Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Butiken där jag lagt min beställning la deras beställning 20:e Maj. Dom hade inga som var skickade i fredags. Får se på Måndag!!! :)

AH

Er det den nye nordiske distributøren som svikter? En kan lese på pentaxforums at kameraet er i salg i en rekke land i Europa, men både i Sverige og i Norge så får en ikke vite leveringsdato engang.

Har för mig att dom lägger i manualen i kartongen
i Tyskland, då packar dom nog inte Svenska eller
norska bruksanvisningar först...
Men packningen bör inte bli mer fördröjd än 1 dag.

Försening!

Fick just ett samtal från MM i Umeå, fick den dystra nyheten att kameran var försenad till nån gång i slutet av Juli :( (Pentax hade leverans problem) surt att behöva vänta!

Batteriet laddar nu, så någon gång ikväll kanske man kan börja testa kameran.
Enligt manualen är laddtiden uppemot 6,5 tim!!?, samt att laddlampan ska lysa rött under laddning, men min lyser grönt???

:( Då vet vi iaf att MM inte blev först i Sverige. Pratade med dem i Lund i dag och de viste inte när den skulle komma in. Bokade in en, så hoppas den kommer snart :)

Vad är ditt första intryck av den?

:( Då vet vi iaf att MM inte blev först i Sverige. Pratade med dem i Lund i dag och de viste inte när den skulle komma in. Bokade in en, så hoppas den kommer snart :)

Vad är ditt första intryck av den?

Första spontana intrycket då jag jämför med K20D är bl.a
att den känns mer kompakt, stort sett samma vikt men mindre storlek, och något mer gediget byggd (K20D är också gedigen, men det är en annan känsla över K-7).

För den som kommer ifrån en K10 el.K20 så blir det att lära om vad gäller knapparnas placering och funktion, men det går nog rätt fort.Själv så började trycka på fel knappar när jag skulle använda K20:an efter ett stunds pillande på k-7:an.

Sökaren: 100% täckning nu, jämfört med 95% var mycket mer än jag trodde.Själva sökarbilden är knappt märkbart större eftersom K-7 har mindre förstoring, men jag kommer nog inte att beskära bilderna så mycket med K-7:an.

Liveview: Mycket bättre än den "halvfärdiga" varianten som finns i K20D, och då menar jag upplösningen på bilden som visas på skärmen.

Skärmen: Jag tycker inte att den högre upplösningen på LCD:n är någon jättegrej för mig.Större och något skarpare.Jag märker det mest på bokstäverna i menyn, men jag kan inte fokusera på riktigt nära håll ska tilläggas (dags för glasögon snart).

Slutaren: Jo, den är mycket tystare och dämpad.Tiden då sökaren är mörk under exponeringen är nu mycket kortare, vilket har varit lite störande för mig.

Ja, det var inte mycket jag hade att säga, men ett första intryck i alla fall.Imorgon blir det förhoppningsvis fotograferande hela dagen.
Hoppas ni också snart får tag på K-7:an.

På Media Markt i Norrköping var jag idag (måndag) och kollade min order, och Mark kollade med Gbg.

Rebecka på Focus Trading svarade att de just höll på att skicka ut lagda order och varorna skulle anlända som imorgon (den 14:e tisdag).

Vi får väl se....(tyvärr) är jag jag på Gotland, ett par dagar.

Suck, ringde just cyber, de hade inga besked mer än att det var kiten som kommer först.
Så jag som bara ville ha ett hus får vänta ett tag....surt sa räven...

Väldigt tomt på webshopparna. Inga statusuppdateringar. Är väldigt konstigt att det bara är en enda person som fått sin K-7 här på forumet...? Eller har de andra fullt upp med att leka med nya leksaken? ;)

Har nu testat lite mera och kan instämma i vad en del andra konstaterat. K-7:an har ett något grövre brus än K20D,Jag tycker det blir märkbart fr.o.m. ISO 800 och uppåt.Detta gäller såklart Råbilder (PEF).

Vad gäller upplösningen av detaljer verkar det inte skilja något nämnvärt.Jag får återkomma efter mer tester.

I övrigt så uppskattar jag många nya funktioner som t.ex. att skärmen slår om till höjdformat när man håller kameran så.

Negativt:
Minneskortsluckan och uttag av kortet är dock riktigt knepigt.Trångt att komma åt kortet.Här krävs teknikträning.
Val av autofokuspunkt (sel) är svårare än med K10 & K20.Man måste först trycka på OK knappen, för att kommma åt att ställa in fokuspunkterna med fyrvägsknapparna.Kommer man åt någon av fyrvägsknapparna före OK knappen så går man in i andra menyer som man sedan måste ta sig ur.

http://www.crelle.se/k7/

Först k7 följt av k20 - ISO 3200 RAW PEF
Brusred AV
Brusred AV i lightroom
Pålagd ngt skärpa

Kommentarer?

Jag har kommit fram till samma sak.Nja... K-7 är något sämre på höga iso, men frågan är om Pentax tidigare hade brusreducering redan på Råbilderna, några har påstått detta i alla fall.Jag tycker mig kunna lägga på lite mer brusreducering på K-7:an i efterhand än man kan med K20D.??

Rent visuellt så ser bruset inte direkt bättre ut, snarare tvärtom. Kan det vara så att Pentax trimmat så att det är mer lågfrekvent men grövre brus bara för att få bättre testresultat i analysprogram?

Ja, det var inte mycket jag hade att säga, men ett första intryck i alla fall.Imorgon blir det förhoppningsvis fotograferande hela dagen.
Hoppas ni också snart får tag på K-7:an.

Det var en hel del, tänk om alla recesioner såg ut så där jämf. med alla mjäkiga 2 raders som nu är. Alla är inte mesigt korta men allt för många.

Tankar

Brusfrågan låter jag vara så länge...

Känns väldigt gedigen, skön i grepp och knappar. Lite fler inställningsmöjligheter.
Har inte märkt av jättestor skillnad i AF.
Högdagerprioritet känns aningen bättre och Skuggkompenseringen kan vara bra för att få "färdiga" JPEG-filer ur kameran.

Det som oroar mig är en vertikal linje på en del bilder strax höger om mitten och löper över hela bilden. Ngn pixel bred men syns tydligt på vissa bilder...

Återkommer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar