Annons

Inköp av ny stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är tekniknörd, erkänns utan omsvep, och en sajt som hjälpte mig en hel del vid val av komponenter var

Det har diskuterats till leda och fakta blir snabbt totalt irrelevant i dom diskussionerna. Det hela är en religiös fråga []...
jag klarar mig fint utan sånt som religion, fanatism och fundamentalism. Är saken diskuterad som du säger vill jag inte komma in här och dra igång den igen.
Det med Mac vs Windows gick jag igenom för två år sedan. Jag är egentligen en Apple-människa, har kört Mac, iPad och IPhone i många år, men är inte religiöst bokstavstrogen.
Jag har skrivit i andra trådar att jag egentligen ville ha en Mac Studio men ack, priset … [...]
Jag gillar fortfarande Apples produkter, men priset, priset …
Jag tänkte att det kanske hänt något med Apple och deras priser. Det verkar dock inte så.
Det räcker inte för en dator att vara lite fräck och snygg - är du för dyr för din prestanda så är det ju vettigare att välja annat.

Får börja med att tacka för all input jag fått i tråden. Min kommande dator ser i dagsläget ut enligt nedan. Tänkte använda 1TB disken till windows, PS och lite andra program medan 4TB disken till lagring. Behövs mer lagring har jag externa snurrdiskar. Tar tacksamt emot eventuella synpunkter.
Visa bilaga 176712
Jag hade hellre satsat på ett GeForce grafikkort, annars ser det ut som något som skulle kunna råka hamna i min varukorg också.

• Gilla
Reaktioner: lru
Jag är nyfiken på varför du vill köpa en stationär dator med Windows när du kan få samma eller bättre prestanda i en iMac. Du kan också titta på en Mac Mini M4.
När det kommer till mina förslag, så ha jag fokuserat på AMD Ryzen/RTX-korten och de snabba SSD:erna som finns.

Det är juh lite speciellt att plocka ihop sin 'egen' W11 maskin, men det är juh klart, Photoshop är är Photoshop oavsett OS, men här gör man enkla ingrepp om tre år och uppgraderar till RTX 6080TI 64 GB, kastar in mer ram och den senaste SSD som är byggd på 1nm teknik och utnyttjar PCIe gen 5 fullt ut.

Jag har flera Apple produkter, inget fel i dem, men jag behöver länkar till Apple dator som är Lika snabb/snabbare och kanske uppgraderingsbar för samma pengar.

Denna 11 700 MB/s-9 500 MB/s PCIe gen5 kan man trycka in vid tillfälle på en större W11-låda, och detta för för 1800 kr, om två år kanske den finns som 2 TB 15000/15000 MB/s för kanske 1900 kr, det blir kul!

Få (inga?) slår en Mac Mini M4/Mac Studio M2 i kompaktformen, men det mesta är tyvärr fastlött.

När det kommer till mina förslag, så ha jag fokuserat på AMD Ryzen/RTX-korten och de snabba SSD:erna som finns.

Det är juh lite speciellt att plocka ihop sin 'egen' W11 maskin, men det är juh klart, Photoshop är är Photoshop oavsett OS, men här gör man enkla ingrepp om tre år och uppgraderar till RTX 6080TI 64 GB, kastar in mer ram och den senaste SSD som är byggd på 1nm teknik och utnyttjar PCIe gen 5 fullt ut.

Jag har flera Apple produkter, inget fel i dem, men jag behöver länkar till Apple dator som är Lika snabb/snabbare och kanske uppgraderingsbar för samma pengar.

Denna 11 700 MB/s-9 500 MB/s PCIe gen5 kan man trycka in vid tillfälle på en större W11-låda, och detta för för 1800 kr, om två år kanske den finns som 2 TB 15000/15000 MB/s för kanske 1900 kr, det blir kul!

Få (inga?) slår en Mac Mini M4/Mac Studio M2 i kompaktformen, men det mesta är tyvärr fastlött.
En MacBook kostar mer än 11.700 spänn, men det för de flesta är det värt lite att den är bärbar.

Du har rätt i att Mac mini M4 inte kan modifieras, men glöm inte bort att Apple ger ganska bra inbytesvärde när det är dags att uppgradera.

