Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
K7 finns nu i lager på BHphoto. Verkar vara väldigt slumpmässigt var den dyker upp här i Sverige :(
 
ngn mer som märkt detta?

Ja, på sista rutan för dagen.Batteriet var nästan slut, så jag tänkte filma en liten snutt det sista jag gjorde, men det gick inte pga. batteriet.Det gick dock att fota en liten stund och på sista rutan så syns det - knappt - ett vertikalt streck.
Får titta på det när batteriet är laddat.
Har du streck på alla bilder?
 
Hittade linjen på dina bilder. Det är inte mycket men vet man om det är det givetvis störande.
Kör ett tag och ta konflikten när du testat lite mer.
Trist.

lm
 
Min K-7 kom till min lokale handlare igår (måndag), tyvärr så hade jag åkt iväg på semester. Jag kommer att få den på torsdag via bekanta som ska till samma ställe. På fredag blir den första testdagen. Lite surt är det, i morgon ska jag ut på en kortare vända på fjället.

/Mats
 
Linjer...

Kom igen!

Den jag har testat är butikens ex och jag får min i veckan antagligen.
HOPPAS att den beter sig bättre.

Någon som har en teori kring hur man kan göra en sensor sämre än den förra?

Mer brus, vertikala linjer på en del kameror efter att ha grävt lite, inte bättre på låga ISO heller (efter en dags testande)...

Kameran i sig är underbar tycker jag men det känns lite märkligt att man trycker ut en sämre sensor i en så sjyst kamera!

Vi får väl se...
 
Hmmmm...jag som funderat på systembyte nu när K7:an kom...hade Pentax som första egna systemare på 80-talet (ME Super, som jag har kvar) och man är ju lite nostalgiskt...men detta gjorde mig lite skeptisk. Få se vad dpreview.com säger framöver.....

Kan ju vara krångel med förstaserieexemplar kan man hoppas...:-?
 
Helst vill man ju inte, men i det här fallet är det nog läge att vänta lite innan man börjar dra slutsater. Kameran har ju knappt kommit ut på marknaden och jag tvivlar på att den ska vara sämre än en föregångare. Även om jag tycker att kameran ska prestera väldigt bra redan första dagen.

Kommer nog snart firmware-uppdateringar - ibland kan dessa göra underverk. Ligger det någon brusreducering redan på RAW-materialet från K20:n och hur ser det i så fall ut för K7:n? (inställningar)
 
Gjorde ett test nu med ett fulladdat batteri.
Efter LiveView (LV) i 3 min så exponerade jag och fick en vertikal linje.
Väntade 1 min och exponerade igen och fick nu en mycket svagare linje.Efter ytterligare 1 min så var linjen borta.
Pentax reserverar sig i manualen för bilder tagna med LV (sid156 i sv. manual).
 
Linjer utan LV

har jag fått...
hittar inte ngn konsekvens i det utan den dyker upp när den känner för det
 
Nej, detta är ingen lupp för att leta vertikala linjer :)

Hittade en gammal "skorsten" till Hasselbladaren som jag provisoriskt monterade på K-7:an och fungerar kanon, nu kan jag ställa skärpan lite säkrare under filmning samt får ett bekvämare grepp om kameran.Finns väl såna här att köpa, men kan tänka mig att de är rätt dyra.
 

Bilagor

  • _IGP7269.jpg
    _IGP7269.jpg
    68.6 KB · Visningar: 497
Hittade en gammal "skorsten" till Hasselbladaren som jag provisoriskt monterade på K-7:an och fungerar kanon, nu kan jag ställa skärpan lite säkrare under filmning samt får ett bekvämare grepp om kameran.Finns väl såna här att köpa, men kan tänka mig att de är rätt dyra.

Vad gör en sådan?
Ser mycket mystiskt ut! :)
 
Jo den verkar ju dyka upp lite här och där nu, även foto video och nått ställe till verkar ha den inne enligt prisjakt.nu

Surt bara att man förbokat på MM i Lund och att de inte har en aning om när de får in den :(
 
Sensorn i K7 är ny eller omkonstruerad så det går
att filma, K20 hade oxå problem med linjer eller
bandning innan det kom en ny firmware.
Så jag är inte orolig, men jag har inte beställt än...
Skulle vara intressant med bilder från K7an med
brusreducering...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.