dig
Aktiv medlem
Tycker att det är svårt att jämföra brus med korn, det funkar på så olika sätt. Korn syns tydligast i mellanregistret på bilden, brus däremot brukar vara tydligast i lågdagrarna. Sedan kan man väl fundera på varför man hela tiden skall jämföra den analoga tekniken med den digitala. Korn i det analoga är ingen defekt utan teknikens sätt att skapa bilden. Brus däremot i den digitala världen handlar väl snarare om en defekt eller "störningar" i en signal som fås vid kraftig förstärkning av nyttosignalen? Brus är alltså en pålagrad störning, vilket inte korn är.
Om jag tittar på papperskopian av bilden som jag länkade till så syns det "svartvita bruset" tydligast i mellanregistret på samma sätt som med ex. tri-x pressad till 800asa. Jag sitter just nu och jämför denna bild med en tri-x som fotograferats av mig under ungefär samma omständigheter i 20x30cm kopia. Denna bild är dock "pressad" till 1600asa. Pixlarnas utseende är ingen defekt utan det bilden är uppbyggd av på samma sätt som kornet i film.