Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Nejdå, du kan fota med ALLA objektiv, inklusive M42 (skruv) på alla bländare. Däremot så känner inte kameran av vilken bländare du ställt in, så kameran måste blända ner för att mäta ljuset. Detta görs genom att trycka på den gröna knappen. SÅ det vanligaste är att man kör på M, för man måste tänka som på M, d.v.s. om man går mellan ljus och skugga måste man trycka på gröna knappen igen så att kameran får mäta om.

OK, finemang :) Nedbländning vid exponeringen sker alltså automatiskt även på M-gluggar och äldre? Till det värde man då ställt på bländarringen, eller? Och för att mäta nedbländat måste man trycka på gröna knappen...annars mäter den på full glugg...har jag fattat rätt då!?

// Matti
 
OK, finemang :) Nedbländning vid exponeringen sker alltså automatiskt även på M-gluggar och äldre? Till det värde man då ställt på bländarringen, eller? Och för att mäta nedbländat måste man trycka på gröna knappen...annars mäter den på full glugg...har jag fattat rätt då!?

// Matti

Precis så.
Anledningen är att kameran inte vet vilken bländare objektivet har. Dessutom har kameran ingen mekanisk koppling för att läsa av hur många stegs nerbländning du har ställt in. Däremot har kameran den mekaniska arm som bländar ner objektivet, då detta fungerar på samma sätt för alla objektiv, även nyare.

(Om man vill vara mer avancerad kan man lura kameran att man har ett A-objektiv genom att sätta en tejpbit på rätt ställe på objektivfattningen. Detta har jag aldrig testat då jag inte riktigt fattat vad jag skulle få för fördel av det.)

Det enda du skall vara beredd på är vissa ljusmätningsfel beroende på att kameran inte vet vilken bländare objektivet har. Av någon anledning är ljusmätningen i kameran inte linjär. Detta är troligen kopplat till att moderna mattskivor har små rör för att göra mattskivan ljusare. Det finns någon punkt runt F4 där kurvan så att säga fortsätter i en annan vinkel. (Det är även detta som gör att bilden i sökaren alltid har ett skärpedjup motsvarande ca F4 och alltså inte stämmer överens med den egentliga bilden. Alla tillverkare gör på det här sättet.). För alla objektiv från A och senare så vet kameran vilken som är största bländare och kan kompensera för detta, men på äldre objektiv så går inte det. Så även om kameran mäter ljuset nerbländat så vet inte kameran VILKEN bländare det är och kan därför inte kompensera för det olinjära beteendet. Kameran mäter alltså aningen fel och felet blir större ju mer nerbländat du har objektivet. Men i den digitala eran är detta sällan något problem, då du antingen kan köra med bracketing, eller kolla histogrammet och justera innan du tar en ny bild.
 
Inte så lite förargligt.

Precis så.
Anledningen är att kameran inte vet vilken bländare objektivet har. Dessutom har kameran ingen mekanisk koppling för att läsa av hur många stegs nerbländning du har ställt in. Däremot har kameran den mekaniska arm som bländar ner objektivet, då detta fungerar på samma sätt för alla objektiv, även nyare.

(Om man vill vara mer avancerad kan man lura kameran att man har ett A-objektiv genom att sätta en tejpbit på rätt ställe på objektivfattningen. Detta har jag aldrig testat då jag inte riktigt fattat vad jag skulle få för fördel av det.)

Det enda du skall vara beredd på är vissa ljusmätningsfel beroende på att kameran inte vet vilken bländare objektivet har. Av någon anledning är ljusmätningen i kameran inte linjär. Detta är troligen kopplat till att moderna mattskivor har små rör för att göra mattskivan ljusare. Det finns någon punkt runt F4 där kurvan så att säga fortsätter i en annan vinkel. (Det är även detta som gör att bilden i sökaren alltid har ett skärpedjup motsvarande ca F4 och alltså inte stämmer överens med den egentliga bilden. Alla tillverkare gör på det här sättet.). För alla objektiv från A och senare så vet kameran vilken som är största bländare och kan kompensera för detta, men på äldre objektiv så går inte det. Så även om kameran mäter ljuset nerbländat så vet inte kameran VILKEN bländare det är och kan därför inte kompensera för det olinjära beteendet. Kameran mäter alltså aningen fel och felet blir större ju mer nerbländat du har objektivet. Men i den digitala eran är detta sällan något problem, då du antingen kan köra med bracketing, eller kolla histogrammet och justera innan du tar en ny bild.

Precis som Peter beskriver, så mäter Pentax "bättre" kameramodeller inte ljuset korrekt genom alla bländare utan faktiskt rejält fel förutom kring f4. Så också på vår K20 medan däremot våra K100:eek:r klarar ljusmätningen mycket bra och med något halvt stegs fel som mest och K200:an ska visst vara lika duktig. Känns inte så lite förargligt faktiskt när bakåtkompabiliteten är en av Pentax stora förtjänster. Det lär kunna avhjälpas med en mattskiva från DS-modellen enligt fleras utsagor.

Yve
 
Tack ska du ha Peter för utförligt svar. Såg för övrigt på din profil att vi startade med samma kamera som första egna SLR på det glada 80-talet....Chinon CE-4 med exakt den objektivuppsättning jag startade med...suck, nostalgi ;-)

Jag är glad att nu äntligen ha "hittat tillbaka" till PK-fattningen även i digitala eran :)

Ha'de / Matti
 
Precis som Peter beskriver, så mäter Pentax "bättre" kameramodeller inte ljuset korrekt genom alla bländare utan faktiskt rejält fel förutom kring f4. Så också på vår K20 medan däremot våra K100:eek:r klarar ljusmätningen mycket bra och med något halvt stegs fel som mest och K200:an ska visst vara lika duktig. Känns inte så lite förargligt faktiskt när bakåtkompabiliteten är en av Pentax stora förtjänster. Det lär kunna avhjälpas med en mattskiva från DS-modellen enligt fleras utsagor.

Yve

Jepp, jag har en skiva från DS i antingen min K10 eller K20. Det gjorde mätningarna säkrare. Jag funderar på att skaffa en katzeye, inte för ljusmätningen, men för fokuseringen. Dock är ju en sådan skiva linjär vilket även borde fixa mätproblemen.
 
Jag funderar på att skaffa en katzeye, inte för ljusmätningen, men för fokuseringen. Dock är ju en sådan skiva linjär vilket även borde fixa mätproblemen.

Vad jag läst mig till så blir ljusmätningen om möjligt sämre med katzeye, detta eftersom microprimsorna svartnar beroende på nedbländning och inställd skärpa. Dvs ytterligare variabler som kan lura ljusmätningen.
 
Hehe... Förstod att det bara skulle vara en tidsfråga innan någon Pentaxian
skulle snoka upp den .. Grattis! :)

Då var det ladda batteri, läsa manual och plåtning i helgen som gäller då förstår
jag..

Batteriet laddas, jag står och stampar. Manualen är redan genomläst.
För oss som har ganska stora händer så tycker jag nog att ett batterigrepp kommer att behövas.
 
Vad jag läst mig till så blir ljusmätningen om möjligt sämre med katzeye, detta eftersom microprimsorna svartnar beroende på nedbländning och inställd skärpa. Dvs ytterligare variabler som kan lura ljusmätningen.

Har för mig spot och centrumvägt blir sämre medan matris funkar som vanligt. Hmm, kom just på att med M-objektiv får man väl inte använda matris...om man inte kör med det hemliga tejptricket och lurar kameran att det är ett A-objektiv.
 
Var inne på Mediamarkt i Skövde häromdagen och klämde på K7d. Saken är den att jag haft en Panasonic FZ5 sedan några år tillbaks och har under en lång period varit sugen på att ta steget in i systemkamerasegmentet. Har än så länge inte hittat något som lockar när gäller mina kriterier på vad kameran ska uppfylla. Har under flera år kikat på såväl Nikon som Canon och uppfylls kravspecarna så ligger priset för högt och vice versa är priset bra så är kameran rent tekniskt för dålig. Vidare har jag ganska stora händer, så jag vill inte heller att kameran ska vara för liten och ej heller för plastig.

Har under en längre tid hållt Pentax under uppsikt, men fram till nu har jag haft samma problem som tidigare vad gäller att få ekvationen med specifikationskrav och slutpris att gå ihop.

Emellertid, nu tycks det som alla pusselbitar faller på plats i och med K7d.

Besökte som sagt Mediamarkt i Skövde igår och var mycket imponerad av K7d. Den kändes otroligt gedigen och robust, många andra kameror av andra fabrikat i samma prisklass känns som plastiga leksaker i jämförelse.

Före jag fick lägga tassarna på den var jag rädd för att den skulle vara för liten, då det påtalats att den ska vara "liten" för sin "klass". Men, tyckte inte alls att den kändes för liten på något sätt. Visst, den är smäcker för att vara en systemkamera, men inte på något viss "för" liten. Kompletterar man dessutom med ett batterigrepp blir den dessutom riktigt, riktigt bra.

Har läst att en del haft problem med ränder etc, och jag hoppas på att om några kvartal när barnsjukdomar är borta genom nya firmwares och prislappen sjunkit några tusenlappar till under 10kkr för blott huset, att det då är läge för att slå till.

Det kliar i fingrarna och jag kommer fortsätta följa denna tråd med stort intresse.
 
