Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag haft min K7:a sedan i fredags och hunnit skaffa mig en uppfattning. Jag har tidigare haft Ist DL, K10 och K20.

Det första som slog mig när jag plockade upp den var storleken. Den är ju i samma storlek som min gamla DL. Sedan när jag greppade den så förundrades jag över det sköna greppet de hade fått till. Det är djupare och bekvämare än K10/20. Nackdelen på storleken är att mitt lillfinger inte får plats. Men det ska jag åtgärda med batterigreppet.

Skärmen är grym, vilken skillnad mot tidigare!
Hastigheten på autofokusen är helt klart bättre, och framför allt vid sämre ljus, även utan hjälpbelysningen.
Har man aktiverat seriebildtagningen så är det nästan omöjligt att bara ta en bild...och så tyst och fin slutare, nu lever alla vilda djur farligt!

Isoknappens placering tycker jag är nog den största missen på kamerans utformning. Den sitter riktigt avigt till bakom avtryckaren och jag kan knappt böja dit mitt finger, vad tänkte de`?

Att ändra fokuspunkt gick också lättare innan, nu ska ok knappen tryckas in först, sen piltangenterna.

Låset på programvalsratten har jag verkligen saknat tidigare och gillar skarpt!

Antal funktioner i kameran är helt löjligt många. Hoppet från K10 till K20 var stort, men detta hoppet är nästan större. Många saker är onödiga, men en hel del är riktigt kluriga och smarta. Jag aktiverade det elektroniska vattenpasset direkt!

Det har varit mycket diskussioner kring kvalité och linjer i bilden och liknande. Jag har inte kunnat konstatera någon linje, men jag har visserligen inte heller letat efter någon. Det är ju först om det dyker upp vid min normala användning av kameran som det är intressant för mig. Vill man hitta brister kan man säkert alltid göra det.

Bruset då, det är en fråga som är mycket intressant för mig som ofta ligger på högiso. Jag tycker att det är en rejäl skillnad på k7 förmåga vid dåligt ljus. För det första så exponerar den bättre. Bruset blir annorlunda i sammansättningen och mycket snyggare än tidigare. K10 var katastrofal. K20 hade en del problem med elakt färgbrus. Det finns inte kvar på K7.

Sammanfattningsvis så är jag mycket nöjd med mitt köp. Trist att behöva köpa nytt bg och batterier. Men på plussidan står afkanppen och längre batteritid.

Första stunden med K-7

Jaha, så sitter man då här och leker med funktionerna..

Tog fram en tidig (sjuttiotals) glugg 55mm 1,8 för att prova, och det fungerade ju riktigt skapligt.

Första intrycket:

Liten och behändig (minner om MX)
Ergonomisk för mina (normala) händer
Genomtänkta placeringar
Tyst
Trygg ute när det regnade idag
Kompatibel bakåt
Lättfattliga menyer
Gedigen bruksanvisning, på svenska
Lätt

Den verkar vara riktigt kompetent. Leker vidare..

Bilagor

• k7.jpg
    k7.jpg
    15.5 KB · Visningar: 674
Gedigen bruksanvisning?

Förvånar mig att du säger gedigen bruksanvisning. Pentax manual brukar vara som en enda stor rebus, men man har kanske tagit till sig av kritiken och fått lite bättre ordning på detta denna gången.

De dåliga manualerna har iofs haft den positiva effekten att man flera månader efter att man fått kameran upptäcker nya finesser (oftast genom kommentarer/frågor här på fotosidan) :)

"Gedigen bruksanvisning?"

Jo den är gedigen, på mer än trehundra sidor och det är väl som med allt annat i instruktionsväg, få orkar läsa.

Man riskerar att missa en hel del som kameran kan, om man bara blir tipsad av andra här på Fs.

Har sett en del klagomål tidigare (andra kameror) på funktioner där svaret och lösningen gått att läsa i instruktionboken.

Gedigen bruksanvisning?

K 10 D hade en bruksanvisning som började med ordet "Innehäll" och inte blev bättre sen.
K 20 D hade en bruksanvisning som började med ordet "Innehäll" och inte blev bättre sen.
Ska bli spännande att se om Pentax skärpt sig till K7.
Annars blir jag bara avundsjuk på Ulf och andra som har förmåga att se förbi alla stavfel, felöversättningar och konstigheter och ta till sig vad som menas. Jag har inte den förmågan.

Det är ju det stora nöjet när man köper ny kamera, att lägga sig tidigt och läsa igenom hela manualen, så det tror jag nog de flesta gör.

Vad jag menar är att Pentax manualer har en tendens att bara förklara det som man redan förstår. När det står på Pentaxspråk att bländarinställningen kontrollerar bländaren på objektivet.....jepp det är solklart. Men när de försöker förklara hur vissa avancerade funktioner fungerar så är man rätt körd att fatta om man inte redan vet, och inte ens då är det enkelt. Påverkar brusinställningarna RAW-bilder? Catch-in focus, påverkar det endast vid användning av manuella objektiv, eller påverkar det även dubbelchecken på AF. I så fall både AF-S och AF-C? Multiexponering, i kombination med bracketing..... osv, osv.

Så manualen funkar nog bra för grundläggande användning, men om man vill använda den avancerade funktionaliteten, eller försöka begripa hur saker faktiskt hänger ihop eller vad som påverkar vad, då blir det inte lika enkelt. Men ser fram mot att läsa igenom K-7s manual. Fast då måste jag ju köpa en kamera först :)) (Jo jag vet att man kan tanka hem den, men det är inte samma sak, skall vara i bokform i sängen på kvällen och med vetskpen om att kameran står på laddning och väntar :))

Jag älskar manualen, redan sidan 1 bjuder på:

"Beroende på sin fysiska kondition kan vissa användare få klåda, utslag eller eksem. Sluta omedelbart att använda kamerran och sök läkare om detta inträffar"

s.3

"Se till att barn inte kommer åt SD-minneskortet. SD minneskortet kan sväljas av misstag. Sök omedelbart läkare om kortet råkat sväljas."

