Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp av ny stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Så här kommer troligtvis min nya dator konfigureras.
Jag gjorde motsvarande investering 2019 och nu så är den inte Win11 kompatibel. Prestanda mässigt håller den gott ännu, men fotoredigeringsprogram mm lär klaga på att det inte är Win11 med tiden.
Den här konfigureringen är inte värsta grejor men de senaste generationerna, så den borde kunna hänga med minst 6-8år.

Fractal Design Define 7 Svart
2 279 kr

Intel Core i9 14900KF 3.2 GHz 68MB
5 990 kr

ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2
3 890 kr

ASUS ProArt B760-Creator
3 590 kr

Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 5600MHz CL40 …
3 590 kr

Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB
1 890 kr

2x WD Red PRO 10TB 7200rpm 256MB
9200 kr

ASUS DVD±RW DRW-24D5MT Svart Retail
309 kr

be quiet! Light Wings 140mm PWM 3-pack Vit
999 kr

Be Quiet Shadow Rock 3 Vit
799 kr

ASUS ROG Strix Aura 850W
2 690 kr

Byggnation och test av dator med valfria k…
899 kr

Summa
36 123 kr
Det går att installera Windows 11 även om Microsoft säger att datorn inte är kompatibel. Kanske har du redan kollat upp det?
Jag gillar ditt nya minne! Coolt.
WD-diskarna... ser genomtänkt ut men också lite dyrt. Jag bytte nyligen min tre interna diskar till WD Red Plus 8TB styck för mindre än 8 tkr totalt. Jag skulle klara mig med två av dem men det är bekvämt att automatiskt få interna backuper ofta till den tredje disken (innan extern backup görs då och då).
Jag har ett vitt Fractal 7-chassi. Det funkar bra men jag gillade deras äldre sätt att stapla hårddiskar på höjden bättre.
Samma GPU-bedömning som Lennart ser jag. Jag hoppas det blr bra!

Med tanke på de problem som har varit med Intels 13e och 14e generation vet jag inte om jag aktivt skulle ha gjort valet att välja en av de processorerna, det finns ju inte heller någon möjlighet att uppgradera framöver. Särskilt när AMD presterar bättre för en mindre peng i Photoshop.

Mitt tänkta bygge från Komponentkoll och inköp från Inet som exempel:

För Photoshop/DaVinci Resolve 19 (Ganska likt en Gaming-dator)

Budget max 25 000 kr

Prio: Tyst, riktigt tyst, Sval, luftkyld, snabbaste möjligt med de förutsättningarna.

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - 5 990 kr
- Kanske lite i överkant, men du byter inte CPU hur som helst.

GRAFIKKORT: ASUS Dual GeForce RTX 3060 12GB OC V2 - 3 890 kr
- Klarar alla filter, AI i Ps och DavR, inte dyr som de snabbare, lätt att byta om 2 år.

CHASSI: Fractal Design North - 1 790 kr
- Vem vill inte att den ska se snyggt ut...

MODERKORT: ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI - 3 290 kr
- Gamers favorit tydligen, har allt du behöver

RAM: Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) - 2 390 kr
- DDR 5, 6000 MHz, Lätt som en plätt att lägga till 64 GB, när det behövs

SSD: Samsung 990 PRO 4TB - 3 490 kr
- Ska man se upp med senaste Samsung 990 Pro? Något verkar vara problen där enligt flera forum!

NÄTAGGREGAT: Corsair RM1000e 2023 - 1 799 kr
- 1000 W kanske är överdrivet, men slipper gå på max.

CPU-KYLARE: Thermalright Phantom Spirit 120 SE - 489 kr
- Jag _tror_ denna passar över de valda ram-minnena.

OPERATIVSYSTEM: Windows 11 Home USB (svenska)
1 590 kr
- Finns säker billigare, vad får man för Pro versionen?

Totalt: ca 23 600 kr på Inet

Finn gärna fel/svagheter!

Senast ändrad:

Budget max 25 000 kr

Prio: Tyst, riktigt tyst, Sval, luftkyldt, snabbste möjligt med de förutsättningarna.

- Klarar alla filter, AI i Ps och DavR, inte dyr som de snabbare, lätt att byta om 2 år.

- Ska man se upp med senaste Samsung 990 Pro? Något verkar vara problen där enligt flera forum!

1 590 kr

Med en budget på max 25 tkr så ser det bra ut.

Jag skulle ha satsat på två st SSD-diskar istället för en. Låt program osv vara på en av dem och ha den andra till scratch-, temp-, proxy- och andra -filer. Då kan de jobba samtidigt snabbare och det är enklare att ta en backup på din installation.
Kanske har jag läst fel eller förstått fel men det där grafikkortet är inte så jäkla bra. tror jag. Bra för pengarna absolut men megaflopsarna är inte så imponerande jämfört med mitt fyra år 3080-kort. Frågetecken för att planera att byta inom ett par år.
Bra tänkt med RAM. Det blir en bra låda tänker jag.

Det går att installera Windows 11 även om Microsoft säger att datorn inte är kompatibel. Kanske har du redan kollat upp det?
Jag gillar ditt nya minne! Coolt.
WD-diskarna... ser genomtänkt ut men också lite dyrt. Jag bytte nyligen min tre interna diskar till WD Red Plus 8TB styck för mindre än 8 tkr totalt. Jag skulle klara mig med två av dem men det är bekvämt att automatiskt få interna backuper ofta till den tredje disken (innan extern backup görs då och då).
Jag har ett vitt Fractal 7-chassi. Det funkar bra men jag gillade deras äldre sätt att stapla hårddiskar på höjden bättre.
Samma GPU-bedömning som Lennart ser jag. Jag hoppas det blr bra!
Hej !
Kände inte till att det går att installera Win11 om den inte är fullt kompatibel. Win11 update klagar på att jag saknar / har fel chip på moderkortet, och vill inte vara med då.

Har 2st 6TB WD Black i raid config idag, och dessa börjar bli fulla. Har 16TB i min NAS, den önskade configen innehåller större diskar. Får erkänna att det här minimi nivån, har ett alternativ som slutade på 53kkr. Ännu mer minne, större HDD, större SSD, lite vassare CPU samt lite mer minne på grafikkortet. Har idag en SSD på 1TB och ca 35% av den är upptagen, så där är ingen flaskhals. Inget behov av varken större eller snabbare, krävs betydligt snabbare minnen samt CPU för att den ska bli flaskhalsen.

Hej !
Kände inte till att det går att installera Win11 om den inte är fullt kompatibel. Win11 update klagar på att jag saknar / har fel chip på moderkortet, och vill inte vara med då.
Det är ganska enkelt att ta sig runt den där spärren. Det räcker nog att söka på PC för alla till exempel.
Detta om du egentligen vill skjuta upp inköpet ett par år eller så. Datorn du har är ju inte sååå gammal.
Har 2st 6TB WD Black i raid config idag, och dessa börjar bli fulla. Har 16TB i min NAS, den önskade configen innehåller större diskar. Får erkänna att det här minimi nivån, har ett alternativ som slutade på 53kkr. Ännu mer minne, större HDD, större SSD, lite vassare CPU samt lite mer minne på grafikkortet. Har idag en SSD på 1TB och ca 35% av den är upptagen, så där är ingen flaskhals. Inget behov av varken större eller snabbare, krävs betydligt snabbare minnen samt CPU för att den ska bli flaskhalsen.
OK.

Min snart tio år gamla stationära HP-dator börjar bli rätt seg när det gäller Photoshop och klarar dessutom inte av Windows 11. Under våren kommer jag därför att investera i en ny stationär Windows-dator. Datorn ska vara optimerad för att effektivt hantera avancerad bildredigering i Photoshop. Däremot så kommer den inte att användas för videoredigering (i vart fall inte någon avancerad) eller för spel. Jag har satt ihop nedanstående förslag på Inet och skulle verkligen uppskatta om någon har tid att komma med synpunkter på detta utifrån beskrivet användningsområde. Har jag t.ex. tagit med komponenter som inte uppfyller mitt behov eller som kanske skjuter över målet? Tackar på förhand.