Jag blev uppriktigt positivt förvånad när jag förra året bytte in min gamla MacBook Pro från 2018 mot en ny. Jag tror jag fick mellan 6.000 och 7.000. Visserligen kostade den nya betydligt mer, men ändå.

En MacBook kostar mer än 11.700 spänn, men det för de flesta är det värt lite att den är bärbar.

Du har rätt i att Mac mini M4 inte kan modifieras, men glöm inte bort att Apple ger ganska bra inbytesvärde när det är dags att uppgradera.

Jag blev uppriktigt positivt förvånad när jag förra året bytte in min gamla MacBook Pro från 2018 mot en ny. Jag tror jag fick mellan 6.000 och 7.000. Visserligen kostade den nya betydligt mer, men ändå.

Nu vet jag inte vad du vill bidra med? Rubriken är Ny Stationär dator, det man kan bidra till är att ge egna förslag eller reflektera på de givna förslagen.

Det uppskattas att få fler förslag på Intel-spåret och kanske även Mac-stationära för budget max 25 000 kr.

För bärbara förslag behöver du starta en egen tråd. jag personligen har redan en bärbar.

Nackdelen med bärbart är ju prestanda per krona alltid brukar vara lägre och möjligheterna att uppgradera och byta trasiga komponenter ofta ännu sämre (om ens möjligt när det gäller Apple) än för en stationär.

Jag brukar avråda från bärbart om man inte absolut behöver mobiliteten eller bor extremt trångt.

Nackdelen med bärbart är ju prestanda per krona alltid brukar vara lägre och möjligheterna att uppgradera och byta trasiga komponenter ofta ännu sämre (om ens möjligt när det gäller Apple) än för en stationär.

Jag brukar avråda från bärbart om man inte absolut behöver mobiliteten eller bor extremt trångt.
Jag förstår att alla lever och använder sina datorer på olika sätt och att behoven är olika.

I min värld måste man ha en bärbar dator. På jobbet har jag en Dell med Windows. Jag tar med mig laptop en på möten. Jag kör Teams och Zoom på kontoret, hemma och på resor.

Samma privat. Jag har med mig datorn överallt. När jag fotar en modell visar jag henne bilderna på min laptop eller iPad.

Kommunikation, bildredigering, kolla saker på internet, AI... Överallt.

Värdet på en bärbar maskin är mycket mer än en stationär. Det går ju att göra mycket med mobilen, men långt ifrån allt.

Jag skulle inte klara mig utan stationär dator och heller inte utan bärbar. Min laptop är optimerad för att vara liten och lätt och min stationära på prestanda.

När det kommer till stationär så har snyggheten på den stationära diskuterats, det är något jag inte fattar. Jag har än så länge aldrig sett vare sig en stationär eller laptop som har varit ens i närheten av att tilltalat mig rent estetiskt. Den stationära har jag alltid gömt så den inte syns.

Jag förstår att alla lever och använder sina datorer på olika sätt och att behoven är olika.

I min värld måste man ha en bärbar dator. På jobbet har jag en Dell med Windows. Jag tar med mig laptop en på möten. Jag kör Teams och Zoom på kontoret, hemma och på resor.

Samma privat. Jag har med mig datorn överallt. När jag fotar en modell visar jag henne bilderna på min laptop eller iPad.

Värdet på en bärbar maskin är mycket mer än en stationär. Det går ju att göra mycket med mobilen, men långt ifrån allt.

Isf faller ju du under kategorin som absolut behöver mobiliteten. Jag gör det inte. Jag äger en laptop privat men den startas bara en gång i månaden för att uppdateras och hålla liv i batteriet. Vill man ha en bra panel (monitor) och dräglig prestanda blir det j*vligt dyrt. Sen har vi det där med storleken - man vill bara bära på en liten men när man använder den vill man ha en stor.

Isf faller ju du under kategorin som absolut behöver mobiliteten. Jag gör det inte. Jag äger en laptop privat men den startas bara en gång i månaden för att uppdateras och hålla liv i batteriet. Vill man ha en bra panel (monitor) och dräglig prestanda blir det j*vligt dyrt. Sen har vi det där med storleken - man vill bara bära på en liten men när man använder den vill man ha en stor.
Det låter som om du behöver in Mac Mini M4

Jag blev nyfiken på denna diskussion om stationär och prestanda kontra pris PC vs Mac. Utan att sätta igång ett krig vore jag nyfiken på om någon ställer upp Mac stationär iMac eller Mac Mini gällande prestanda kontra pris på egenbyggd PC i några nyckeltester som omfattar single core kontra multi core. Antingen matcha prestanda i tester eller matcha pris. Inga andra värderingar eller aspekter än just detta. Med samma prestanda vad blir priset och med samma pris vad blir prestandan? Ett inlägg hade ett sådant test.

