epep
Aktiv medlem
oskard skrev:
Men skall man ha Windows också blir skillnaden ännu mindre (1000-1500 för Windows XP). Sen får du räkna med tid för att ta reda på vad du vill ha, beställa och montera. Tid är inte gratis.
Nej. Men jag anser mig inte vara så dyr - att sätta ihop en dator på ett par timmar tycker jag helt klart är värt ovanstående pris. Dessutom så tillkommer priset för windows till en mac pro också ifall man vill köra windows (och photoshop nativt och snabbt!). Fördelen med mac pron är naturligtvis att man med den *också* kan köra os x (tja, det kan man faktiskt om man verkligen anstränger sig också göra på en vanlig pc, men det är inte lagligt). Som sagt så ansträngde jag mig inte heller för att hitta speciellt billiga komponenter utan tog väsentligen det första som kom upp på kompletts sida som verkade passa vid en hastig anblick.
Som jag sagt tidigare, så är alltså macen billigare än motsvarande dell och är såväl billig som snabb. Jag vänder mig mot argumentet att det skulle vara *den* billigaste datorn med motsvarande prestanda. Jag förstår inte varför man inte bara kan konstatera att den är billig och snabb, istället för att det skulle vara den *billigaste* pcn eller den *snabbaste* pcn. Som jag visat är det sannolikt inte den billigaste pcn och jag är helt övertygad om att det någonstans i världen finns en snabbare pc. Antingen genom att använda flera opteron eller om det finns någon som har tillverkat moderkort som det kan sitta flera motsvarande xeon på.
Apple har helt klart förändrat sin prispolitik och det är bra. Hoppas bara att det håller.
/ep