** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

PC vs MAC

Produkter
(logga in för att koppla)
Jerry Gladh skrev:
Har inte träffat någon som använder XP64 i yrkesmässig bildbearbetning.

Jag talar hela tiden om XP32

Jerry

Jaha. De kanske inte har så stor nytta av det eller kanske borde gå över till det. Det verkar lite konstigt att beskylla xp för brister som egentligen beror på att man använder fel version. Det vore ju ungefär som att beskylla os x för brister som uppkommer när man kör det på undermålig hårdvara.

/ep

Erik jag vet inte vad du använder dina burkar till men jag som har ett antal firewirehårddiskar med bilder ,18st och jobbar med dessa dagligen och håller med Jerry i mångt och mycket. Det fungerar enklare och bättre med mac.
Nu kör jag inte XP64 (finns det på svenska?)
Idag så upplever jag att "vanliga" XP har sämre minneshantering än mina maccar, efterhand blir allt arbete segare i XP jämfört med maccarna som rullar på oavsett vilka och hur många progranm som används samtidigt. Ofta är det en omstart som får rensa minnet/minneshanteringen i XP. Att köra lika många öppna program på pc som på mac samtidigt går inte.I varje fall inte med mina PC som har 2GB raam installerade går det inte att växla mellan programmen utan att något "saggar".

En annan sak som jag fick uppleva igår var att Ghosta om min ena bärbara PC pga av ett virus som inte virusskyddet tog. En "dialer" som påverkade Internet Explorer. Hur detta virus hade smygit in i min PC är en gåta.Jag använder inte IE och IE var det enda program som påverkades. Ett tag trodde jag att det följde med Camera Raw beta som jag installerade. Efter Ghostning och ominstallation av Camera raw fungerar det som det skall. (mitt ena barn hade lånat arbetsdatorn för att gå upp på någon chattsida, möjligen är det därifrån) På mac slipper man ens tänka på virusrisken.

En annan sak med PC är de olika drivrutinerna som finns till grafikkort och skärm, jag med flera kan inte profilera den inbyggda skärmen,inbyggda ATI programvaran tar inte LUT data. För många kan detta inte ses som viktigt men för mig är det det. För vissa är det viktigt att kunna växla mellan olika profiler på ett enkelt sätt-det går inte på pc, möjligen med Vista.

Det är mer kladd med pc-vissa tycker tom det är roligt.
(jag bla men inte när min arbets PC kladdar)
Mikael

Senast ändrad:
epep skrev:

Jesper Ekvall (Jeppe) skrev:
Volvo eller Saab?
Coop eller ICA?
Adidas eller Nike?
Nikon eller Canon?
Senap eller ketchup?
Kolfiber eller aluminium?
Digitalt eller ....
......
PC eller Mac?

EXAKT!!!EXAKT!!!

Nu var det ju inte det som trådskaparen efterlyste.....utan råd om vilken dator/operativsystem som var att föredra vid bildarbete. Istället har du levererat olika förslag på byggsatser...och slutligen citerat ett inlägg som påstår att det inte spelar någon roll vad man väljer.

Eftersom du är dataexpert vore det intressant att få veta hur övergången till Vista kommer att påverka ekonomin för windowsanvändare. Det skulle kanske ge lite perspektiv för trådskaparen.

Är datorn till bildbehandling, vill man slippa krångel, inget skit med virus och ideliga virusuppdateringar.Program som slöar ner datorns prestanda. Dvs en maskin som fungerar utan hela tiden behövas ses över då är det mac som gäller för bildarbete.
Mikael

epep skrev:
Photoshop fungerar bättre under xp än under os x. Jag upplever att det finns en mängd buggar i os x-versionen som inte finns i xp-versionen. Saker som att muspekaren inte ändrar utseende där den borde osv.
Det finns inte heller ens någon version av photoshop för os x intel. Sammantaget är alltså den absolut viktigaste programvaran för bildbehandling tydligt undermålig på MacPro om man kör os x.

Du får gärna berätta vilken fog du har för att de ledande programvarorna som finns för båda plattformarna är bättre under os x, och då i större utsträckning än motsatsen, dvs att det finns lika mycket program som är bättre på pc-plattformen. Bibble fanns primärt inte för os x eller mac. Nu finns det. Jag vet dock inte om detta kan motivera ett påstående av den typ du precis fällt - "utvecklades primärt för xx och är därför bättre för xx". Det krävs att du substanseierar ett dylikt påstående. Min upplevelse är nämligen en helt annan. Där det har funnits programvaror till båda platformarna har programmen till pc generellt hållit högre kvalitet. Det är dock mer uttalat i det lägre segmentet, men följer i viss mån med uppåt.
Adobe sa väl tex för ett tag sedan att
deras program fungerade bättre på pc. Alla kommer väl ihåg länken http://www.adobe.com/motion/pcpreferred.html
Länken finns inte längre men om du googlar på det så hittar du referenser.

Sedan får du gärna ange vad i arbetsflödet som skiljer på ett sådant tydligt sätt till os x fördel.

/ep

Äh, för mig spelar det egentligen ingen roll. Ingen av plattformarna är ju direkt dåliga.

Lite vad jag ville få fram var att man ska se till sitt eget behov. Om jag ser till mig själv och mitt användande av capture one (står till 90% av användandet) så har Mac:en gjort en revolution hemma hos mig. Förbättringar som jag inte kunde drömma om. Men det är JAG det. Jag har väldigt noga sett över mina behov och handlat efter det. Just när det gäller Capture One så är hela programmet uppbyggt på ett helt annat sätt än PC-versionen. DET är viktigt för mig.

Det är OMÖJLIGT att generellt säga att det ena är bättre än det andra så länge vi har olika behov.

Mvh /Peter

ThomasC skrev:

Eftersom du är dataexpert vore det intressant att få veta hur övergången till Vista kommer att påverka ekonomin för windowsanvändare. Det skulle kanske ge lite perspektiv för trådskaparen.

Det kommer naturligtvis att bli dyrt. Jag har ingen egen erfarenhet av vista, men av vad jag hört och läst så kräver det stora resurser av datorn. Jag misstänker dock att microsoft kommer att tillse att gamla program fungerar någorlunda adekvat även under vista.

Jmf med övergången motorola 68000-serien till ppc, os 9 till os x, och ppc till intel. Ingen av dessa övergångar har varit problemfria. Naturligtvis har apple varit framgångsrika i att tillhandahålla emulering vid övergångarna och det har varit imponerande, men gamla program har inte alltid fungerat speciellt bra. Nu kan man tex inte uppgradera sin mac för att få en snabbare photoshopdator. Den snabbaste photoshop-macen körande ett os från apple är fortfarande en quad-G5a och en dubbel g5 ger också MacPro smisk. Jag *misstänker* att en enkel G5 också är lika snabb som den snabbaste MacPro.
http://www.macintouch.com/reviews/macpro/benchmarks.html#photoshop

Den snabbaste macen för photoshop är i dagsläget förmodligen en MacPro som kör windows och photoshop.

Jag måste nog förklara mig något här. Jag är inte "pro windows". Jag är heller inte "pro os x", "pro linux", "pro xBSD", eller "pro något".
Jag är ganska agnostiskt vad gäller os. De servrar som jag råkar hantera kör linux därför att jag kan det bättre än xBSD, och det är helt klart billigare än xp och os x för de maskiner som vi behöver och den kunskap som *jag* har.
Hemma så väljer jag den dator som råkar vara närmast, må det vara en pc eller en mac. Jag *gillar* os x. Många saker är mycket lättare, trevligare och behändigare än i windows, men *allt* är inte bättre. Andra saker är nämligen trevligare och enklare under windows. Många saker irriterar mig våldsamt i windows och dessa är trevligare i os x. *Jag* upplever dock tex att det jag gör i allmänhet går snabbare under windows. Små saker som tillsammans tar mycket tid som att byta mellan fönster, hitta vilket fönster som är "minimerat" etc. Jag ser också väldigt lite av de problem, bortsett virus, som alla påstår finns med windows.

Arctic skrev:

För några år sedan så roade jag och en kompis oss med att testa minneshanteringen på pc under XP och Linux. Vi allokerade helt enkelt stora minnesblock som vi sedan traverserade i olika riktningar och åt ena hållet så flöt det på på bägge systemen men när man ändrade riktningen så dog i det närmaste XP medan Linux tog ungefär 5% längre tid på sig.

Det finns massor med arkaiska berättelser om buggar och fel i NT, 2000 och XP. Vissa har varit korrekta, andra har varit korrekta men betydelselösa och vissa har berott på fel som testaren har gjort.
Jag burkar roa mig med att läsa linuxinfo på ibm dev.works. Ibland så har de gjort lite småtester av blandade saker som processer, trådar, mm och jmf med windows. Ibland har windows varit bättre, ofta linux. Det brukar dock inte vara några större skillnader. Jag bryr mig inte så mycket. Det är mest underhållande.
Jag har också haft för vana att samla på mig negativ information om os x - mest för att mac-folk ofta är så fanatiska i sitt datorval.
Jag har svårt att hitta alla länkar, men här kommer ett mindre urval.
Först något som säger en del om apples marknadsavdelning (inte för att jag tycker de är sämre än microsofts, vi känner väl alla MS rapportering av "oberoende" TCO-analyser av windows mot linux, men för att det fanns många som faktiskt *trodde* att G5 var världen snabbaste persondator och den första med en 64-bitars processor när den kom):
http://spl.haxial.net/apple-powermac-G5/

Sen några få blandade länkar (den första är gammal):
http://www.byte.com/documents/s=2288/byt1035828368066/1028_bar.html
http://www.p2pnet.net/story/8723
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2520

Jag har en hel del till, men det tar en så faslig tid att hitta.

/ep

macrobild skrev:

Idag så upplever jag att "vanliga" XP har sämre minneshantering än mina maccar, efterhand blir allt arbete segare i XP jämfört med maccarna som rullar på oavsett vilka och hur många progranm som används samtidigt. Ofta är det en omstart som

Det beror i allmänhet på minnesläckor i program. Dvs att ett program begär mer minne men aldrig lämnar tillbaka det till operativsystemet. Sådant kan också gälla program/systemkomponenter som går kontinuerligt och som man inte "vet" är igång och därför inte kan stoppa. Det går nog också att fixa sådana program under os x om man skulle vilja. Det är också känt att det har funnits en del minnesläckor i program till os x som gjort att os x betett sig precis som du beskriver att windows gör. Du kan googla så får du flera träffar. Jag upplever inte att jag har så stora problem med detta, varken på xp eller os x.

får rensa minnet/minneshanteringen i XP. Att köra lika många öppna program på pc som på mac samtidigt går inte.I varje fall inte med mina PC som har 2GB raam installerade går det inte att växla mellan programmen utan att något "saggar".

Jag ser inte någon större skillnad. Ofta när man upplever denna typ av skillnader så beror de på att den dator som är "bättre" verkligen är bättre och snabbare och inte sällan har mer minne etc.

[...]Ghosta om min ena bärbara PC pga av ett virus som inte virusskyddet tog.
[...]
På mac slipper man ens tänka på virusrisken.

Ja, så är det. Det finns betydligt mycket färre virus till mac. Det är en fördel. Om platformen blir populär finns dock risk att det kommer massor med fler virus till os x.

En annan sak med PC är de olika drivrutinerna som finns till grafikkort och skärm, jag med flera kan inte profilera den inbyggda skärmen,inbyggda ATI programvaran tar inte LUT data. För många kan detta inte ses som viktigt men för mig är det det. För vissa är det viktigt att kunna växla mellan olika profiler på ett enkelt sätt-det går inte på pc, möjligen med Vista.

Förvisso skiljer det här. Avseende problemen med LUT är det väl mest en fråga om att välja rätt kombination av hårdvara och mjukvara?
Vad avser att byta profiler så kanske gratisprogrammet Microsoft Color Coontrol Applet för XP skulle kunna vara något. Är det något sådant du är ute efter?

/ep

Tycker dina tekniska utsvävningar glider iväg från trådens ämne.
Vi är ju dock på FS och i en tråd vars ämne handlar om yrkesmässig bildredigering.

En yrkesarbetande fotograf kan väl knappast förväntas besitta den kunskapen eller slösa tid på att hitta teoretiskt snabba konfigurationer utan garantier för att de kan realiseras i det dagliga arbetet.

Menar du att en fotograf ska leta efter lösningar, som inte ens du känner till, på hur man i XP32 tömmer CS2 på konfiskerat ramminne??

Här handlar det väl knappast om PC vs Mac i den form som du brukar "råka" ut för i tekniska sammanhang. Trådstartaren står i valet mellan de två systemen och söker råd i frågan.

Ditt sätt att helt plötsligt glida över på XP64 i resonemanget blir ju tämligen förvirrande i dagsläget med dess brister gällande drivrutiner, tillgängliga program etc.
Finns väl inte heller på svenska och kommer enligt en del rykte att försvinna innan det är brukbart.

Om inte så ge mig gärna ett exempel på en, i dagsläget, bra XP64 konfiguration för normalanvändaren gällande yrkesmässig bildbearbetning. Vad som finns i morgon blir ju en fråga för den dagen.

En solklar skillnad mellan XP32 och MacOSX när det gäller bildbearbetning, till macens fördel.
Ju större bildfiler desto större tidsmässig vinst.

Jerry

Jerry Gladh skrev:

Menar du att en fotograf ska leta efter lösningar, som inte ens du känner till, på hur man i XP32 tömmer CS2 på konfiskerat ramminne??

Som jag nu skrivit ett antal gånger så tycker jag inte det är så stor skillnad i detta avseende mellan xp och os x. Sen förklarade jag en orsak till *varför* det blev på detta sätt, som är lika aktuell för os x som xp.

Ditt sätt att helt plötsligt glida över på XP64 i resonemanget blir ju tämligen förvirrande i dagsläget med dess brister gällande drivrutiner, tillgängliga program etc.

Tja, du kan ju alltid köpa en dator från dell med xp x64 om du inte vill ordna saker själv.
Utbudet av drivrutiner är med all säkerhet större än det till os x. Såväl nvidia som ati har tex drivrutiner för xp x64. Vad avser program så duger alla tidigare program, som tex photoshop, och som vi redan konstaterat så kan då photoshop under os x och xp få precis lika mycket minne.

Om inte så ge mig gärna ett exempel på en, i dagsläget, bra XP64 konfiguration för normalanvändaren gällande yrkesmässig bildbearbetning. Vad som finns i morgon blir ju en fråga för den dagen.

Se ovan.

En solklar skillnad mellan XP32 och MacOSX när det gäller bildbearbetning, till macens fördel.
Ju större bildfiler desto större tidsmässig vinst.

Tja, inte när jag kör på min gamla G3:a, då är os x otroligt mycket sämre. Men det är ju den typen av jämförelser du vill göra, fast åt andra hållet. Jag säger "jag ser inte någon skillnad" - du säger "det är det visst, minnet minnet" - jag säger "men gör så här" - du säger "vill inte vill inte, tror inte tror inte, kan inte kan inte, går inte går inte", och då är det klart att det blir svårt.

/ep

epep skrev:
Jag säger "jag ser inte någon skillnad" - du säger "det är det visst, minnet minnet" - jag säger "men gör så här" - du säger "vill inte vill inte, tror inte tror inte, kan inte kan inte, går inte går inte", och då är det klart att det blir svårt.

/ep

Precis!
Detta är ju pudelns kärna.
Det blir svårt och det är ju det man inte vill. "Vill inte Kan inte" det är ju så de flesta datoranvändare är och de ska inte behöva göra något, Det ska funka ändå. Trådstartaren är nog mest intresserad av att behandla bilder inte vara datortekniker.

M

Erik
Jag undrar vad du har kört och inte kört på Mac respektive PC. Även jag kan tycka att PC fungerar bra men mac fungerar bättre.
Jag gör samma saker på mina maccar och mina PC maskiner. Ikväll importerade jag in 2GB bilder samtidigt som jag brände en skiva och redigerade bilder i Photoshop på en äldre mac med OSX.
Gör samma sak , Börja med att importera in samma mängd bilder på en PC och se efter vad USB läsaren låser upp vid importen, inte fan kan jag samtidigt bränna en skiva och jobba vidare i Photoshop med mina PC som jag kan göra med mina maccar.
Multitasking, minnestilldelning är inte i samma nivå i XP som OSX.
De maskinaer jag jämför med har dessutom samma mängd raam 2GB . DU kan säkert ställa in din PC men folk vill ha en maskin som fungerar, slippa skitsaker som tempfiler, sämre minneshantering, joxa med inställningar. Allt detta fungerar på Mac utan att man behöver bry sig

Filsystemet på PC gör att även enkla saker som att flytta data från en partition till en annan tar mångdubbelt så lång tid jämfört med mac.
Starta upp en PC går snabbt i början, ju mer program som kommer in i maskinen ju saggiare blir uppstarten, detta behöver man inte ens bry sig om på mac.Uppstarten går lika snabbt idag som när maskinen var ny med få programinstallerade.

För den som vill jobba med bilder, utan att bry sig om att mecka, med minnestilldelning mm så är valet givet, dvs Mac.
Och att slippa virus är en stor bonus.Den största av dem alla.

Mikael

Senast ändrad:
Det handlar i mångt och mycket om inställningar, jag har en optimerad PC jag jobbar vid och två andra som jag använder som server resp bärbar inte de värsta men jag kör över många macar! har iofs inte testat de nya Macarna men eftersom mina PC snart är ett år gammla så är det inte de nya macarna jag skall gå upp emot. Som sagt minneshanteringen i XP är högst personlig då det är programmakarna som ofta strular till det. Jag tycker iofs inte man skall jämföra MAC resp PC men i alla snabhetstester som gjort har nästan alltid PC'n vunnit, kanske därför MAC gått över till X86 tekniken?

epep skrev:
Det finns massor med arkaiska berättelser om buggar och fel i NT, 2000 och XP. Vissa har varit korrekta, andra har varit korrekta men betydelselösa och vissa har berott på fel som testaren har gjort.

Jag hävdar inte att jag har den enda riktiga sanningen.

Det jag kan säga är att man måste vara oerhört mycket noggrannare hur man behandlar minnet under XP är t.ex. Linux (körde även testet på Solaris, AIX och IRIX men det är ju andra hårdvaruarkitekturer så då är det svårare att jämföra). Gör man fel bestraffas man mycket hårt.

Gör man rätt så flyter det dock på minst lika bra.

Melker Humala skrev:
Precis!
Detta är ju pudelns kärna.
Det blir svårt och det är ju det man inte vill. "Vill inte Kan inte" det är ju så de flesta datoranvändare är och de ska inte behöva göra något, Det ska funka ändå. Trådstartaren är nog mest intresserad av att behandla bilder inte vara datortekniker.

M

"Hej, jag skulle vilja köpa en pc som jag ska köra photoshop på och jag behöver mycket minne och det ska gå snabbt"
"Jaha, då ska du ha den här, den här, den här eller den här datorn och du ska nog fundera på xp x64 om du ska ha mycket minne i den"
--
"Hej, jag skulle vilja ha en mac för att köra photoshop rikigt snabbt på och ha mycket minne"
"Jaha, jag är ledsen men apple säljer inte någon sådan dator."

/ep

epep skrev:
"Hej, jag skulle vilja köpa en pc som jag ska köra photoshop på och jag behöver mycket minne och det ska gå snabbt"
"Jaha, då ska du ha den här, den här, den här eller den här datorn och du ska nog fundera på xp x64 om du ska ha mycket minne i den"
--
"Hej, jag skulle vilja ha en mac för att köra photoshop rikigt snabbt på och ha mycket minne"
"Jaha, jag är ledsen men apple säljer inte någon sådan dator."

/ep

Äntligen....så få ord som ändå säger allt.

Jerry

Jerry Gladh skrev:
Äntligen....så få ord som ändå säger allt.

Jerry

Men Jerry, vilken mac ska jag köpa för att kunna köra photoshop på os x då? Eller är man hänvisad till begagnatmarknaden? Varken inwarehouse, macoteket, eller macsupport verkar ha g5 längre.

/ep

macrobild skrev:
Erik
Jag undrar vad du har kört och inte kört på Mac respektive PC. Även jag kan tycka att PC fungerar bra men mac fungerar bättre.
Jag gör samma saker på mina maccar och mina PC maskiner. Ikväll importerade jag in 2GB bilder samtidigt som jag brände en skiva och redigerade bilder i Photoshop på en äldre mac med OSX.
Gör samma sak , Börja med att importera in samma mängd bilder på en PC och se efter vad USB läsaren låser upp vid importen, inte fan kan jag samtidigt bränna en skiva och jobba vidare i Photoshop med mina PC som jag kan göra med mina maccar.

