sthlm303
Avslutat medlemskap
Jag har sålt min Nikon D700 plus en säck med tunga objektiv och är SÅ nöjd.
Vilken optik har du köpt till din 4:3 för och matcha de du sålt?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har sålt min Nikon D700 plus en säck med tunga objektiv och är SÅ nöjd.
Jag har grym ångest. Verkligen! Jag behöver en kamera nu (åtminstone inom 1 månad) men vill inte köpa nu egentligen... ÅH vad jobbigt. Jag vill inte besviken över kvalité och handhavande! Är ju så förtjust i min K10'a handhavande. :S Hade varit kul att se en jämförelse mellan K10 och GF1's bilder... *Googlar*
För mig låter det som objektivet är rejält överprissatt, även om det ska vara riktigt bra. Visst, storlek och pris har ingen självklar koppling men det vore rimligare om det kostade motsvarande ett bra normalobjektiv till motsvarande spegelkamera, dvs 1500-2000 SEK. Eller??..
Vilken optik har du köpt till din 4:3 för och matcha de du sålt?
Jag köpte kameran med 20mm/1.7 och hade egentligen ambitionen att klara mig med en kamera och ett objektiv. Ganska omgående föll jag emellertid för frestelsen att komplettera med 45-200mm.
Vad jag hört 14-140 ska vara mycket skarpare än 45-200. Fast då får man som sagt pynta lite mer.
HELA meningen med att begränsa sin möjlighet till bildkvalitet ligger ju i att det ska finnas någon annan vinst med det - i detta fallet storleken/smidigheten. Ska jag behöva montera ett fullstorleksobjektiv via adapter på kameran har hela storleksfördelen försvunnit - och kameran blir hel/halvmanuell...
Hej, jag har hela baletten, dvs GH1, GF1, 5D mk II och 7D.
I svagt ljus är Canonerna bättre, annars är det svårt att se skillnad och nu pratar jag real life. Jag skriver ut många bilder varje vecka med min Epson 4880 i storlekar från A4 till 40x60 cm. (kanske 5000 per år)
Idag var jag på skotersafari och då var det Lumixarna som fick följa med. Igår kväll var jag på invigning av en restaurang och då var det 5D + 24 mm /f 1,4 och 85 f/ 1,8 som fick följa med. http://www.me.com/gallery/#100028
Inen av kamerorna är bästa på allt, men GF1 + 20 mm har en speciell plats i mitt hjärta. Den överraskar hela tiden positivt.
Hoppas du/ni blev lite klokare av detta.
Fast OM-objektiv är rätt små och smidiga, t.o.m. jämfört med 4/3-objektiv; kanske t.o.m. jämfört med Micro-4/3-objektiv..... /snip/
Johan, vad tycker du om snabbheten på både AF och att bilden tas? Är det något lagg som det är på kompakter? Använder du bara autolägen på gf1 eller kör du även manuellt och hur funkar det?
Vore nice med en jämförelse mellan Olympus E-PL1 och GF1. Ett minus som sagt är ju att E-PL1 inte har nån AF-assistant lampa.