Annons

Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

Jag hittar varken EP2 eller GF1?

Om du inte gör någonting så kommer det fram två tabeller, den ena med Olympus PEN EP1 och den andra med Panasonic PEN EP1 och den andra med Lumix DMC G1.

Under Overviw finner du:

Olympus PEN EP1
DxOMark Sensor 54.8/100
Color Depth 21.4/28
Dynamic Range 10.4/15
Low-Light ISO 536/2527

Panasonic Lumix DMC G1
DxOMark Sensor 53/100
Color Depth 21.1/28
Dynamic Range 10.3/15
Low-Light ISO 463/2527

och sedan finns:

ISO Sensitivity
SNR 18%
Dynamic Range
Color Sensitivity

Eftersom det finns 3 kolumner kan du välja in din egen kamera för att se hur den står sig mot PEN och G1.
 
Vad är det vi får se?

Att värdena för Olympus ligger något högre för PEN EP1 jämfört med DMC G1 (antar jag), speciellt Low-Light ISO: PEN 536/2527 vs DMC 463/2527.



Olympus PEN EP1
DxOMark Sensor 54.8/100
Color Depth 21.4/28
Dynamic Range 10.4/15
Low-Light ISO 536/2527

Panasonic Lumix DMC G1
DxOMark Sensor 53/100
Color Depth 21.1/28
Dynamic Range 10.3/15
Low-Light ISO 463/2527
 
Jag undrar om de värdena är kompenserade med det faktum att Olympus anger ett högre ISO-värde än det verkliga medan Panasonic gör tvärtom. (Klicka på fliken för "ISO sensitivity").

Det skiljer ungefär ett bländarsteg mellan kamerorna, så att Olympus E-P1 påstås ha ISO 6400 är ingen fördel för Olympus. Panasonic G1 har högre verklig känslighet på ISO 3200 än vad Olympus E-P1 har på ISO 6400.
 
Hur är AF i dunkelt ljus/kvällsljus när Olympus inte har AF-assistant light? Jagar af? Eller har jag inbillat mig att PEN saknar AF-hjälpljus?
 
Fokusering Panasonic vs Olympus

Focusing
One problem that plagued the E-P1 was the slow focusing but that was improved with the firmware update released in July 2009. The E-P2 has the same speed focusing system as the updated E-P1 although I found it tends to hunt a bit too much. AF tracking has been added to the E-P2 meaning that the camera will track its subjects and continuously expose and focus until the shot is taken or if the subject leaves the frame.

The Panasonic has 23 focus areas when you want to use spot AF mode and also has a tracking AF system. The focusing system on the Panasonic is very good and hardly needs to hunt.

Despite the Olympus hunting at times, when it does hit focus, the pictures are lovely and sharp. With less hunting through the range and also producing nice, sharp images, the Panasonic still has the edge.

Översättning från engelska till svenska (Google)

Fokusering
Ett problem som plågat E-P1 var långsam fokus, men det var bättre med firmware uppdatering släpptes i juli 2009. E-P2 har samma hastighet fokuseringssystem som den uppdaterade E-P1 fastän jag fann det tenderar att jaga lite för mycket. Motivföljande har lagts till i E-P2 vilket innebär att kameran kan spåra sina undersåtar och kontinuerligt exponera och fokus tills bilden tas eller om motivet går ut från ramen.

Panasonic har 23 fokusområden när du vill använda AF-läge och har även en tracking AF system. Det fokuseringssystem på Panasonic är mycket bra och knappast nödvändigt att jaga.

Trots Olympus jakt ibland, när man gör slog fokus, bilderna är vackra och skarpa. Med mindre jakt genom sortimentet och även producera fina, skarpa bilder, har Panasonic fortfarande kanten.
 
