Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle vara intressant med bilder från K7an med
brusreducering...


Bruset finns men om de inte har slavat med test tagningen så verkar detaljerna bättre i k7 fast något som även k20d var bra på innan.
brusreduceringen i k7 verkar vara något som man inte bör använda eller så får man lära sig riktigt hur det funkar och göra med inviduella inställningar som man kan göra i k7 mot k20d om man använder jpeg
men ett riktigt bildprogram och med raw så blir hög iso riktigt bra
även k20 färgbrus verkar vara borta.

http://www.pentaxforums.com/forums/...151-my-k-7-vs-k-20d-high-iso-comparisons.html


Ryssen oleg har hittat liknade detta och det är intressant att
k7 har mindre brus 800-1600 mot k20d.
""First a little bad thing is that k7 noise is actually worse than that of k20. The difference is probably 1/3 step on ISO scale. The second observation is pretty much good - unlike k20 I failed to see any sign of NR in RAW files at ISO1600 and below. Thats simply great IMO""

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=32414849
 
Rent tekniskt är sensorn i K-7 väldigt lik K20D, förutom att den har 4-kanaler för snabbare utdata och bättre respons för videofilmning. Den utvecklar dessutom mindre värme än sensorn i K20D, vilket framförallt gör nytta vid längre exponeringar (över 1 minut).

Gällande brusnivåer så lägger K20D på ett brusfilter från ISO 800 och uppåt, även på RAW-bilder. K-7 lägger på brusfiltret först från ISO 3200 och uppåt. Så till och med ISO 1600 så har K-7 ingen brusreducering, men däremot så har K20D brusreducering.

K-7 erbjuder därmed fotografen som jobbar i RAW att hitta den optimala balansen själv mellan brus och detaljer genom användande av brusfiltrering i programmet "framkallar" RAW.

Jobbar man i JPEG så finns en ytterligare brusreducering som man kan applicera, men denna styr man manuellt i kamerans inställningar så den går att påverka.

En annan sak som kan konstateras är att Samsung för tillfället har haft en hög tolerans på kvalitetsskillnader mellan de individuella exemplaren av sensorn, vilket gör att vissa exemplar brusar mer och andra brusar mindre och vissa exemplar har problem med vertikala linjer medan andra exemplar inte har det.

När K20D var ny fanns det också i början vissa kvalitetsproblem i Samsungs tillverkning, tyvärr verkar Samsung inte ha lärt sin läxa efter den starten. Det är något ironiskt att de låter Pentax släppa K-7 först, ungefär som att de låter Pentax vara testryttare. Samsung kommer ju använda K-7 sensorn till hösten i egna produkter, som exempelvis kommande Samsung NX-10. De räknar nog med att ha fått mer stadig kvalitet i produktionen då.

Jag hoppas och förutsätter att Samsung åtgärdar dessa problem snarast möjligt, för annars blir det dyrt för Pentax gällande garantiåtaganden.

Samtidigt får vi inte överdriva detta. När K20D kom så ansåg bland annat tidningen DigitalFoto att den hade den bästa APS-C sensorn på marknaden och bästa ISO-prestandan av + 12Mp sensorerna. Och K-7 är i stort sett likadan. Nu går ju visserligen utvecklingen blixtsnabbt men prestandan är fortfarande bra.

På foton av normal storlek för familjealbum är det som beskrivs här endast av akademiskt värde och inget som syns i bilden. Man behöver förstora upp till biler stora som en affisch i tunnelbanan för att dessa små nyanser ska vara viktiga vid utskrift.

Det finns en stark tendens i forum att överdriva 100% förstoring av bilder i monitorer och det är lätt att glömma hur detta relateras till utskrifter.
 
Samtidigt är det ju få som använder en kamera i 13000 kronorsklassen till att enbart skriva ut bilder till familjealbumet..

Självklart har vi rätt att förvänta oss en sensor utan streck och onödigt brus.
 
Samtidigt är det ju få som använder en kamera i 13000 kronorsklassen till att enbart skriva ut bilder till familjealbumet..

Självklart har vi rätt att förvänta oss en sensor utan streck och onödigt brus.

Jag tror inte att du har läst ordentligt det jag skrev.
För det första så talade jag om skillnader mellan K-7 och K20D i uppbyggnaden, som bland annat att K20D applicerar ett brusfilter på lägre ISO nivåer än vad K-7 gör och detta görs på RAW-filerna. Om vi nu tar aspekten proffsfotografer som skriver ut affischer för tunnelbanan, så borde det ju då vara bra att K-7 har mindre brusreducering än K20D därför att proffsfotografer är mer vana vid bildbehandling än "glada amatörer" och därmed har den kunskap som behövs för att jobba i ett prorgam för framkallning av bilder i råformat. Genom att K-7 saknar brusreducering till och med ISO 3200, så erbjuds proffsfotografen bättre förutsättningar för efterbehandling i råformatsframkallare med K-7 jämfört med K20D - och då är detta därför en positiv sak.

