superbjorn skrev:
Jag vill inte bli för insyltad i hemmabygge-debatten men kan inte låta bli att skriva ändå
Ville bara påpeka att det är inte alltid som hemmabyggarna - som "kan själv" så duktigt - vet vad de pysslar med.
Det finns en hel del parametrar att hålla i huvudet. Vilka chipset passar bra ihop? Hur mycket luftströmning kommer grafikkortet att behöva?
Och senare, när systemet kanske krånglar: Är det hårdvarurelaterat? Kan det bero på de minneskretsarna jag fick billigt eller på mjukvaru-RAID:en?
När man köper ett system som är från en beprövad serie som XPS eller Mac Pro (nu räknar jag ändå den även om det varit PowerMac förr), så får man ett system där delarna *bevisligen* matchar varandra - och där supporten snabbt känner igen vanliga problem för just det systemet.
I bästa fall.
Ligger mycket i det du säger......
Jag har kört allt ifrån färdigkonfigurerade Dell Precision till ex antal "bygge" ihopplockade av mer eller mindre "proffessionella" byggare.
Finns en uppsjö av hårdvara för bygge och lika många risker för prestandasänkande konflikter.
Kunskapen som krävs för att undvika strul och bibehålla den teoretiska prestandan lär inte finnas hos många yrkesarbetande fotografer.
Här tycker jag Dellen vinner klart när det gäller hårdvarumässig pålitlighet och stabilitet.
Förmodligen beroende på seriösa tester och utvärderingar och under förutsättning att man inte trycker i några otestade komponenter.
Den problematik som dock kvarstår är XP-32 med dess brister som nämnts tidigare, speciellt när det kommer till behandling av stora rawfiler, multitasking, minneshantering.
Om någon yrkesarbetande fotograf kör en snabb Dell och XP-64 skulle det vara mycket intressant att få ta del av praktiska erfarenheter. Har dock inte träffat på någon ännu.
Nu har jag använt MacOSX på en Quad i snart 12 månader och skillnaden är jämförelsevis väldigt påtaglig.
Har 60GB programvara på systemdiskarna.
Kör CS2, Bridge, InDesign, Final Cut m.m i olika kombinationer utan problem.
Kan skyffla filer mellan diskar under tiden jag arbetar med annat. Blixtsnabb filsökning.
Begreppet "omstart" har fått en mera undanskymd plats i tillvaron.
Backup av system och arbetsmaterial är enkelt, säkert och snabbt. Har aldrig haft problem med virus eller dyl.
Fungerar ypperligt i nätverk med Windows när det gäller fil -och skrivardelning.
Har bytt till ett snabbare grafikkort och tryckt in lite mer minne. Behövde inte ens installera drivrutin för grafikkortet. Fungerade direkt. Alla externa enheter jag provat accepteras och fungerar med en gång.
Enkelt och smidigt med raidkonfigurering.
Finns massor med billig och bra programvara relaterad till bildbehandling och presentation.
Bra färghantering, hantering av skärmprofiler etc.
"PS prestandatestet", vilket ungefär motsvarar rawkonvertering i ACR till PS av 5 1Dsm2 filer, körs under 20 sek.
Spelar ingen roll hur länge datorn har varit igång och prestandan försämras inte märkbart av att fler program är öppna.
Om tid är pengar så blir det största fördelen med MacOSX.
Återigen....om man vill ha en pålitlig maskin för yrkesmässig bildbearbetning utan att vara datatekniker så är Macen, IMHO, i dagsläget, utan konkurrens.
Jerry