Själv har jag kört både Mac och PC och idag har jag PC (mest för att jag kör PC på jobbet och det är enklare att ha samma gränssnitt på båda).

Jag blev nyfiken på denna diskussion om stationär och prestanda kontra pris PC vs Mac. Utan att sätta igång ett krig vore jag nyfiken på om någon ställer upp Mac stationär iMac eller Mac Mini gällande prestanda kontra pris på egenbyggd PC i några nyckeltester som omfattar single core kontra multi core. Antingen matcha prestanda i tester eller matcha pris. Inga andra värderingar eller aspekter än just detta. Med samma prestanda vad blir priset och med samma pris vad blir prestandan? Ett inlägg hade ett sådant test.

Själv har jag kört både Mac och PC och idag har jag PC (mest för att jag kör PC på jobbet och det är enklare att ha samma gränssnitt på båda).
Jag använder precis som dig både en PC med Windows på jobbet och en MacBook Pro privat.

Apple har helt enkelt lyckats göra allt enklare och mer intuitivt. Man slipper en massa frustration som Microshit erbjuder.

Det finns säkert en massa tester som jämför olika alternativ, men vem bryr sig så länge allt fungerar utan problem.

Jag har en äldre MacBook Pro med M1 chippet. Jag kan redigera video utan problem. Det är nog den mest krävande uppgiften jag ger datorn.

Det finns användare och andra som är mer intresserade av att jämföra siffror...

Nu är just dom testerna ganska oväsentliga i real world eftersom mycket numera går på GPUn.

Så det vore bättre att testa GPU-prestanda i en Mac mot ett hemmabygge med ett hyfsat ok grafikkort. Skulle vara beredd på att matcha ett hemmabygge med samma pris till och med som det Mac:en ifråga kostar.

Jag vet inte om du ens fortfarande har läst rubriken Inköp av stationär dator, denna tråd har ingenting med en laptop/bärbar med inbyggd skärm att göra.

Intel I eller AMD R eller Apple M är gångbara,
Jag använder precis som dig både en PC med Windows på jobbet och en MacBook Pro privat.

Päron har helt enkelt lyckats göra allt enklare och mer intuitivt. Man slipper en massa dravel som Päron erbjuder.

Det finns säkert en massa tester som jämför olika alternativ, men vem bryr sig så länge allt fungerar utan problem.

Jag har en äldre MacBook Pro med M1 chippet. Jag kan redigera video utan problem. Det är nog den mest krävande uppgiften jag ger datorn.

Det finns användare och andra som är mer intresserade av att jämföra siffror...

Då får du starta en egen tråd, det ser jag i fram imot...

Jag vet inte om du fortfarande inte ens har läst rubriken Inköp av stationär dator, budget 25', denna tråd har ingenting med en laptop/bärbar med inbyggd skärm att göra, vi alla sitter gissningsvis med varsin redan.

Här mäter vi torra siffror, mätt i sekunder, för vissa handlar det om antal minuter, inget tyckande eller någon kärleksförklaring till något varumärke.

Intel I eller AMD R eller Apple M är gångbara, TS verkar vara inne på spåret W11, så vi försöker hålla oss där.

Nu är just dom testerna ganska oväsentliga i real world eftersom mycket numera går på GPUn.

Så det vore bättre att testa GPU-prestanda i en Mac mot ett hemmabygge med ett hyfsat ok grafikkort. Skulle vara beredd på att matcha ett hemmabygge med samma pris till och med som det Mac:en ifråga kostar.
Jag kan bidra med GPU-siffra i mitt hemmabygge.
CPU är AMD Ryzen 9 7900.
GPU är en Powercolor RX 6800 XT Red Devil.
OS Win 11 Pro optimerad för prestanda.

Resultat Geekbench OpenCL:
Mitt bygge = 165000
Snabbaste Macen, Mac Studio 2023 med M2 Ultra = 129740

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto