Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K200D vs. Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonatan96

Aktiv medlem
Hejsan,

ag skall köpa min första systemkamera snart (Har dock fotat väldigt mycket innan med kompakt och nån gång med system) och skall antingen köpa Pentax K200D eller Nikon D70.

Fördelen med Pentaxen är att jag kan använda pappas 5 objektiv och linser till då.

Mvh,
Jonatan

K200d alla gånger du får 10 mp en helt modernare kamera samt vädertätning och bildstabilisering i huset. Den enda fördelen jag kan tänka mig d70 har mot k200 är hanteringen annars slår nog k200d d70 på fingrarna :)

Har Pentaxen fokusmotor i huset?

ja,om du tänker på de äldre objektiven så funkar autofokus
på F-Fa objektiv,
de äldre M-utan fokusskruv funkar bara med manuel fokusering

och finns det A-markering på bländaringen så kan du ändra bländaren från kameran.annars så hantera du bländaren med ringen.

varför står det just mellan dessa två modeller? K200D är enligt mig flera steg bättre kamera än D70? K200D i alla dagar före en flera år gammal D70.. :)

Varför inte? Har hört att båda är mycket bra. Okej, är intresserad av Canon EOS 350D också. Pentax K200D vs. Canon EOS 350D.

Välj K200D igen :) De andra kamerorna är för gamla för att tävla mot K200D. 350D är för slö och för gammalt gränssnitt..

Jonatan, ska du köpa begagnat? och vad ska du fota? så kan vi hjälpa dig hitta den perfekta kameran :) Har du någon övre gräns på din buffert? och isf vad?

Ja, jag skall köpa begagnat. (Utom Pentaxen som jag funderar på att köpa ny) Jag fotar djur och natur, macro osv

Min budget ligger på 5000:- max.

Välj K200D igen :) De andra kamerorna är för gamla för att tävla mot K200D. 350D är för slö och för gammalt gränssnitt..

Det där tycker jag är lite förhastat. Dom är inte många från den tiden men 350D håller bra kvalité om man frågar mig. På vilket sätt är den slö? Minns själv bara att kitobjektivet inte var ngn favorit, speciellt inte efter att ha fått använda en del andra objektiv. Sedan vad ett bra pris skulle vara för en 350D är annan femma, tycker att det ligger lite högt här på FS.

Men försök å få över så mkt som möjligt till objektiv är mitt tips!

Då tror jag nog ändå på Pentaxen. Där kan du köpa många bra begagnade manuellt fokuserande objektiv som inte kostar mycket, så du kan ha lite att leka med. Köp ett begagnat K200D hus och så kanske en billig A-glugg med macro och börja fota :) Sedan kan jag rekommendera typ Sigmas 18-50 2.8 glugg som normalzoom till den. Perfekt kombination!

När man köper detta kit, (http://www.digiswe.com/pentax-k200d-objektiv-smc-da-18-55mm-f-3.5-5.6-al-batterigrepp-vaska.html) visst ingår väl sånt som batteri, laddare och kamerarem då?

Mvh,
Jonatan

Just den informationen har de ju inte skrivit in, men skulle bli förvånad om det inte ingick. Vill du vara helt säker föreslår jag att du ringer dem och frågar innan du beställer;

Telefon: 08 505 86 450
Öppettider Vardagar 11:00 - 13:00 / 14:00 - 16:30
Lördag - Söndag stängt

Mvh, Pontus

Jag har en k100d och är supernöjd...kan tro att en 200d är ännu bättre.
Sen tycker jag att det är skönt med AA batterier...bara att ladda och om det mot all förmodan endå skulle ta slut så har vilken mack som helst nya:)

Okej, tack. Hur länge räcker batterierna? Lika länge som vanliga kamerabatterier? Såg även att den har väldigt slö seriebildstagning.. Nackdel om man vill fota fallande vattendroppar som träffar vattnet?

Räkna på vad du skulle få betala för ett lika stort antal objektiv till nikon eller canon också innan du bestämmer dig.
Ock kolla på några intressanta objektiv också så du vet vad du har att vänta dig för priser när du vill ha nya gluggar.

Har du redan fem objektiv så kommer du nog säkert iaf använda minst två, antagligen tre av dem. Kolla recensionerna här på fotosidan och läs omdömen om de gluggar du har från scrath.

Dessa gluggar har jag redan:

Tamaron 70-210mm 1:4-5.6
Soligoa Tele-Auto F:2.5 f=135mm MC
Vivitar 28mm 1:28 MC Whide Angle
SMC PENTAX-A ZOOM 1:3.5-4.5 35mm-70mm
Ricoh XR Rikenon 1:2 50mm S

Det jag kommer uppdatera med är först macroobjektiv, sen en tele med större brännvidd, typ 300mm eller mer. Därefter nytt vidvinkel.

Vad tror ni om det? Pentax K200D med batterigrepp och gluggarna jag nämnde ovan+Pentax 18-55mm, blir det bra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar