macrobild skrev:
Att du tidigare kunde plocka ihop en Pc och att den både var snabbare/billigare än mac stämmer.
Men med dagens Xeon 3.0 som sitter i nya Maccarna så kan du inte vad jag förstår plocka ihop en pc med samma prestanda, processorer, uppbyggnad, firewire 800 mm billigare. Det skriver alla PC tidningar världen över som jämfört med exv Dell, dessa tidningar är imponerade över Macens pris och prestanda .
Mikael
Jag visade tidigare i denna tråd att det gick att plocka ihop en MacPro-liknande dator från Komplett som var billigare, som ett svar på ett inlägg du gjort också i denna tråd. Jag antar att du inte glömt det, så jag förstår inte varför du fortsätter att påstå att MacPro är det billigaste för samma prestanda.
Du brukar undersökta saker väl, så jag förstår inte varför du helt låter bli att göra så i detta fall. Antingen får du se till att tala om vad för fel jag har gjort nedan (det finns säkert sådana, jag slängde ihop allt på kort tid), eller så tycker jag att du ska sluta att ange saker som förefaller felaktiga. När du jämför kameror brukar du inte låta dig övertygas av artiklar i diverse tidskrifter, så varför gör du så här? Det är ju hur enkelt som helst att skaffa sig en översiktlig prisuppfattning för tex ett hemmabygge.
Jag har gjort en ny jmf nu som visar en ungefärlig prisskillnad på ca 3000kr till hemmabygges-PCns fördel relativt en MacPro.(*)
Naturligtvis går det inte att plocka ihop en *exakt* identisk dator eftersom det inte finns någon annan än apple som tillverkar en sådan. Dylikt argument är dock naturligtvis meningslöst.
Hårdvarumässigt är macen bra och billig, men inte det billigaste du kan få med jämförbar prestanda. Det *går* alltså att bygga en billigare likvärdig burk själv.
Du har däremot rätt i att någon lika billig dell inte går att hitta, i varje fall inte senast jag försökte.
/ep
(*)
Hastigt ihopplockad dator på komplett för jmf med 2Ghz apple. Det *går* dessutom att hitta billigare komponenter men jag plockade samman datorn mycket hastigt. Jag är därför inte säker på att alla komponenterna fungerar tillsammans, men har alltså inte heller ansträngt mig för att plocka det billigaste. Jag ska också påpeka att jag inte ansträngt mig våldsamt för att få exakt samma prestanda på alla saker, så det kan finnas saker som är något sämre, eller bättre, än motsvarande saker i Macen.
*Xeon 5130 2gHz 2st a 3350 tot 6700:-
*Asus DSBF-D 4599:-
*Nec AD-5170 349:-
*Chieftec-big tower-låda 1398:-
*Gainward GeForce 7300GT 256MB DDR2, PCI-Express, "BP7300GT-256-TV-DVI" 849:-
*Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM 795:-
*Crucial DDR2 PC4200 512MB CL4 ECC, FULLY BUFFERED, Intel Validated, 240pin 2*1449:- = 2898:-
*Tangentbort och mus för totalt knappt 300:-
*Firewire800-kort 495:-
Totalt ink moms: 18366:-
MacPro 2GHz (ungefärligt jämförbar, med ovanstående reservation, i fråga om HD-storlek, Grafikkort, mängd minne etc): 21285:-
Prisfördel hemmabygget: knappt 3000 :-