Visa bilaga 176689
Jag är också på gång... har en dator byggd av Inet 2013, fått reklamera RAM, uppgrad grafik o bytt ut 2 SSD på vägen. Kan inte köra Win11 och inte installera senaste version av flera Adobe-prgm pga processorn, så hög tid. Kommer nog att köra en stor mek HD för bildlagring och 2 SSD för Win och cache+LR-dB+ev film/DaVinci-bruk.
Är det ngn som har synpunkter på om det lönar sig att ha Win resp cache o dyl på skilda SSDs? /Christer

Jag är också på gång... har en dator byggd av Inet 2013, fått reklamera RAM, uppgrad grafik o bytt ut 2 SSD på vägen. Kan inte köra Win11 och inte installera senaste version av flera Adobe-prgm pga processorn, så hög tid. Kommer nog att köra en stor mek HD för bildlagring och 2 SSD för Win och cache+LR-dB+ev film/DaVinci-bruk.
Är det ngn som har synpunkter på om det lönar sig att ha Win resp cache o dyl på skilda SSDs? /Christer
Synpunkter och åsikter finns väl alltid. Som tidigare, #24 ovan, så tycker jag att det är en fördel att ha 2 SSD-enheter så som du beskriver det.
Lagringen har jag på större interna och externa långsamma hårddiskar.

Budget max 25 000 kr

Prio: Tyst, riktigt tyst, Sval, luftkyld, snabbaste möjligt med de förutsättningarna.

1 590 kr

Uppdaterade lite

AMD med suffixet X3D, gör inte Ps snabbare (i dag) där spar man in 2 000 kr och Ryzen 7 9700X är snabbare (!) vid en snabb koll.

2 x SSD m.2 istället, W11 och program på ena och arbetsmaterialet på den andra SSD:n, då utnyttjar man tydligen bandbredden bättre.

4x32 DDR Ram, det _kan_ bli problem med icke matchade DDR-ram stickor om man uppgraderar senare, fast det är från samma tillverkare, då kan det vara bra att ta 4x32 matchande paket på en gång, om fyra år vet man inte vad som hänt.

RTX 4060 TI 8GB OC - modernare och snabbare än den förra 3060

Corsair RM850e 2023, 850 Wi stället för 1000W som jag först valde.
-
Totalt ca 25 300 kr på exemplen Inet/Webhallen/Proshop

Senast ändrad:

Efter att diskuterat delarna i olika forum och kollat upp saker, har jag funnit detta som mest optimala för mig, det tog några timmar. :cool:

CPU:
AMD Ryzen 9 7900 - 4 334 kr
- AM5, endast 65 watt TDP, 4 GHz/5.4 GHz Turbo, 12 kärnor, 24 trådar, stödjer Dual Channel 5200-DDR5 RAM, inbyggt AMD Radeon RDNA 2 grafikkort 2200MHz

MODERKORT:
MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI - 2 480 kr
- M.2 PCIe Gen4 x3, USB 3.2 Gen 2 x2, Vettigt Moderkort.

GRAFIKKORT:
ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC - 3 656 kr
- 3xDP, 1xHDMI, 550 W, upp till 4 st skärmar.
Visst, det finns TI versioner också, 16 GB vore najs, men då blir det 3 000 kr mer för 4060 TI 16 ProArt

RAM:
Kingston Fury Beast 128GB (4x32GB) - 4 549 kr
- 64 GB eller 128 GB beronde på 4K Video eller inte.

SSD:
Kingston Fury Renegade M.2 2TB (x2) - 3 180 kr
- Jag gillar verkligen Samsungs äldre SSD:er och programet Magician (vanans makt), men med förnuftet väljer jag denna.

NÄTAGGREGAT:
Corsair RM850x V3 - 1 699 kr
- Guld, ATX12V 2.4. Kan inte bli fel.

CPU-KYLARE:
Thermalright Phantom Spirit 120 SE - 489 kr
- Detta val är beroende på hur höga fysiskt DDR-minnen är.

CHASSI:
Fractal Design North - 1 790 kr
- Vad som är snyggt är individuellt :cool:, finns det ens snygga 'burkar'? Denna valde jag för att stå ut.

--
Totalt: cirka 23 000 kr + montering.

Den som tar fram en tystare dator, med denna prestanda för under 24 000 kr får ett pris. :cool:

• Gilla
Reaktioner: lru
Jag har 64GB minne kör 4k i DaVinci som sällan typ aldrig äter mer än 32GB. Så jag hade nog satsat på tagit 3000kr från dina 128GB RAM och lagt på grafikkortet. Mitt 3060 ti med 8GB RAM är alltid fullt i DaVinci.
Sedan är det ju en smaksak, men jag hade köpt Windows också. Windows kör Linuxprogram bra, men Linux är inte så duktigt på att köra Windowsprogram.

Jag har 64GB minne kör 4k i DaVinci som sällan typ aldrig äter mer än 32GB. Så jag hade nog satsat på tagit 3000kr från dina 128GB RAM och lagt på grafikkortet. Mitt 3060 ti med 8GB RAM är alltid fullt i DaVinci.
Sedan är det ju en smaksak, men jag hade köpt Windows också. Windows kör Linuxprogram bra, men Linux är inte så duktigt på att köra Windowsprogram.
Håller med Falumas. 64GB räcker långt och du sparar 3000kr. Hade varit bra att satsa en del av den besparingen på ett bättre grafikkort.
Exvis har Inet:
Asus Radeon RX 7800 XT 16GB Dual OC för 5990kr
Gigabyte GeForce RTX 4060 Ti 16GB Windforce för 6090kr (obs beställningsvara)

Ganska säker på att du får mer prestanda till en totalt sett lite lägre peng.

Jag gillar att fler nu är inne på att dra till med bättre grafikkort. Två st SSD-enheter är också fint. På min SSD nr 2 ligger det bland annat ett gäng kataloger med temp-filer, cache och proxy-filer från Resolve, Bridge, Photoshop, Camera Raw, Windows osv.
USB 3.2 går väl också att leva med...

Jag är nyfiken på varför du vill köpa en stationär dator med Windows när du kan få samma eller bättre prestanda i en iMac. Du kan också titta på en Mac Mini M4.

Jag är nyfiken på varför du vill köpa en stationär dator med Windows när du kan få samma eller bättre prestanda i en iMac. Du kan också titta på en Mac Mini M4.
Det där med mac kan jag vara lite nyfiken på. Men, en Mac verkar vara en rätt dyr grej. Nu vet jag ingenting om Mac-ar, kanske finns det bättre ställen att köpa dem på?
Inet vill ha 19 tkr för en Mac Mini med 24GB enhetligt mnne och en SSD på 512 GB. Det verkar inte helt prisvärt när man jämför med alternativen ovan.
En iMac med samma prestanda kostar 27 tkr (man kan välja färg på apparaten tydligen) och då ingår det en 24" Retina-skärm.

Citat hämtat från inlägg #9 i tråden "Hur snabbt brusar din dator av en RAW med AI?":
"Jag bytte till en Mac mini Pro M4 / 64 GB nu vid årskiftet. 45 Mpix-bild 31 s."
En sån maskin verkar kosta runt 30 tkr och är inte på något sätt snabbast av alla redovisade tider för brusreducering med AI-stöd.

Jag förstår att det är något jag inte riktigt förstår. Tror jag.

EDIT: Har Windows versus Mac diskuterats till leda här på Fotosidan behöver vi inte göra det igen. Jag kan ta reda på detta själv senare.

Med tanke på de problem som har varit med Intels 13e och 14e generation vet jag inte om jag aktivt skulle ha gjort valet att välja en av de processorerna, det finns ju inte heller någon möjlighet att uppgradera framöver. Särskilt när AMD presterar bättre för en mindre peng i Photoshop.
Googlade lite på problem med Intel gen 13 & 14, och hittade ett gäng med trådar ifrån september 2024. Har du koll på om problemen kvarstår ? Det verkade som att Intel hade kommit med en lösning..... fungerade den ?

Förr var ju AMD processorer en "fattigmanslösning", men de kanske är ikapp map prestanda idag. Nyfiken på all fakta i det här ämnet.