Uppriktigt sagt så upplever jag det inte så. Jag använder dagligen en pc som jag köpte 2001 och där har jag *flera* gånger bränt skivor samtidigt som jag gjort annat. Jag har bränt en stor mängd skivor på den, och jag kan inte påminna mig att en enda blivit fel pga att jag samtidigt arbetat med datorn, men det kan naturligtvis vara så.

Multitasking, minnestilldelning är inte i samma nivå i XP som OSX.

Vad vet du om det? Har du koll på hur schedulern i os x och i xp fungerar? Har du koll på hur minnestilldelningen fungerar? Du kanske har arbetat som programmerare på microsoft, och därför har koll på alla delar av xp och kan upplysa oss andra om den inre funktionen i xp. Kanske har du gjort extensiva tester för att ta reda på vilka systemanrop som är reentrant och vilka som inte är det? Kanske till och med varit inne och rotat i kerneln?

Vi kanske skulle hålla oss i termer av vad som funkar och inte fungerar istället för att få in på tekniska termer som jag tror att varken du eller jag har kontroll över. Jag har tex mycket svårt att tro att du har några som helst kunskaper om hur schedulern i xp fungerar.
*Jag* upplever inte att skillnaderna mellan xp och os x är stora vad avser att byta program, ha många program igång och liknande.

Filsystemet på PC gör att även enkla saker som att flytta data från en partition till en annan tar mångdubbelt så lång tid jämfört med mac.

Vad vet du om filsystemen i osx och xp? Vet du så där rätt av ens vad de båda heter? Har du någon aning om det är filsystemen som gör att du upplever att det tar tid? Du tillskriver en del av datorsystemet ett fel och du har inte den blekaste aning om det verkligen är den delen. Kan vi inte enas om att vi åtminstone talar i termer av vad vi upplever. "Det tar lång tid att kopiera en fil mellan 2 partitioner", snarare än direkt bestämma "felet" som du egentligen inte har den minsta aning om. Eller har du kanske testat med andra filsystem och kommit fram till att det är just filsystemet i xp? Hur kan det dessutom vara filsystemet i xp när det finns flera filsystem till xp att välja mellan? Har du kanske testat att köra xp med andra filsystem, tex ext2 och sett att det blivit snabbare än med något av xps nativa filsystem?

Jag kopierade en 1 gb stor fil på en g5 (os x) köpt i våras - alltså en ny dator - en amd 1700+ (win 2000) köpt 2001 och en 350mhz g3 (os x) tillverkad 1999. G5an är alltså betydligt nyare med snabbare hårddiskar mm. På g5:an tog det 30s, amd 60s och g3 100 s. Kan tilläggas att g3an har nyare hårddiskar.
Jag förväntar mig att skulle jag testat på en ny pc skulle tiden motsvara ungefärligen den på g5:an.

Det *finns* fördelar med os x, men det finns också fördelar med xp. Virusproblemen med xp är tex en *stor* fördel för os x. Programvarukvalitet vad gäller många kommersiella program är ofta högre för xp - en stor fördel för xp. Vad gäller photoshop så upplever jag att windowsversionen har färre buggar, vilka på os x är som mest irriterande men inte speciellt betydelsefulla. På os x kan man köra en mängd open source program, vilka inte fungerar alls lika bra, om de ens fungerar, under windows - en stor fördel för os x.

I dagsläget kan jag inte förstå varför någon skulle köpa en ny mac för bildbehandling - väsentligen photoshop - när det inte ens finns någon mac att köpa, i varje fall inte där jag letat, som kan köra photoshop nativt. (Jag undantar xserve, som jag antar att ni inte förordar som bildbehandlingsdator)

/ep

Senast ändrad:
Hej hå Erik
Du har rätt i att jag inte vet mycket om filsystemen men har desto mer praktisk erfarenhet och där mina iaktageser är som de jag beskrev tidigare.Jag tror även andra delar dessa med mig. Dvs personer som gör likartade saker på mac och pc. Berätta gärna hur jag skall gå till väga att få mina PC att uppträda som maccarna . Dvs att inte bli ockuperad vid bildinhämtning via usb läsare, kunna jobba i Photoshop med bilder och samtidigt exv bränna en skiva. På maccen kan jag men inte på mina PC.
Varför tar det så j... lång tid att kopiera från en partition till en annan? När kopiering från extern USB2 eller firewire går blixtrande snabbt?
Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar