Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej mitt första inlägg i detta forum.
Jag gick förbi mediamarkt bara för att titta på en digital sytemkamera för köpa Pentax k7 var det inte tal om för den skulle ju inte komma till Sverige senare i augusti.
13690:- med standardoptik.

När batteriet är fullt så tänker jag fota ikväll.
Det känns som en hyfsad uppgradering från olympus c-750 till pentax k7.

Vad kul!!! Köpte du den i GBG? Jag har lite ångest... Köpa nu eller efter semestern... Vill inte åka iväg med en kamera som kanske inte funkar så bra? Återkom med dina upplevelser med den. Den där linjen mm.
 
Vad kul!!! Köpte du den i GBG? Jag har lite ångest... Köpa nu eller efter semestern... Vill inte åka iväg med en kamera som kanske inte funkar så bra? Återkom med dina upplevelser med den. Den där linjen mm.

Ja i Högsbo deras sista ex. Enligt försäljaren så hade de fått två ex varav jag fick det sista,men häng på dörren så kanske du också har tur.

Bilderna blir bra tror jag och jag kommer väl troligtvis att lägga upp något här, men jämfört med Er på detta forum så är jag en riktig amatör.
 
Ja i Högsbo deras sista ex. Enligt försäljaren så hade de fått två ex varav jag fick det sista,men häng på dörren så kanske du också har tur.

Bilderna blir bra tror jag och jag kommer väl troligtvis att lägga upp något här, men jämfört med Er på detta forum så är jag en riktig amatör.

Sista exet? Då finns det inget att hänga på låset för juh. :) hade de någon som man kunde pilla på?
 
Sista exet? Då finns det inget att hänga på låset för juh. :) hade de någon som man kunde pilla på?

Klockan 13,12 idag 17/7 så hade de ett kamerahus kvar varifrån mitt objektiv demonterades av ifrån ,så där är er utmaningen om utifall ni vill ha den.
Jag refererade till komplett kamera så de hade kanske haft tre ex från början ??? vad vet jag.
 
Klockan 13,12 idag 17/7 så hade de ett kamerahus kvar varifrån mitt objektiv demonterades av ifrån ,så där är er utmaningen om utifall ni vill ha den.
Jag refererade till komplett kamera så de hade kanske haft tre ex från början ??? vad vet jag.

Aha... Tack för infon. Åker dit o ser om man kan få känna på den. :)
 
K7 - min uppfattning

Fick min K7a i går från MM Lund.

Tänkte att jag kort kunde skriva ner mina första intryck av kameran.

Först så har jag inte märkt av några tendenser till vertikala streck som andra här har på sina ex. Provade även att ha igång LV i 3 min för att sen ta en bild - inget. Får väl hoppas att mitt ex ej lider av detta.

Kameran känns annars mycket gedigen - stor skillnad mot K10. Greppet är även bättre, trots att kameran är mindre. För mig kommer det dock bli nödvändigt med ett batterigrepp, tycker den blir för liten annars. Den nya knapp-placeringen är inte helt positiv, jag fumlar än så länge för att hitta AF knappen ex, men det är förhoppningsvis något man vänjer sig vid. Placeringen av ISO knappen är inte heller optimal, det var bättre innan när ISO sköttes via ok-knappen. LV-knappen är också lite väl lätt att komma åt av misstag.

Jag har än så länge inte hunnit med någon omfattande testning av bildkvaliten, men det jag sett hittills är imponerande. Tycker den klarar av brus bra (standard inställning = brus reducering vid ISO 800+). Den fungerar mycket bra ihop med min DA*300, AFen är betydligt snabbare än på K10an. Tystheten är också något som måste nämnas, slutarljudet är mycket behagligt - gigantiskt skillnad mot k10.

I övrigt är det en mycket avancerad kamera, det finns mängder med mer eller mindre användbara funktioner och det kommer ta tid innan man lär sig alla inställningar :)

Så en kort summering av min uppfattning hittills (jämfört med K10):

+ Känslan - gedigen
+ Hastigheten, både AF och bildhastighet
+ Tyst!
+ Mycket bra sökare
+ Bildkvalitet
+ Lås på programvalshjulet (ändrades av misstag hela tiden på K10)

- Placeringen av vissa knappar
- Hackig AF vid LV

Jag får återkomma när jag hunnit testa kameran utförligare :)
 
Lite sugen blev man nu... Jag kommer också byta från k10 (som jag är himla nöjd med). :) kul att höra att du inte ser några linjer!:)
 
Börjar få lite lätt ångest när man hör alla som testar sin nya fina kamera, hade nog haft min om jaginte bara hade beställt ett hus... jaja, den som väntar på något gott väntar alltid för länge.
Enda trösten är att jag ska på lite cykelsemester i danmark så jag hade inte kunnat testa den ordentligt nu ändå.
 
Kväll med kameran

Var på en kompis bröllop och fotade lite... utomhus i trädgård...

Grymt skön e k7:an på alla sätt i ergonomi och snabbhet.
Liiiite besviken på AF även om den blivit snabbare. Körde med 50-135, 16-50 & 43

Men overall börjar det kännas riktigt bra. Inga Linjer eller konstigheter på mitt ex.

en liten bild på väg hem på min blivande och min yngsta dotter
 
Var på en kompis bröllop och fotade lite... utomhus i trädgård...

Grymt skön e k7:an på alla sätt i ergonomi och snabbhet.
Liiiite besviken på AF även om den blivit snabbare. Körde med 50-135, 16-50 & 43

Men overall börjar det kännas riktigt bra. Inga Linjer eller konstigheter på mitt ex.

en liten bild på väg hem på min blivande och min yngsta dotter

Fin bild, Crelle!
Jag var ute och körde igenom min K-7 igår och har samma erfarenheter som du. Inga problem här heller vad jag kan se.

Dock har fokuseringen förbättrats avsevärt för de gluggar som kör med skruven. SDM-objektiv tror jag inte kan bli så mycket snabbare (men förstås säkrare) iom att hastigheten sitter i objektivets motor.

/Jimmy
 
jag undrar hur stor skillnaden är mellan K-7 och K10D?
Har inte kört så överdrivet mycket med min K10a.

Jag själv är van med snabbheten från Canon 1D3 o 40D men har skaffat K10D för att använda gamla manuella objektiv. Blev ändå nyfiken om jag ska behålla K10D eller uppgradera.
 
K-7. Wow vilken kamera! Vilken ergonomi. Batterigreppets ergonomi likaså. Jag gillar användarvänligheten och inställningsmöjligheterna, sökaren, fokushjälpbelysningen, slutarens ljudnivå och hastighet, skärmen, statusskärmfunktionen, korrektion för distorsion, digitalfilter-funktionen, anpassad bild-funktionen. Listan blir längre för varje dag.

Testade med superzoomen DA 18-250 och skillnaden på autofokus är märkbar! Kul att se distorsionskorrektionen på 18mm respektive 16 mm på mitt DA*16-50. Jag som varken har kunskap eller tid att sitta med bildbehandlingsprogram tycker att denna kamera verkligen passar mig med alla sina funktioner och inställningsmöjligheter.

Dessutom är batterigreppets flexibilitet med det laddningsbara litium-jon respektive AA-batterier otroligt användbar. Det är bara att slänga i några paket IKEA-batterier på långturen.
 
Jörgen, du som har batterigreppet; visst kan man fortfarande ha med sig ett extra sdkort om man kör med litiumbatteriet, men aldrig plats för fjärrkontroll längre?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.