veterligen ingenstans skrivit att man inte har rätt att förvänta sig en jämnare produktkvalitet än vad Samsung har lyckats med hitills på de första exemplaren. Tvärtom så *kritiserar* jag ju Samsung i mitt inlägg just för att de har haft, och kanske fortfarande har (jag vet inte, det är för tidigt att säga) denna spännvidd på produktionen - denna spännvidd som leder till att vissa exemplar brusar mer och vissa exemplar har linjer i bilden, medan andra exemplar inte har det.
Därför upplever jag det rätt onödigt att skriva till mig att man har rätt att förvänta sig en sensor utan streck och utan onödigt brus, när jag just har kritiserat Samsung för bristande jämnhet i produktionen. I och med att jag kritiserar Samsung så borde detta rent logiskt innebära just att jag tycker att man har rätt att förvänta sig en mer jämn produktion, varför skulle jag annars kritisera dem?!?!?!
Men, samtidigt så är det fortfarande värt att påpeka att skillnader lätt överdrivs i forum där det finns en överkoncentration på bilder i 100% zoomade där man tittar på pixelnivåer och väldigt få användare skriver ut bilder stora som affischer för tunnelbanan och detta står jag för fortfarande. Ja, även för en kamera i 13 000 kr klassen.
Vi kanske ska göra en undersökning av hur många användare med kameror i prisklassen 13 - 14 000 kr som skriver ut i format A0 eller större (841 x 1189 mm) regelbundet? Det skulle vara intressant.
Tror de flesta håller sig till max A4 format.
13 000 kr var konsumentpris för bara några år sedan, amatörklassen på digitala systemkameror - och bilder för familjealbumet.