K7 - min uppfattning
Fick min K7a i går från MM Lund.
Tänkte att jag kort kunde skriva ner mina första intryck av kameran.
Först så har jag inte märkt av några tendenser till vertikala streck som andra här har på sina ex. Provade även att ha igång LV i 3 min för att sen ta en bild - inget. Får väl hoppas att mitt ex ej lider av detta.
Kameran känns annars mycket gedigen - stor skillnad mot K10. Greppet är även bättre, trots att kameran är mindre. För mig kommer det dock bli nödvändigt med ett batterigrepp, tycker den blir för liten annars. Den nya knapp-placeringen är inte helt positiv, jag fumlar än så länge för att hitta AF knappen ex, men det är förhoppningsvis något man vänjer sig vid. Placeringen av ISO knappen är inte heller optimal, det var bättre innan när ISO sköttes via ok-knappen. LV-knappen är också lite väl lätt att komma åt av misstag.
Jag har än så länge inte hunnit med någon omfattande testning av bildkvaliten, men det jag sett hittills är imponerande. Tycker den klarar av brus bra (standard inställning = brus reducering vid ISO 800+). Den fungerar mycket bra ihop med min DA*300, AFen är betydligt snabbare än på K10an. Tystheten är också något som måste nämnas, slutarljudet är mycket behagligt - gigantiskt skillnad mot k10.
I övrigt är det en mycket avancerad kamera, det finns mängder med mer eller mindre användbara funktioner och det kommer ta tid innan man lär sig alla inställningar
Så en kort summering av min uppfattning hittills (jämfört med K10):
+ Känslan - gedigen
+ Hastigheten, både AF och bildhastighet
+ Tyst!
+ Mycket bra sökare
+ Bildkvalitet
+ Lås på programvalshjulet (ändrades av misstag hela tiden på K10)
- Placeringen av vissa knappar
- Hackig AF vid LV
Jag får återkomma när jag hunnit testa kameran utförligare