Ljusmätning med K och M-objektiv

Ljusmätningen med K-7 och äldre K- och M-objektiv verkar fungera bra. Jag har gjort några tester med bland annat SMC Pentax 105/2.8 och 28/3.5. Exponeringarna blir rätt. Jag har jämfört mellan K10 och K-7. Där K10 överexponerar exponerar K-7 rätt. Jag provade med bländare 8-11. Sen återstår att kontrollera hur de äldre objektiven klarar 14,6 Mp.

/Mats
 
En del gamlingar är bra

Dom bästa gamla linserna hänger nog med bra, utom möjligen i motljus. Mitt 55 mm f2,2 skruvgänga från 1959 är utmärkt bra även med dagens mått mätt. Skarpt och raktecknande. Satte på mellanringar och plåtade macro. Det har aldrig blivit av förr. Nu var det kul att testa med frihand och skakreducering.
 
Dom bästa gamla linserna hänger nog med bra, utom möjligen i motljus. Mitt 55 mm f2,2 skruvgänga från 1959 är utmärkt bra även med dagens mått mätt. Skarpt och raktecknande. Satte på mellanringar och plåtade macro. Det har aldrig blivit av förr. Nu var det kul att testa med frihand och skakreducering.

Du ser Måns att Pentax kan Finfint fortfarande, men det visste vi ju båda redan..

..och att leka med alla tidiga objektiv är ju bara trevligt.
 
Jag upplever mitt M100/2.8 som lika skarpt som FA*85/1.4 De enda objektiv jag har som är skarpare är DA*200/2.8 samt DA*55/1.4
Fotade nyligen lite med M28/2.8 men det hänger inte riktigt med på upplösningen.
 
Dags för några skilda spekulationsfrågor. Ni som kan märket i synnerhet och marknaden i allmänhet bra; om ni får göra kvalificerade gissningar på frågeställningarna nedan, vad tror ni då?

1. Vad tror ni priset kommer ligga på för K7d-huset runt jul i år?

2. När tror ni blott huset kommer ligga på under 10kkr?


Om vi generaliserar grovt, finns det något "riktvärde" på hur länge en kamera kan förväntas hålla sitt introduktionspris, samt hur länge en "fallande period i pris" varar innan den senare planar ut helt för att ligga där tills produkten fasas ut från marknaden? Självfallet kan detta givetvis se väldigt olika ut från fall till fall beroende på en mängd olika faktorer samt om det släpps några banbrytande nyheter på marknaden, etc. Men, låtom oss spåna lite i ämnet. :)
 
Självfallet kan detta givetvis se väldigt olika ut från fall till fall beroende på en mängd olika faktorer samt om det släpps några banbrytande nyheter på marknaden, etc. Men, låtom oss spåna lite i ämnet. :)


Jaa,...sakernas ordning styrs av "marknadskrafterna"...

Det är som du nämner en mängd olika faktorer som styr.
Nu har K-7:an funnits för leverans i snart två veckor och har rönt ett väldigt stort intresse från marknaden, är väldigt omskriven, har innovativa funktioner, väcker "gamla" Pentaxanvändare till liv, kommer i begränsad volym (till lilla Svedala).
Produkten är i sig väldigt "rätt" med sin storlek, vikt, kompabilitet, ljudnivå, vädertätning, spec, och listiga funktioner. Dessutom är det fortfarande ett allmänt ökande systemkamera intresse.
Samtidigt som man inte vet vad de andra konkurrenterna hittar på i Semiproffs klassen....

Allt detta gör:

#1 Högst någon tusenlapp under dagens pris.

#2 Det blir nog ett från Blocket/Tradera i år, kanske julen 2010
 
Om man jämför med K10/20D, K10 var billig och K20 dyr
vid lanseringen och jag tycker K7 är billig.
Så om inte Nikons ersättare till D300 eller Sonys
ersättare till A700 trycker ner K7 i skona,
så tror jag inte på ett prisfall mer än marginellt i år.
 
Har fått min K7! Fråga om mattskiva.

Efter sex dar i posten så kom min K7 igår från Cyberphoto. Verkar lika fin som alla tycker. AF-knappen har blivit lätt at hitta för tummen, programvredet har låsning, tack för det, slutarljudet låter annorlunda men är noga instängt så kameran är tämligen tyst. Sökarbilden 100 % är bra men verkar en aning mindre, stämmer det?

Då det gäller bruksanvisningen har Pentax har skärpt sig ordentligt. Den här är
rätt stavad och man har kostat på bättre tryck också, det har blivit en 300-sidig bok i kompakt storlek. En del uttryck är fortfarande lite missvisande, det står "alla data raderade" redan innan man formaterat, men det ska bli kul att läsa den här manualen.

Jag köpte en rutig mattskiva till K20D. Vet nån om den passar i K7?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.