Så att försöka påskina att jag inte har ett proffsperspektiv i mitt inlägg är därför felaktigt och ett missförstånd av det jag skrev.

Däremot så handlar stycket efter dessa skillnader om kvalitetsskillnader i Samsungs tillverkning, och jag har mig veterligen ingenstans skrivit att man inte har rätt att förvänta sig en jämnare produktkvalitet än vad Samsung har lyckats med hitills på de första exemplaren. Tvärtom så *kritiserar* jag ju Samsung i mitt inlägg just för att de har haft, och kanske fortfarande har (jag vet inte, det är för tidigt att säga) denna spännvidd på produktionen - denna spännvidd som leder till att vissa exemplar brusar mer och vissa exemplar har linjer i bilden, medan andra exemplar inte har det.

Därför upplever jag det rätt onödigt att skriva till mig att man har rätt att förvänta sig en sensor utan streck och utan onödigt brus, när jag just har kritiserat Samsung för bristande jämnhet i produktionen. I och med att jag kritiserar Samsung så borde detta rent logiskt innebära just att jag tycker att man har rätt att förvänta sig en mer jämn produktion, varför skulle jag annars kritisera dem?!?!?!

Men, samtidigt så är det fortfarande värt att påpeka att skillnader lätt överdrivs i forum där det finns en överkoncentration på bilder i 100% zoomade där man tittar på pixelnivåer och väldigt få användare skriver ut bilder stora som affischer för tunnelbanan och detta står jag för fortfarande. Ja, även för en kamera i 13 000 kr klassen.

Vi kanske ska göra en undersökning av hur många användare med kameror i prisklassen 13 - 14 000 kr som skriver ut i format A0 eller större (841 x 1189 mm) regelbundet? Det skulle vara intressant.

Tror de flesta håller sig till max A4 format.
13 000 kr var konsumentpris för bara några år sedan, amatörklassen på digitala systemkameror - och bilder för familjealbumet.
 
zzzzzzzzzzzz

Jag håller med Johan!

Hur man tolkar dina berättelser eller inte Roland... OMG

Peace out!
 
Jag konstaterar att jag är ensam om att kritisera Samsung för deras bristande kvalitetskontroll i tillverkningen.

Och jag tycker fortfarande det är positivt att K-7 har mindre påverkan på RAW-filerna än K20D, att RAW är mer RAW i K-7 än de är i K20D, därför att detta innebär mer data att använda för den som är kunnig på efterbehandling och därmed har bättre förutsättningar för efterbehandling jämfört med RAW-filer som är mer manipulerade. Syftet med RAW-filer är ju ändå att de ska efterbehandlas, annars är det ju ingen poäng med att köra RAW istället för JPEG.

Jag konstaterar att jag är ensam om denna åsikt, men det är ändå min åsikt och den står jag för.
 
Jag uppskattar inte heller Samsung/Pentax bristande kvalitetskontroll. Tycker inte man kan lägga hela skulden på Samsung. Pentax måste väl också kontrollera så att deras leverantörer uppfyller deras kvalitetskrav?

Är det så som FotoZ skriver angående brushanteringen håller jag också med på den punkten.

Håller även med vissa andra att man inte kan acceptera "defekta" sensorer på en kamera 2009.

:)
 
Måste nog hålla med Roland. Det är ju samma sak varje gång det kommer ny systemkamera från Pentax. De första är ojämna i kvalitén och efter nåt halvår blir det bättre. Därför beundrar jag de tuffa pojkar (och flickor) som glatt hoppar på tåget som försöks kanin medan vi som har fungerande grejer avvaktar till barnsjukdomar är eliminerade och priset är halverat.
Så tack, tack alla testpiloter.

lm
 
Roland,
Din förmåga att ta åt dig av svar på dina inlägg är i det närmaste komisk. Det enda jag kommenterade var din mening där du skriver att vi inte ska överdriva sensorns brister. Som jag skrev tycker jag att vi har rätt att ställa väldigt höga krav på en så pass dyr kamera - att diskutera brus, etc på utskrifter för 10 x 15 cm är inte direkt relevant, de flesta kameror presterar bra där.

Jag tänker inte lägga mer tid på denna diskussionen, går hellre ut i det fina vädret :)
 
Jag uppskattar inte heller Samsung/Pentax bristande kvalitetskontroll. Tycker inte man kan lägga hela skulden på Samsung. Pentax måste väl också kontrollera så att deras leverantörer uppfyller deras kvalitetskrav?

