Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har använt min K-7 varje dag i över en månad. Sammanlagt har jag nog snart tagit 10000 bilder. Inga som helst problem. Jag har filmat en del, kameran har legat i solen, och jag har aldrig sett några gröna linjer. Jag har använt LV då och då, och idag använde jag väldigt mycket LV och länge (mycket multiexponering idag). Inga problem, bilderna ser bra ut.
S/N 3385xxx

Jag har ett ännu lägre serienummer 3377xxx än du quarc och min fungerar PERFEKT också. Underbar kamera!

Det verkar som om problemen nästan helt upphörde runt 3377xxx-3378xxx Hur stora problemen var i början är svårt att veta då det dels finns gott om troll som hänger på och bakatalar ett märke som inte är 'deras', dels måste man nog räkna med att även konkurrenterna deltar i dessa diskussioner, inte alltid med ledningens godkännande... Jag har läst någon trovärdig rapport, och några som skulle kunna vara det. Men problemet är när någon som aldrig skrivit ett inlägg förut helt plötsligt börjar snacka om alla problem han har.....hur skall man veta om det är på riktigt...

Jag kommer i alla fall snart att uppgradera även mitt andrahus till K-7. En helt fantastisk kamera i mina ögon.

quarc;"Men problemet är när någon som aldrig skrivit ett inlägg förut helt plötsligt börjar snacka om alla problem han har.....hur skall man veta om det är på riktigt..."

Helt riktigt, i denna (moderna o binära) världen får man ha en hel del salt i beredskap.

Har dessutom noterat att alla proffstyckare (särskilt i den "spännade" spekulationsfasen om en kommande modell) sällan eller aldrig har några bilder värda att visa upp? Man kan undra om de finns överhuvudtaget?

Det finns nog en del kameraägare som inte fotar så mycket, och det finns nog en del tyckare som inte fotar så mycket, men så är det inom alla områden. Precis som du säger får man ta allt med en nypa salt. Vid all typ av information (även om den kommer från tidningar och TV, inte bara Internet) skall man alltid fråga sig; varför släpps den här informationen nu, vem har något att vinna på detta, vem har något att förlora, är det sant, hur kan jag veta det, osv...

Sedan finns det kanske dom, som nästintill dagligen fotograferar och får sina bilder bedömda av både bildbyråers granskare och "marknaden" -- och därför kanske varken har tid eller lust att syssla med detta också på Fotosidan.

Två av dagens bilder

Då så, två av dagens rykande färska bilder..

Bilagor

• skörda.jpg
    skörda.jpg
    8.8 KB · Visningar: 767
  • arkeologi.jpg
    arkeologi.jpg
    30.9 KB · Visningar: 765
Enligt Kameraservice så ska man inte kunnat åtgärda "linjerna" på de inskickade kamerorna, min inkluderad. Så dessa ska ersättas med nya kameror till de berörda.
Så alla paranaoida forumsmedlemmar som tror på en "trollkonspiration" så existerar problemet bland få kameror och dessa skall bli utbytta.

Nu är inte Pentax K-7 speciellt drabbat av barnsjukdomar i förhållande till andra märken, utan är enligt mig en mycket kompetent kamera förskonad från allvarliga brister.
Men om påtalande av vissa fel kan leda till att man får ett nytt felfritt exemplar är en synd, kalla mig syndare men en nöjd sådan när min nya efterlängtade K-7:a kommer hem.

Om jag är en av de paranoida så har jag bara sagt att det är väldigt svårt att veta hur stort problemet är, att det varit ett problem med en del kameror står nog klart. Men om det är en promille, eller tio procent som har problem, det är väldigt svårt att bedöma i trådarna. Därför tar jag alltid larmrapporter med en nypa salt. Å andra sidan väntade jag några veckor extra innan jag köpte mig en K-7a just för att se så att problemet löstes. Vore intressant att se lite serienummer på kameror med problem så man kan bilda sig en uppfattning. Fram till 3377xxx verkar det ha varit många kameror med problem. Från 3378xxx verkar det vara bättre, men det finns folk som rapporterat att de har problem med högre nummer. När jag hittade en kamera med 3385xxx slog jag till och köpte.

Angående "gröna linjen".

Enligt en kille på dpreviews forum har Pentax fixat problemet (vad han har kunnat se hittills) med senaste FW-versionen. Den heter fortfarande 1.01, men det är en senare revision.

Något att prova kanske?

Mvh

Mats

Enl. mail från FocusTrading skulle det röra sig om ca 15 st kameror i Sverige som haft problem med vertikala linjer. De kan förstås vara aningen partiska. De meddelar även att de skickar ut ca 80 st kameror till handeln denna vecka. Först till kvarn...

Tänkte det va onödigt med en ny tråd så skriver här.

Går det att återställa bild nummer?
När jag stopppade i kortet för första gången så hade jag haft det i min K10D å nu får jag efterföljande nr. från K10:n.
Jag provade att döpa om en bild till IMG0001.dng men det hjälpte inte.

Tänkte det va onödigt med en ny tråd så skriver här.

Går det att återställa bild nummer?
När jag stopppade i kortet för första gången så hade jag haft det i min K10D å nu får jag efterföljande nr. från K10:n.
Jag provade att döpa om en bild till IMG0001.dng men det hjälpte inte.

Tror det hjälper om du formaterar om kortet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar