Annons

Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

New D-Lux 5 (LX4) rumors....

Tar mig friheten och kopierar vad Jim R har skrivit på dpreview.com angående ryktena om en nya Panasonic LX4.

Jim Radcliffe wrote:

And they are just that... based on rumors of the new LX4 which replaces the Panasonic LX3 (Leica's D-Lux 4) The Leica D-Lux 4 (LX3) is probably one of the best pocket cameras ever made. Honestly, If I had to choose between my D-Lux 4 and my GF1.. I'd probably take the D-Lux 4.. it is that good.

Some of the LX4/D-Lux 5 features are rumored to be:

1-New backlit 12.1mp sensor
2-Built-in EVF
3-Lumix lens (not leica; not sure about specs, but I am hearing (1.7/20mm)
4-1:1, 3:2, 16:9, 2.39:1, 1.85:1 aspect ratios
5-new B&W high-sensitivity mode (almost no-noise in iso 3200)
6-improved noise reduction system (all ISO settings)
7-priced at under $600 USD at launch
8-stiffer controls compared to LX3
9-screen to be equal to or better than LX3/D-Lux 4 screen
10-manual focus/selector ring, similar to canon S90
11-magnesium alloy body
12-higher capacity batteries
13-built-in lens cap
(all of this scavenged from the web and discussion groups)

This all sounds very sweet.. and it also sounds like they have been listening to users suggestions for fixes/upgrades.

That 20mm f/1.7 lens could be the same one that has created such a following of those in the MFT camp... but at the same time it might mean that Leica has no intention of doing anything in the way of rebadging this camera as the Leica D-Lux 5.

In fact, I personally don't think Leica will come out with a D-Lux 5, especially if it has the f/1.7 lens. The D-Lux 5 would be a direct competitor with the the X1.

If even half of this turns out to be true and the IQ is better than the DL4.. I'll be buying one.
 
En sak som börjar oroa mig så här nu innan jag fått hem den beställda GF1:an är en jämförelse mellan den och E-P1, http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/page32.asp , gällande JPEG.

"Our biggest criticism of the GF1's output is that it never quite gets blue skies right; they often look a little pinkish. It's only fractionally different to the E-P1 (if you measure it), but it looks terrible by comparison."

Ganska stor skillnad om man tittar på jämförelsebilderna. Hur upplever ni med en Gf1 det hela? Går det att ställa in eller fixa?

Antar jag kommer använda mer Jpeg än raw (där skillnaden ska vara närmast obefintlig)..
 
Har en fråga till er med GF1 och 20mm pankaksobjektivet;
Är OIS något ni saknar mycket med kombinationen ovan? Vid svaga ljusförhållanden?

Förstått att många köper till ett 20mm:aren till Ep-1 just för den kombon. Man blir lite osäker på sitt köp :(
 
Har haft min GF1:a en månad nu och inte saknat bildstabiliseringen.
När det gäller bildkvalitet vs. Olympus så har jag svårt att avgöra det då jag alltid kör med RAW.
//Leif
 
Har en fråga till er med GF1 och 20mm pankaksobjektivet;
Är OIS något ni saknar mycket med kombinationen ovan? Vid svaga ljusförhållanden?

Förstått att många köper till ett 20mm:aren till Ep-1 just för den kombon. Man blir lite osäker på sitt köp :(

Jag saknar inte bildstabiliseringen på 20 mm. OIS är jättebra till längre brännvidder.
 
Låter bra, novis som jag är måste jag ändå fråga; har jag inte uppfattat det rätt att OIS ska göra ganska stor skillnad vid fotografering (även med t ex pancakeobjektivet) i t ex svagare ljus?

Får kika på det där med Raw helt enkelt, vill dock inte känna mig begränsad gällande "vardag-skjuta-från-höften-JPEG-output";)
 
Oja, inget fel där. Men man ska ju dock lägga till 25mm tjocklek för adaptern, samt att objektivet är nästan dubbelt så stort som det skulle behövt vara (4/3-sensorn ignorerar ju ändå 75% av ljuset som passerat genom objektivet). Så även det mest kompakta pannkakeobjektiv man kan tänka sig blir minst lika stort som de olika 50F/1.4 jag har till olika kamerafattningar.

Jag hade nog mest tänkt använda mina OM-teleobjektiv till en eventuell Micro-4/3-kamera. Korta brännvidder skulle nog kännas lite fånigt överbelastat.
 
20F/1.7-objektivet är ett bra exempel på vad man KAN göra, så något motsvarande 25F/1.4 som finns till det större 4/3-fästet hade alltså gått att göra ännu mer kompakt. Sen behövs en 14F/2 samt en 40F/1.4 också...
Senko tillverkar tydligen en 25/0,95 som är 42 x 45 mm och väger 165 g. Eftersom deras 50/0,95 är på väg att lanseras med m43-fattning av Noktor så kan man gissa att 25an också kommer så småningom. Vad jag förstår är det redan en del fotografer som använder dessa objektiv på sina m43-kameror med någon typ av adapter.
 
Ja, det som många glömmer att titta på är objektiv i C-fattning (filmkameraobjektiv, tekniska objektiv osv), men nu menar jag för en gånga skull praktiska helautomatobjektiv med automatisk elektriskt styrd bländare, AF osv... :)

Det är jättekul att den "alternativa" sektorn finns - men helt ärligt för alla som är intresserade av att formatet ska växa och frodas så är bra, billiga hel-AE/AF-objektiv ett måste. "Normalkunden" tittar inte på Contax RF/G, Leica M, Oly osv - h*n vill ha något ur butikshyllan som man kan fotografera med där principen titta/trycka fungerar.
 
Internetpriset verkar vara ungefär 4800 kr för rosa och skär, medan butikspriserna ligger mer på 5600 kr. Svart, röd och vit ytterligare tusen kronor dyrare...

Joakim

Oj jävlar. Tror t om att Yen:et har stärkts mot kronan men att det är betydligt billigare i japan förvånar mig inte.
 
Oj jävlar. Tror t om att Yen:et har stärkts mot kronan men att det är betydligt billigare i japan förvånar mig inte.

Det skiljer inte alls lika mycket på många andra kameror eller objektiv, utan det verkar framförallt vara GF1-an (av det jag tittat på) som är billigare här. Nikon-objektiv verkar knappt lönt att köpa här jämfört med hemma t.ex. Sedan tillkommer ju moms och tull vid införsel till Sverige förstås.
 
Nu har Dxomark lagt in GF1 också och där kan man se att GF1 ger lite sämre bildkvalitet än GH1, se länken. Tänkte ändå köpa en GH1 eftersom jag vill ha paketobjektivet också. Detta kan man ju även köpa separat men då blir priset ungefär detsamma eller högre för GF1 + objektiv + sökare. Dessutom har GH1 bättre sökare än den man kan köpa till GF1 samt vridbar monitor. Storleken blir ungefär densamma med sökaren.

http://dxomark.com/index.php/eng/Im...)/Panasonic/(brand2)/Panasonic/(brand3)/Canon
 
Men om man köper GH1 kan man väl lika gärna köpa en DSLR?

Och vad vinner du på det?
GH1 är ändå mindre och objektiven är mindre. Faktiskt obetydligt större än GF1 i praktiken. Bägge går lätt ner i en jackficka med 20an.

GH1 har fördelar som ingen DSR har. Det är den enda systemkameran som faktiskt fungera bra som filmkamera också.
 
Nu har Dxomark lagt in GF1 också och där kan man se att GF1 ger lite sämre bildkvalitet än GH1, se länken. Tänkte ändå köpa en GH1 eftersom jag vill ha paketobjektivet också. Detta kan man ju även köpa separat men då blir priset ungefär detsamma eller högre för GF1 + objektiv + sökare. Dessutom har GH1 bättre sökare än den man kan köpa till GF1 samt vridbar monitor. Storleken blir ungefär densamma med sökaren.

http://dxomark.com/index.php/eng/Im...)/Panasonic/(brand2)/Panasonic/(brand3)/Canon

En storleksjämförelse: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=32998545

Kamrarhus
Gf1: 119 × 71 × 36,3 mm (285 g)
Gh1: 124 × 90 × 45 mm (385 g)

Att GH1 är mindre stämmer då inte (kankse missat något? ;) Men intressant är den!
 
Oj jävlar. Tror t om att Yen:et har stärkts mot kronan men att det är betydligt billigare i japan förvånar mig inte.

Fast det visar sig att de GF1:eek:r som säljs i Japan har enbart japanska menyer (går ej att ändra) för att skydda de internationella marknaderna (!). Det är lite intressant dock att Olympus pen-modeller (som tydligen går att ändra till engelska) har ungefär samma pris här i Japan som i Sverige (vissa till och med dyrare), medan GF1 har betydligt lägre pris (ungefär 40% lägre). Det verkar finnas stora marginaler på GF1:an när de kan hålla så här olika priser på olika marknader.
 
ANNONS