Under arbetet med förproduktionsmodellerna så arbetade Pentax och Samsung nära, men när det gäller leveranser av produktversioner så kostar det för mycket av Pentax att dubbelkolla varje sensor som Samsung gör - och normalt sett så ska det ju inte behövas. Samsungs kvalitetskontroll ska vara tillräckligt så att undermåliga exemplar sorteras ut innan de skickas till Pentax.

Självfallet hoppas och förutsätter jag att Samsung jämnar till tillverkningen, vilket var precis det som hände med sensorn till K20D - Samsung fick en högre jämnhet i produktionen vilket gjorde att senare K20D/GX20 fick jämnare prestanda mellan de olika exemplaren. Jag förväntar mig att detta händer i fallet med den här nya sensorversionen också, och förhoppningsvis att detta händer snabbare än förra gången.
 
johanni;1366247Det enda jag kommenterade var din mening där du skriver att vi inte ska överdriva sensorns brister. [quote sa:
Den meningen har jag inte skrivit och du har heller inte refererat till någon sådan mening i ditt förra inlägg. Det jag skrev var att vi inte ska överdriva "detta", och "detta" ska översättas med "skillnaderna mellan K20D och K-7".

När K20D kom ut ansågs den av flera ha bästa APS-C sensorn på marknaden.
K-7 är i stort likadan, med den skillnaden att den påverkar RAW-bilden mindre vilket innebär fler detaljer men också grövre brus - just för att den har mindre pålagd brusreducering.

Jag står för min åsikt att jag tycker skillnaderna i stort är försumbara, och dessutom i praktiken innebär en liten fördel för K-7 därför att det ger bättre möjlighet till efterbehandling av de avancerade fotografer som torde vara målgruppen för kameran.

Gällande bildstorlekar har jag pratat om upp till A4, och A4 är 21 x 29 cm.
Och vi kan då också prata om upplösning på utskriften, och jag säger 150 ppi då det är vanligt för kvalitetstidskrifter som köper in bilder. (även om flesta tidskrifter publicerar bilder i mindre format än A4...).

Och självfallet har man rätt att ställa höga krav på en kamera, det är ju därför som jag kritiserade Samsung i mitt inlägg för ojämn kvalitet i produktionen av sensorn!
 
Det är ju samma sak varje gång det kommer ny systemkamera från Pentax. De första är ojämna i kvalitén och efter nåt halvår blir det bättre.

Jag håller inte med dig om att de första alltid är ojämna i kvaliteten. K-m och K200D har ju haft en hög och jämn kvalitet, exempelvis. Fel på dessa är väldigt ovanliga.

Däremot så förbättras ju produkter under tillverkningens gång och det gäller ju de flesta produkter, inte bara kameror. Man finslipar ständigt produktionen och tekniska lösningar. Kameratillverkare gör det, biltillverkare gör det, tillverkare av hi-fi produkter gör det och så vidare - och i de flesta fall utan att nämna dessa ändå företrädesvis små förändringar för konsumenten.
Och det har de rätt till också, det är ju därför det står i handböckerna att saker kan ändras utan föregående meddelande.

Dagens kameror blir allt mer avancerade och komplexa.
Canon, Nikon, Sony, Olympus/Panasonic och Sigma - alla släpper ut produkter som har fel och så fixar de dessa i efterhand. Problem med batterier, konstiga sensorproblem i vissa situationer, olika former av märkligheter, autofokusproblem och mätproblem och alla möjligheter sorters problem. Kommer ju löpande uppgraderingar för att fixa problem och sen uppgraderingar för att lösa problemen som den förra uppgraderingen introducerade.

Det är helt enkelt så att teknikutvecklingen går för snabbt idag, och konsumenterna hejar på tillverkarna genom att konsumenterna köper de nya produkterna - ju nyare desto bättre.

Jag tror att världen skulle må bra av att rycka i Nödbromsen och få ett lugnare tempo med mer tid för reflektion och eftertanke.

Vi konsumenter kan ju protestera mot den snabba teknikutvecklingen och de korta produktcyklerna genom att inte köpa de nya produkter som kommer ut.

Vi har idag ett konsumtionssamhälle och frågan är vilket pris vi är beredda att betala för denna kapitalism?
 
Jag konstaterar att jag är ensam om att kritisera Samsung för deras bristande kvalitetskontroll i tillverkningen.

Vet vi med säkerhet att det är sensorn som är boven i dramat och inte någon elektronik i samband med utläsningen av sensorn (tillverkad av någon annan)?