Nja kanske har den blivit lite mer lättförståelig, men det finns en bit kvar att gå.

Jag älskar manualen, redan sidan 1 bjuder på:

"Beroende på sin fysiska kondition kan vissa användare få klåda, utslag eller eksem. Sluta omedelbart att använda kamerran och sök läkare om detta inträffar"

s.3

"Se till att barn inte kommer åt SD-minneskortet. SD minneskortet kan sväljas av misstag. Sök omedelbart läkare om kortet råkat sväljas."

Nja kanske har den blivit lite mer lättförståelig, men det finns en bit kvar att gå.

Sånt där måste de ha för att inte bli stämda till skum i vissa länder om något händer. Det har alla. Bara att hoppa över några sidor i början. Utmaningen ligger ju i att lyckas förklara vad kameran kan göra, hur detta fungerar, och kanske till och med sälja in vissa funktioners finurlighet genom att ge några exempel när de kan komma väl till pass.

Jag kommer ihåg två saker jag retade mig på gällande K20 (men jag vet att de var fler).

1) Varför i hela världen kan man ställa hög och låg hastighet på seriebildstagning? Jag läste manualen men kunde inte hitta svaret. Det var först långt efteråt jag insåg att i den lägre hastigheten så klarar kameran att skriva till minneskortet, man kör alltså aldrig slut på buffert.

2) Inställningen 200% dynamik verkar ju praktisk, varför inte alltid använda den? Efter lite tester fattade man ju snabbt att det blir BETYDLIGT mer brus. Det skulle det kunna stå i manualen tycker jag, att funktionen ger bättre dynamik med på bekostnad av brus, samt kanske några riktlinjer om hur mycket brus och hur mycket dynamik så man kan få en känsla av när det skall användas.

Jag vet att jag också hade svårt att begripa förklaringarna om hur man fotar med manuella objektiv, och då har jag ändå gjort det redan med *istDS.

Men jag ser ändå fram emot att köpa K-7 och vare sig manualen är bra eller dålig så vet jag att jag kommer att gilla kameran :)

Jag vet att jag också hade svårt att begripa förklaringarna om hur man fotar med manuella objektiv, och då har jag ändå gjort det redan med *istDS.

Så här gjorde jag:

Steg #1 Ratten på M
Steg #2 Under C menyns 6:e flik (långt åt höger)
Steg #3 Nr 37 "användning av bländarring", sätt på "Tillåten"
Steg #4 Kör på Av (välj själv bländare) Gäller alla man. objektiv.

Saken är BIFF!

Kör så det ryker o Lycka till!

Bild tagen idag på Rejmyre Marken (Ög)
1/5000 sec. SMC PENTAX 1:1.8/55 (man. från ca. 1975), ISO 100 + K-7 förståss

Bilagor

• rejmyre15.jpg
    rejmyre15.jpg
    11.8 KB · Visningar: 492
Så här gjorde jag:

Steg #1 Ratten på M

Saken är BIFF!

Kör så det ryker o Lycka till!

Bild tagen idag på Rejmyre Marken (Ög)
1/5000 sec. SMC PENTAX 1:1.8/55 (man. från ca. 1975), ISO 100 + K-7 förståss

Jo, jag har inte haft några problem att fota med manuella objektiv, jag bara menar att instruktionen i manualen inte hjälpte så där väldigt mycket, snarare tvärt om :)

Här en bild med superskarpa M100/2.8

Bilagor

• _IGP2575-1.jpg
    _IGP2575-1.jpg
    65.2 KB · Visningar: 485
Gick förbi Kungsholms foto idag i Stockholm. Det låg en kartong med en K7'a
på hyllan redo att få en ägare såg det ut som. Ett tips för er som måste
stilla ert begär..

Steg #1 Ratten på M

Angående Steg #4: Visst är det väl bara A-serieobjektiv och nyare som tillåter användning av olika bländare på nyare D-SLR hus!? M-gluggar och tidigare tillåter väl bara körning på full glugg dvs vidöppen bländare (Det står F-- i LCD'n på huset, dvs gluggen kan inte kommunicera vald bländare till huset vare sig elektroniskt eller mekaniskt).

mvh / Matti (nybliven K20D ägare som just testat gamla M-gluggarna :)

Angående Steg #4: Visst är det väl bara A-serieobjektiv och nyare som tillåter användning av olika bländare på nyare D-SLR hus!? M-gluggar och tidigare tillåter väl bara körning på full glugg dvs vidöppen bländare (Det står F-- i LCD'n på huset, dvs gluggen kan inte kommunicera vald bländare till huset vare sig elektroniskt eller mekaniskt).

mvh / Matti (nybliven K20D ägare som just testat gamla M-gluggarna :)

Nejdå, du kan fota med ALLA objektiv, inklusive M42 (skruv) på alla bländare. Däremot så känner inte kameran av vilken bländare du ställt in, så kameran måste blända ner för att mäta ljuset. Detta görs genom att trycka på den gröna knappen. SÅ det vanligaste är att man kör på M, för man måste tänka som på M, d.v.s. om man går mellan ljus och skugga måste man trycka på gröna knappen igen så att kameran får mäta om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar