Annons

PC vs MAC

Produkter
(logga in för att koppla)
ja myterna är många-nu kan man avliva en, dvs att mac skulle vara dyrare än pc=för första gången
Hur går det i kyrkan (själv blev jag utslängd från det religiösa mactältet när jag ifrågasatte mac tidigare på ett macforum)
Idag är förutättningarna ändrade
Mikael
 
Senast ändrad:
xandx skrev:
Hmm ja vad säger man, allt är relativt!
Jag har jobbat som programmerare i många år på nästan alla plattformar och OS, PC, Mac, Linux, Unix, Alpha, AS400 osv.. En sak som alltid slår mig när andra som inte har den riktiga kunskapen uttalar sig är dessa generaliseringar. Det finns en uppsjö av kombinationer på moderkort/CPU vs grafikkort RAM interna/externa komponenter i en PC. Så att bara ta ordet PC och säga att den är slöare en en MAC är för mig idiotiskt!

Mitt moderkort i kombination med min processor och mitt ram minne samt mina in och ut enheter är kanske snabbare än en annan PC med samma processor men med andra komponenter. Det är så många faktorer som spelar in i fall en PC funkar optimalt eller inte. Tex kör man mycket externa komponenter som DVD brännare, ljudkort osv så avlastar detta din PC, jag har sett interna DVD brännare som bara låser datorn när de bränner en skiva just för att drivrutinerna i kombination med hårdvaran inte är optimerade. PS i MAC har inte samma kod som i en PC så länge det inte är X86 processor. Om jag skall vara ärlig så tycker jag att han pratar mycket strunt? Den här typen av journalistik är låg bottnad och fylld med generaliseringar. Jag kan hitta minst 1000+ av sådana artiklar om jag googlar lite.

Hela vitsen med PC är just modulsystemet och XP är ingen felfritt program.

Jag använder både mac och pc. det märkliga är att hans och mina erfarenheter är desamma. Kan det möjligen vara så att os x har bättre förutsättningar för multitasking än xp ?

Mikael
 
När det gäller pris på macintosh blir det lite svårt att jämföra av några skäl. Dels så säljs macar i lite udda konfigurationer. imac har ju ingen motsvarighet. Sedan är det frågan VEM man skall jämföra med. En byggsats på komplett eller en färdig dator?

När det gäller mac pro så är denna mycket prisvärd jämfört med andra leverantörer men kan fås aningen billigare i form av byggsats.

När det gäller bärbara så är andra märken inte mer prisvärda.

Men apple har ingen motsvarighet till en ´vanlig tower´. Det är en svaghet tycker jag.

Men ett av skälen till att det går att bygga så billiga PC-maskiner är att det finns många företag som levererar delar till en rätt öppen standard. Fast det är ju ett av skälen till att pc inte är lika stabilt som mac.

Personligen tycker jag stabilitet och bra OS design är viktigare än smärre prisskilnader och utbud av grafikkort mm. Jag har kört win, solaris och SUSE Linux tidigare men jag har fastnat för mac faktiskt.
 
Asså ingen av oss har någon vetenskaplig studie om just PC vs MAC. Mina trotjänare här hemma går fint och har inga som hellst problem med varken minne eller multitasking, att någon dator är några milisec snabbare än den andre är helt ointressant för mig. Jag kan plocka ihop en PC som går snabbare än en MAC för mindre pengar än vad en MAC kostar.

Kommer ihåg en MAC fantast på mitt jobb som alltid svor att hans jobb PC var slö, en dag tittade jag närmare på hans konfiguration och märkte att han dels hade åtskilliga spionprogram installerade och att han hade typ 5% ledigt på sin hårddisk och för lite ram minne. En eloge till MAC för att den är ganska befriad från div spyware. Vad gäller multitasking OSX vs XP är jag inte riktigt säker på vem som vinner i längden? Kanske är OSX bättre på att hantera program som PS än XP men sedan så skiljer inte XP koden så mycket ifrån tex en WIN2003 server som klarar av att hantera flera CPU'er samt flera tusen nätverks anslutningar. Jag säger inte att MAC/OSX är dåligt men sådana här diskussioner brukar hamna på sandlådestadiet där utterligheter domnierar.

Jag själv funderar på att skaffa mig en bärbar MAC inte för att den är snabbare än en PC utan för att jag vill ha en liten men smidig dator till foto och musik.
 
Att du tidigare kunde plocka ihop en Pc och att den både var snabbare/billigare än mac stämmer.
Men med dagens Xeon 3.0 som sitter i nya Maccarna så kan du inte vad jag förstår plocka ihop en pc med samma prestanda, processorer, uppbyggnad, firewire 800 mm billigare. Det skriver alla PC tidningar världen över som jämfört med exv Dell, dessa tidningar är imponerade över Macens pris och prestanda .

Mikael
 
En av orsakerna att jag har beställt en ny mac book pro är förutom DVI , firewire 800 . Även på dyra bra bärbara pc kan DVI utgången fattas.
Firewire 800 verkar hålla måttet http://www.barefeats.com/hard81.html

Jag jobbar mycket ute på fältet och att kunna tanka över rawfiler snabbt är viktigt för mig.

En annan sak är att jag kan köra både XP och OSX på samma maskin.
Dessutom så har de nya maccarna en bra inbyggd skärm vilket de tidigare modellerna inte hade.

Med intels inträde i Maccarna så kan priserna idag direkt jämföras med en likvärdig bärbar PC .
Mikael (som gärna använder både mac och pc)
 
macrobild skrev:
Att du tidigare kunde plocka ihop en Pc och att den både var snabbare/billigare än mac stämmer.
Men med dagens Xeon 3.0 som sitter i nya Maccarna så kan du inte vad jag förstår plocka ihop en pc med samma prestanda, processorer, uppbyggnad, firewire 800 mm billigare. Det skriver alla PC tidningar världen över som jämfört med exv Dell, dessa tidningar är imponerade över Macens pris och prestanda .

Mikael

Jag visade tidigare i denna tråd att det gick att plocka ihop en MacPro-liknande dator från Komplett som var billigare, som ett svar på ett inlägg du gjort också i denna tråd. Jag antar att du inte glömt det, så jag förstår inte varför du fortsätter att påstå att MacPro är det billigaste för samma prestanda.
Du brukar undersökta saker väl, så jag förstår inte varför du helt låter bli att göra så i detta fall. Antingen får du se till att tala om vad för fel jag har gjort nedan (det finns säkert sådana, jag slängde ihop allt på kort tid), eller så tycker jag att du ska sluta att ange saker som förefaller felaktiga. När du jämför kameror brukar du inte låta dig övertygas av artiklar i diverse tidskrifter, så varför gör du så här? Det är ju hur enkelt som helst att skaffa sig en översiktlig prisuppfattning för tex ett hemmabygge.
Jag har gjort en ny jmf nu som visar en ungefärlig prisskillnad på ca 3000kr till hemmabygges-PCns fördel relativt en MacPro.(*)

Naturligtvis går det inte att plocka ihop en *exakt* identisk dator eftersom det inte finns någon annan än apple som tillverkar en sådan. Dylikt argument är dock naturligtvis meningslöst.

Hårdvarumässigt är macen bra och billig, men inte det billigaste du kan få med jämförbar prestanda. Det *går* alltså att bygga en billigare likvärdig burk själv.
Du har däremot rätt i att någon lika billig dell inte går att hitta, i varje fall inte senast jag försökte.

/ep

(*)
Hastigt ihopplockad dator på komplett för jmf med 2Ghz apple. Det *går* dessutom att hitta billigare komponenter men jag plockade samman datorn mycket hastigt. Jag är därför inte säker på att alla komponenterna fungerar tillsammans, men har alltså inte heller ansträngt mig för att plocka det billigaste. Jag ska också påpeka att jag inte ansträngt mig våldsamt för att få exakt samma prestanda på alla saker, så det kan finnas saker som är något sämre, eller bättre, än motsvarande saker i Macen.
*Xeon 5130 2gHz 2st a 3350 tot 6700:-
*Asus DSBF-D 4599:-
*Nec AD-5170 349:-
*Chieftec-big tower-låda 1398:-
*Gainward GeForce 7300GT 256MB DDR2, PCI-Express, "BP7300GT-256-TV-DVI" 849:-
*Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM 795:-
*Crucial DDR2 PC4200 512MB CL4 ECC, FULLY BUFFERED, Intel Validated, 240pin 2*1449:- = 2898:-
*Tangentbort och mus för totalt knappt 300:-
*Firewire800-kort 495:-
Totalt ink moms: 18366:-

MacPro 2GHz (ungefärligt jämförbar, med ovanstående reservation, i fråga om HD-storlek, Grafikkort, mängd minne etc): 21285:-

Prisfördel hemmabygget: knappt 3000 :-
 
Leifer skrev:
Vilket operativsystem har du räknat in i priset? XPP?

Inget alls som du ser.
Lägg till
xp pro oem eller xp pro x64 oem för 1535 resp 1495 om du vill. Vill du ha xp home för 959 kan du välja det istället.

Prisökningen kommer till MacPro också ifall jag skulle vilja köra windows (dvs Photoshop snabbt) på burken. Som nedanstående post anger kanske jag väljer linux istället. Det beror på vad jag vill ha burken till. Jag ser det knappast som en fördel att jag får betala för OS X när jag köper macen. Då hade jag hellre valt att slippa betala för detta och sedan själv fått välja os - kanske os x, kanske xp eller kanske linux, freebsd eller vad den nu skulle bli.

/ep
 
epep skrev:
Jag visade tidigare i denna tråd att det gick att plocka ihop en MacPro-liknande dator från Komplett som var billigare, som ett svar på ett inlägg du gjort också i denna tråd. Jag antar att du inte glömt det, så jag förstår inte varför du fortsätter att påstå att MacPro är det billigaste för samma prestanda.
Du brukar undersökta saker väl, så jag förstår inte varför du helt låter bli att göra så i detta fall. Antingen får du se till att tala om vad för fel jag har gjort nedan (det finns säkert sådana, jag slängde ihop allt på kort tid), eller så tycker jag att du ska sluta att ange saker som förefaller felaktiga. När du jämför kameror brukar du inte låta dig övertygas av artiklar i diverse tidskrifter, så varför gör du så här? Det är ju hur enkelt som helst att skaffa sig en översiktlig prisuppfattning för tex ett hemmabygge.
Jag har gjort en ny jmf nu som visar en ungefärlig prisskillnad på ca 3000kr till hemmabygges-PCns fördel relativt en MacPro.(*)

Naturligtvis går det inte att plocka ihop en *exakt* identisk dator eftersom det inte finns någon annan än apple som tillverkar en sådan. Dylikt argument är dock naturligtvis meningslöst.

Hårdvarumässigt är macen bra och billig, men inte det billigaste du kan få med jämförbar prestanda. Det *går* alltså att bygga en billigare likvärdig burk själv.
Du har däremot rätt i att någon lika billig dell inte går att hitta, i varje fall inte senast jag försökte.

/ep

(*)
Hastigt ihopplockad dator på komplett för jmf med 2Ghz apple. Det *går* dessutom att hitta billigare komponenter men jag plockade samman datorn mycket hastigt. Jag är därför inte säker på att alla komponenterna fungerar tillsammans, men har alltså inte heller ansträngt mig för att plocka det billigaste. Jag ska också påpeka att jag inte ansträngt mig våldsamt för att få exakt samma prestanda på alla saker, så det kan finnas saker som är något sämre, eller bättre, än motsvarande saker i Macen.
*Xeon 5130 2gHz 2st a 3350 tot 6700:-
*Asus DSBF-D 4599:-
*Nec AD-5170 349:-
*Chieftec-big tower-låda 1398:-
*Gainward GeForce 7300GT 256MB DDR2, PCI-Express, "BP7300GT-256-TV-DVI" 849:-
*Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM 795:-
*Crucial DDR2 PC4200 512MB CL4 ECC, FULLY BUFFERED, Intel Validated, 240pin 2*1449:- = 2898:-
*Tangentbort och mus för totalt knappt 300:-
*Firewire800-kort 495:-
Totalt ink moms: 18366:-

MacPro 2GHz (ungefärligt jämförbar, med ovanstående reservation, i fråga om HD-storlek, Grafikkort, mängd minne etc): 21285:-

Prisfördel hemmabygget: knappt 3000 :-

du visade att det inte var samma processorer xeon 3.0 om jag minns rätt, dvs den som Apple använder är dyrare samt ingår firewire 800?
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
du visade att det inte var samma processorer om jag minns rätt, dvs den som Apple använder och är dyrare samt ingår firewire 800?
Mikael

Vad avser den dell jag försökte hitta så framgick inte tillräckligt tydligt vilken processor som satt i macen, så den jämförelsen jag gjorde med dellen var felaktig som jag också hållt med om tidigare!
Avseende jämförelsen med hemmabygget från komplett så var det i den tidigare jämförelsen samma processor, och likaså i ovanstående jämförelse.

Så du kommer ihåg fel.

Som du ser ovan så ingår firewire800 i mitt ihopplock.

Jag vill dock igen påpeka att det är ett hastigt sammanplock, så det finns helt klart utrymme för invändningar. Som en översiktlig prisuppfattning tycker jag dock att det duger någorlunda väl!

/ep
 
Senast ändrad:
Vi kan alltså dra slutsatsen att en Mac inte är dyrare, hur får jag samma kvalitet i bygget?
Lite av att titta in i en MBW motorrum =Mac.
Mikael
 
Men skall man ha Windows också blir skillnaden ännu mindre (1000-1500 för Windows XP). Sen får du räkna med tid för att ta reda på vad du vill ha, beställa och montera. Tid är inte gratis.
 
oskard skrev:
Men skall man ha Windows också blir skillnaden ännu mindre (1000-1500 för Windows XP). Sen får du räkna med tid för att ta reda på vad du vill ha, beställa och montera. Tid är inte gratis.

Ni skall veta att jag har varit mycket kritisk till mac och deras prispolitik tidigare. Idag finns det inte mycket att invända mot när det gäller byggkvalitet/prestanda/pris. En Mac xeon som ser ut så här, klappad och klar till ett pris som motsvarar ett hemmabygge.
Jag har åter gjort mitt val- nu blev det åter Mac
Mikael
 

Bilagor

  • mac.jpg.png
    mac.jpg.png
    35.6 KB · Visningar: 120
macrobild skrev:
Vi kan alltså dra slutsatsen att en Mac inte är dyrare, hur får jag samma kvalitet i bygget?
Lite av att titta in i en MBW motorrum =Mac.
Mikael

????
Jag har precis visat att macen sannolikt är dyrare än ett hemmbygge!
Kvalitet i bygget? När vi nu visat att macen sannolikt är dyrare så kommer plötsligen förfärligt mjuka och subjektiva bedömningsgrunder.
Efter att ha byggt egna datorer sedan 90-talets början så kan jag konstatera att kvaliteten i hemmabyggen ofta är *högre* än kvaliteten i köpta datorer. De köpta färdiga datorerna har, eller hade i varje fall tidigare, ofta sämre varianter av komponenterna.
Nya chassin brukar vara förträffligt väl gjorda med trevliga lösningar på många klassiska problem. Nackdelen med hemmabyggen är att man måste tillse att man får komponenter som passar väl ihop - det var i varje fall tidigare ett problem.

/ep
 
Erik- du är värre än inbitna macanhägare på 99mac men du försvarar PC och inte mac .

Räkna då för fan ut priset på en hemmajox pc som motsvarar exakt det jag får med att köpa en färdig mac xeon 3.0 samt kan jag köra båda os lika elegant?

Mikael
 
Senast ändrad:
Kan ni inte göra tvärt om. Någon plockar ihop en PC och sedan ska en Macfanatiker visa vad motsvarande Mac kostar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.