Fixfokus

Tråkigt med fixfokusobjektiv som man verkar få från siba ;)

"Det ljusstarka F1.7/20mm-objektivet (motsvarande 35 mm filmkamera: 40 mm) med fast fokus,"

Objektivet 1,7/20 mm har autofokus, och således inte fast fokus eller fixfokus. Däremot är det fast brännvidd och då talar vi om något helt annat. Kvaliteten på detta objektiv lämnar inget att önska.
 
Kan någon säga hur bra bildkvalitet denna kamera ger jämfört med en Canon 450D? Blir inte det dynamsika omfånget lidande av den mindre sensorn?

/Sten
 
Olympus E-P2 vs Panasonic Lumix DMC-GF1: Verdict

http://www.ephotozine.com/article/Olympus-EP2-vs-Panasonic-Lumix-DMCGF1-12937

Har tagit mig friheten att googleöversätta sammanfattningen av recensionen här nedan. Sammanfattningen speglar på ett mycket bra sätt vad som sägs i recension. Om inte annat blir jag säkrare i mitt val. Nu är det bara att vänta på PMA så att det inte dyker upp någon överraskning där (LX4 ???).

Olympus E-P2 vs Panasonic Lumix DMC-GF1: Verdict

Both the Olympus E-P2 and Panasonic Lumix DMC-GF1 offer many different features and I think the Olympus has the edge due to the improved Art filters and the newer additions. This is due, in part, to the fact it's newer and the GF1 benefited from the very same position when it was pitted against the E-P1. The Panasonic is easier to handle than the Olympus in terms of where buttons and dials are positioned. I like the command dial being easy to get to and the drive mode being on a switch is great.

I think the Olympus did better in the performance tests because it has more metering options, handles noise better and gives a better balance of colour, although if you prefer deep colour, then it's the Panasonic. The Olympus also has more options for white-balance, although the manual setting on the Panasonic is very easy-to-use.

With that in mind, I'd be able to get used to the command dial if it mean that I got a faster drive mode and better colour rendition. The Olympus is a lot more expensive at £899 with the 14-42mm kit. That does come with the EVF included, whereas the Panasonic costs an extra £175 leaving only about £200 between them.

So this has me in somewhat of a quandary. The Olympus is the better of the two cameras and the best image quality should be paid for, but the Panasonic gives perfectly decent images for £200 less. I'd get the Olympus but take a look at the images in the performance test and if you can live with the image quality of the Panasonic, then save yourself some money.

Olympus E-P2 vs Panasonic Lumix DMC-GF1: Verdict

(Översättning från engelska till svenska - Google)

Både Olympus E-P2 och Panasonic Lumix DMC-GF1 erbjuder många olika funktioner och jag tror att Olympus har kanten på grund av den förbättrade Art filter och nyare tillägg. Detta beror delvis på det faktum att det är nyare och GF1 fått exakt samma position när man kämpar emot E-P1. Panasonic är lättare att hantera än Olympus i fråga om var knappar och rattar är placerade. Jag gillar kommandot ratten är lätt att ta sig till och köra läge som på en switch är stor.

Jag tycker att Olympus gjort bättre i prestandatester eftersom det har mer Ljusmätmetod, hanterar ljud bättre och ger en bättre balans mellan färg, men om du föredrar djup färg, då är det en Panasonic. Olympus har även fler alternativ för vitbalans, även om manuell inställning på Panasonic är mycket enkel att använda.

Med detta i åtanke, skulle jag kunna vänja sig vid kommandot ringa om det betyder att jag fick en snabbare drive-läget och bättre färgåtergivning. Olympus är mycket dyrare på £ 899 med 14-42mm kit. Att inte komma med EVF ingår, medan Panasonic kostar en extra £ 175 vilket innebär att endast ca 200 £ mellan dem.

Så här har jag i något av ett dilemma. Olympus är den bättre av de två kameror och bästa bildkvalitet bör betalas, men Panasonic ger perfekt anständiga bilder för 200 £ mindre. Jag skulle få Olympus men ta en titt på bilderna i bruksprov och om du kan leva med bildkvaliteten hos Panasonic, då spara lite pengar.
 
ANNONS