Det har diskuterats till leda och fakta blir snabbt totalt irrelevant i dom diskussionerna. Det hela är en religiös fråga som inte går att diskutera. Folk börjar snabbt diskutera uppenbarelser som inte går att bevisa eller diskutera på ett civiliserat sätt.
Har du lagt mer pengar på något än vad det är värt så är det bäst. Vilket förmodligen är ett argument som behövs för att kunna sova gott om natten.
EDIT: Har Windows versus Mac diskuterats till leda här på Fotosidan behöver vi inte göra det igen. Jag kan ta reda på detta själv senare.

Googlade lite på problem med Intel gen 13 & 14, och hittade ett gäng med trådar ifrån september 2024. Har du koll på om problemen kvarstår ? Det verkade som att Intel hade kommit med en lösning..... fungerade den ?

Förr var ju AMD processorer en "fattigmanslösning", men de kanske är ikapp map prestanda idag. Nyfiken på all fakta i det här ämnet.

Intelproblemen är lösta. AMD-processorerna är också mycket bra idag.

Efter att diskuterat delarna i olika forum och kollat upp saker, har jag funnit detta som mest optimala för mig, det tog några timmar. :cool:

CPU:
AMD Ryzen 9 7900 - 4 334 kr
- AM5, endast 65 watt TDP, 4 GHz/5.4 GHz Turbo, 12 kärnor, 24 trådar, stödjer Dual Channel 5200-DDR5 RAM, inbyggt AMD Radeon RDNA 2 grafikkort 2200MHz

MODERKORT:
MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI - 2 480 kr
- M.2 PCIe Gen4 x3, USB 3.2 Gen 2 x2, Vettigt Moderkort.

GRAFIKKORT:
ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC - 3 656 kr
- 3xDP, 1xHDMI, 550 W, upp till 4 st skärmar.
Visst, det finns TI versioner också, 16 GB vore najs, men då blir det 3 000 kr mer för 4060 TI 16 ProArt

RAM:
Kingston Fury Beast 128GB (4x32GB) - 4 549 kr
- 64 GB eller 128 GB beronde på 4K Video eller inte.

SSD:
Kingston Fury Renegade M.2 2TB (x2) - 3 180 kr
- Jag gillar verkligen Samsungs äldre SSD:er och programet Magician (vanans makt), men med förnuftet väljer jag denna.

NÄTAGGREGAT:
Corsair RM850x V3 - 1 699 kr
- Guld, ATX12V 2.4. Kan inte bli fel.

CPU-KYLARE:
Thermalright Phantom Spirit 120 SE - 489 kr
- Detta val är beroende på hur höga fysiskt DDR-minnen är.

CHASSI:
Fractal Design North - 1 790 kr
- Vad som är snyggt är individuellt :cool:, finns det ens snygga 'burkar'? Denna valde jag för att stå ut.

--
Totalt: cirka 23 000 kr + montering.

Den som tar fram en tystare dator, med denna prestanda för under 24 000 kr får ett pris. :cool:
Får börja med att tacka för all input jag fått i tråden. Min kommande dator ser i dagsläget ut enligt nedan. Tänkte använda 1TB disken till windows, PS och lite andra program medan 4TB disken till lagring. Behövs mer lagring har jag externa snurrdiskar. Tar tacksamt emot eventuella synpunkter.
1737812564049.png

Det med Mac vs Windows gick jag igenom för två år sedan. Jag är egentligen en Apple-människa, har kört Mac, iPad och IPhone i många år, men är inte religiöst bokstavstrogen.
Jag har skrivit i andra trådar att jag egentligen ville ha en Mac Studio men ack, priset … då, två år sedan, ville Apple ha ca 35tkr för en Studio med M2 Max, 32GB, 1TB ssd. Jag blev förb… och valde att bygga en pc efter eget huvud. För strax över 20tkr fick jag en pc med följande prestanda, mätt med Geekbench:
Single core cpu 3000
Multi core cpu 17000
OpenCL 165000

Att jämföra med Mac Studio M2 Max
Single core cpu 2800
Multi cpu 14900
OpenCL 87500

Visst, jag har inte Studios lilla, fina låda. Inte heller den låga energiförbrukningen.
Jag gillar fortfarande Apples produkter, men priset, priset …

ANNONS