Canalog
Aktiv medlem

Börje Norhager 2022-07-27 07:51
Jag har en släkting/god vän med stort fotointresse…och vi har regelbundna kontakter och utväxlar erfarenheter och bilder. Han är inte medlem på Fotosidan (ännu), men är en duktig fotograf och kamertekniskt hyfsat kunnig.
Han ”tragglar” på med en gammal Pentax K-x som snart nog ger upp helt…ett originalobjektiv 18-55 (som fortf funkar) har han, plus ett Tamron 18-200 som nu har givit upp helt och som han själv försökt att laga/renovera. Summan av kardemumman är ju att han absolut behöver en ny och bättre kamera och ny(a) objektiv.
Jag vet själv värdet av att ha en bra kamera som fyller ens behov och låter en växa i - och har kikat lite på nätet vad som finns. Själv är jag ju Canon-freak sen hundra år tillbaka, så jag kan egentligen ingenting om Pentax (lierat med Ricoh numera??)
Den som kan Pentax - kan du ge lite råd & tips? Jag har hittat en fabriksny Pentax K-1 i kartong för 1835 Euro i Tyskland (”mark 1”, dvs ej den lite bättre Mk2, men ettan kan ju tydl uppgraderas till Mk2.) som jag skulle kunna köpa åt honom om ett par veckor när jag befinner mig på resa i Tyskland…
Är det ett bra köp? Passar den normaloptik han redan har? Vad vore en lämplig ersättning till Tamron-zoomen 18-200, tredjeparts eller Pentag original? Macro-funktion torde komma att uppskattas högt av min vän.
Det indikerade priset för kamerahuset torde vara ett tak - kanske ett bra begagnat ex här i Sverige, vore vettigare budgetmässigt för honom än en ny. Jag gissar att helst vill vara kvar i Pentax-världen…att jag skulle kunna få honom att gå över till Canons värld (eftersom jag kan Canon hyfsat) är nog tyvärr ganska osannolikt…
Vad skulle ni rekommendera? Om han absolut vill vara kvar i Pentax-sfären?