Bara som en parentes:
Jag hittar inte något på Pentax svenska el.engelska webbsidor om att sensorn är tillverkad av Samsung.Någon som har sett officiella uppgifter från Pentax om tillverkningen?
Det är dock inget jag bestrider att det skulle vara Samsung som är tillverkaren, men hade det framgått lite tydligare att så är fallet skulle jag lättare kunna stämma in i kritiken på Samsung.

Står det Pentax på kameran jag har köpt är det dom jag kritiserar i första hand om jag ska kritisera någon.Jag kommer givetvis lämna tillbaka kameran för utbyte alt. reparation så fort det har byggts upp ett nytt lager kameror, och tänker testa den ev. nya kameran i affären först.

Mitt exemplar uppvisar en vertikal linje även vid vanligt fotograferande utan LV när temperaturen når en viss nivå.Svensk sommardag mitt på dagen utomhus och efter en timmes fotande t.ex.Detta märkte jag först efter ett par dagar.

/fridens allihopa
 
Vet vi med säkerhet att det är sensorn som är boven i dramat och inte någon elektronik i samband med utläsningen av sensorn (tillverkad av någon annan)?

Bara som en parentes:
Jag hittar inte något på Pentax svenska el.engelska webbsidor om att sensorn är tillverkad av Samsung.Någon som har sett officiella uppgifter från Pentax om tillverkningen?
Det är dock inget jag bestrider att det skulle vara Samsung som är tillverkaren, men hade det framgått lite tydligare att så är fallet skulle jag lättare kunna stämma in i kritiken på Samsung.

Står det Pentax på kameran jag har köpt är det dom jag kritiserar i första hand om jag ska kritisera någon.Jag kommer givetvis lämna tillbaka kameran för utbyte alt. reparation så fort det har byggts upp ett nytt lager kameror, och tänker testa den ev. nya kameran i affären först.

Mitt exemplar uppvisar en vertikal linje även vid vanligt fotograferande utan LV när temperaturen når en viss nivå.Svensk sommardag mitt på dagen utomhus och efter en timmes fotande t.ex.Detta märkte jag först efter ett par dagar.

/fridens allihopa

Visst är det Pentax man skall kritisera...det är dom som är ansvariga för slutprodukten/kameran...det är dom som gör sluttesterna o kollar så att allt är ok med exemplaren som dom skickar ut.
 
Är inne på systembyte till Pentax. Man kanske skall satsa på en k20d nu då de kostar hälften mot när de var nya....en modell är ju aldrig bättre än det år den läggs ner...gäller stenhårt i bilbranschen iallafall ;-)
 
Är inne på systembyte till Pentax. Man kanske skall satsa på en k20d nu då de kostar hälften mot när de var nya....en modell är ju aldrig bättre än det år den läggs ner...gäller stenhårt i bilbranschen iallafall ;-)


K20:an är egentligen ett ganska säkert kort. Det var ingen ny modell utan där tog man ett redan färdigt koncept och lade in åtskilliga förbättringar. Resultatet blev en synnerligen kompetent kamera som nu används som jämförelseobjekt med en 2 år nyare modell rakt av, där man tvistar om vilken som exempelvis har bäst brusegenskaper.

lm
 
Garderar sig Pentax i Tyskland gällande den vertikala linjen?
http://media.pentax.de/downloads/photo/de/17531/Datenblatt_K7.pdf
(sid 3)
Översatt av forummedlem på dpreview.com:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=32424352
Hmmmm...kameran är ju specad för en arbetstemperatur på upp till 40°.

Hur funkar batteriet för er andra? Mitt beter sig konstigt på så vis att även om batterinivåindikatorn visar två streck (nästan fulladdat) så stängs LV av efter några sekunder med meddelandet att batteriet är tomt.
 
Skall prova ikväll

Hej mitt första inlägg i detta forum.
Jag gick förbi mediamarkt bara för att titta på en digital sytemkamera för köpa Pentax k7 var det inte tal om för den skulle ju inte komma till Sverige senare i augusti.
13690:- med standardoptik.

När batteriet är fullt så tänker jag fota ikväll.
Det känns som en hyfsad uppgradering från olympus c-750 till pentax k7.
 
Hej Jonas, välkommen och grattis till köpet!
Hoppas du blir nöjd med kameran.
Jag är själv väldigt nöjd med den, förutom några "småsaker" som dykt upp, men de kommer säkert rättas till.
 
Dritt

Blandade struntbilder... de första e me sigma 70mm macro sedan några med Cinon 50mm f1,9 och de sista med 50-135.

De tre sista på bilden e cropade...

De första på byggställningen är i RAW+PEF näst samma bild e DNG

Tjipp

http://www.crelle.se/dritt/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.