Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Som glad K-7 användare på före detta ägare av K10D så skulle jag inte uppgradera till K-7 om det bara vore för bättre brusnivåer på höga ISO. Men K-7 är så mycket mycket mer...

Tack! Det är främst ISO-förbättringar jag vill åt nu. Visst är resten av godiset något jag också vill ha men jag kan lika gärna vänta till nästa modell, även om det kliar i fingrarna! :) Får istället sysselsätta mig med att fixa iordning de 8gb bilder jag har tagit under dessa veckor... Det tar en stund!! :S

Foto nr 9

damp ner idag innanför dörren...
K7 fick toppklass och mycket prisvärd.
Läsvärt nummer med Sony A380 och fotolabb.
Kommer nog nån dag senare i kiosken.

K10d / k20d / k7

Har alla tre just nu (ska sälja de två äldre, behöll K10 D som reservkamera men det var helt onödigt).

Jag tycker att steget upp från K10D till K20D var rätt stort. Bättre sensor, fler och faktiskt användbara pixlar, lite mindre brus osv. Som testarna sa, K20D levererar det K10D lovade. Jag märkte skillnaden mest med den allra bästa optiken.

Duktiga fotografer får naturligtvis bra bilder med både K10D och K20D och K7.

Jag tycker att K7 är snyggare, trevligare, tystare, har 100% sökarbild, bättre live view mm mm. Men K7 har ju i princip samma sensor och därmed princip samma bildkvalité möjligen lite vässad i programmeringen.

Nu har jag tagit steget från K10 till K7 men har bara haft den i en dag men WOW, jag tycker att K10 är en grym kamera men K7,WOW :)

Men jag har redan en fråga till er som har en K7. När jag har fokuspunkten i läge "SEL" så flyttar man ju punkten genom att trycka OK och sedan flytta med pilarna. Går det inte att få tvärtom att fokusreglaget är standardval?

Nu har jag tagit steget från K10 till K7 men har bara haft den i en dag men WOW, jag tycker att K10 är en grym kamera men K7,WOW :)

Men jag har redan en fråga till er som har en K7. När jag har fokuspunkten i läge "SEL" så flyttar man ju punkten genom att trycka OK och sedan flytta med pilarna. Går det inte att få tvärtom att fokusreglaget är standardval?

Om du uppgraderar Firmware till ver 1.01 så kan du i menyerna välja att ha fokusval som default.

Ett totalt ointressant inlägg, men jag måste få det på pränt!

Okej - intresseklubben se till att börja anteckna... ;) Jag har bestämt mig för att inte byta upp min K10 mot K7. Jag väntar ytterligare en kameramodell innan jag byter. Jag är så fäst vid mina saker (K10+BG2 och mumsiga objektiv) så att jag inte ser att det är lönt att uppgradera till K7. Minst 17-18 000 får jag ju lägga ut för att få batterigreppet och de båda vädertätade objektiven. Om jag snålar och bara tar huset så är det fortfarande runt 13 000 som skall ut, för batterigrepp måste jag ha!

Så nu kan intresseklubben gå tillbaka till sina jobb... ;)

Några frågor till er som redan köpt en K7:

Vad är det för programvaror som medföljer?
Fjärrstyrningsfunktion likt Pentax Remote Assistant?
Om så, funkar Live view mot datorn?

//Lars

Nu har även jag varit på MM och känt på en K7. Tyvärr uteblev den förväntade hypen. Jag tryckte i ett minneskort och tog några bilder. Väl hemkommen vid datorn kan jag spontant inte se någon direkt anledning att köpa K7 för brusegenskaperna.

Men det finns ju annat--

lm

Nu har även jag varit på MM och känt på en K7. Tyvärr uteblev den förväntade hypen. Jag tryckte i ett minneskort och tog några bilder. Väl hemkommen vid datorn kan jag spontant inte se någon direkt anledning att köpa K7 för brusegenskaperna.

Men det finns ju annat--

lm

Den har många andra kvaliteter som inte andra har,...!

K7 testad på Cyberphoto

Cyberphoto har testat K7. Dom gillar kameran, utseendet, storleken, handhavandet den har allt som behövs och lite till. Toppklass.

Cyberphoto har testat K7. Dom gillar kameran, utseendet, storleken, handhavandet den har allt som behövs och lite till. Toppklass.

Har med intresse följt diskussionerna om K7:an. Är det någon av er som haft problem med kameran som har information om vad Pentax gör åt problemen? Var/är intresserad av en K7:a men får som det är nu, vågar man chansa på att få ett"friskt" ex eller bör man vänta? Undrar även hur alla dessa experter gör sina tester eftersom det inte nämns något om problemen i någon av alla de recensioner jag läst!

Nu har även jag varit på MM och känt på en K7. Tyvärr uteblev den förväntade hypen.

Precis vad som hände mig när jag var och fingrade på den, trodde att jag skulle drabbas av rejäl köplust men nope, nada.

Vänder blicken åt ett annat håll och hm, kanske man skulle köpa sig en ny tv istället? (pengarna var ju nästan redan spenderade, mentalt vill säga.) Och jupp, en tv blev det någon månad senare.

Dubbelt så bra?

Såg en kul diskussion på DP Reviews Pentax SLR Forum. Utgångsfrågan kom från en person som hade en K20D och funderade på att skaffa en till för att slippa byta objektiv och nu undrade om K7 var dubbelt så bra eftersom den kostar dubbelt.

David Oswalds svar är värt att läsa, hur lagen om att man får allt mindre för pengarna när man köper dyrare gäller. En Lexus kostar dubbelt mot en Toyota som fungerar lika bra för att åka från A till B. Pengarna köper inte nåt som är dubbelt så bra, men man kan få nåt man absolut vill ha (typ skakreducering i kamerahuset), man kan känna sig belåten med att "ha det bästa", kanske får ett statusvärde eller nåt annat som kan motivera köpet.

I mitt fall var det faktiskt designen och skärmen, alltså utsidan, som kändes bäst plus att en hel del saker som var OK i K20D funkar bättre i K7.

Jag tycker f ö att K7 verkar funka bra. Har sålt min K10D (som var backup till K20D) och K20D. Använde inte K10 D nån gång efter bytet, och det verkade bli samma sak nu.

Har med intresse följt diskussionerna om K7:an. Är det någon av er som haft problem med kameran som har information om vad Pentax gör åt problemen? Var/är intresserad av en K7:a men får som det är nu, vågar man chansa på att få ett"friskt" ex eller bör man vänta? Undrar även hur alla dessa experter gör sina tester eftersom det inte nämns något om problemen i någon av alla de recensioner jag läst!

Jag har nu använt den i över en månad och har absolut inte stött på NÅGRA problem alls, tvärt om så är den riktigt pålitlig, trygg, välbyggd, genomtänkt och rejäl! När andra fotografer gömmer eller skyler över sina kameror vid en regnskur, kan min ligga kvar helt öppet eller hänga på axeln.

"-Men vad gör du, den blir ju blöt och kanske skadad!"

"-Nej då, det är en vädertätad Pentax"

Tog en del bilder i en extremt dammig miljö, där de lastade magnesiumpulver med lastmaskin (kornstorlek typ mjöl). Där hade nog 98% av DSLR ägarna inte stuckit in sina kameror utan att ha fått skrämselhicka. Det gick bra med K7:an..

Den övre bilden tagen med LX3

Bilagor

• dammigK7.jpg
    dammigK7.jpg
    15.8 KB · Visningar: 412
  • magnesium3Otto.jpg
    magnesium3Otto.jpg
    5.9 KB · Visningar: 411
Jag har nu använt den i över en månad och har absolut inte stött på NÅGRA problem alls, tvärt om så är den riktigt pålitlig, trygg, välbyggd, genomtänkt och rejäl! När andra fotografer gömmer eller skyler över sina kameror vid en regnskur, kan min ligga kvar helt öppet eller hänga på axeln.

"-Men vad gör du, den blir ju blöt och kanske skadad!"

"-Nej då, det är en vädertätad Pentax"

Tog en del bilder i en extremt dammig miljö, där de lastade magnesiumpulver med lastmaskin (kornstorlek typ mjöl). Där hade nog 98% av DSLR ägarna inte stuckit in sina kameror utan att ha fått skrämselhicka. Det gick bra med K7:an..

Den övre bilden tagen med LX3
Jag var kanske otydlig. Att kameran verkar vara byggd som en stridsvagn var en av anledningarna till intresset för den. Problemen jag tänkte på var de gröna linjerna och batteriindikatorn. Någon som vet vad som händer med drabbade kameror? Just nu verkar dock K7:eek:rna vara tillfälligt slut så jag har väl bara att vänta och hoppas på att de nya leveranserna är problemfria. Problemet är att jag börjar få abstinens eftersom jag sålde min gamla kamera för att få råd till en ny.

Jag var kanske otydlig. Att kameran verkar vara byggd som en stridsvagn var en av anledningarna till intresset för den. Problemen jag tänkte på var de gröna linjerna och batteriindikatorn. Någon som vet vad som händer med drabbade kameror? Just nu verkar dock K7:eek:rna vara tillfälligt slut så jag har väl bara att vänta och hoppas på att de nya leveranserna är problemfria. Problemet är att jag börjar få abstinens eftersom jag sålde min gamla kamera för att få råd till en ny.

Jag tillhör den lilla lyckliga skara som fick ett exemplar som uppvisade tre gröna linjer. Detta skedde vid normal innomhustemperatur och även vid stillbildsfotografering. Jag hade kontakt med Focustrading ett par veckor innan de fick besked av Pentax att de drabbade kamerorna skulle skickas in till serviceverkstaden i Kungsör. Jag ringde Kameraservice och frågade vad de skulle göra och hur lång tid jag skulle få vänta. Det handlade inte om en mjukvaruuppdatering utan någon form av hårdvarujustering. Fungerade detta skulle det ta ett par dagar annars skulle en ny kamera skickas till mig inom tre veckor. De har haft kameran en vecka nu så det ska bli intressant att höra vad de gjort med den.

Detta serviceförfarande är dock inget man läst på andra forum tex PF, där går rykterna om att de arbetar fram en ny mjukvara. Men som sagt, enbart rykten. Service är dock den linjen som PentaxJapan och i sin tur PentaxGermany gett FocusTrading att gå efter här i Sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar